Sieci franczyzowe AB w Polsce liczą już ponad 1 tys. punktów sprzedaży.

Największy jest Alsen (555 punktów sprzedaży na koniec I kw. 2022 r.), a dalej Kakto (sprzęt RTV/AGD) – 303 i Wyspa Szkrabów (zabawki) – 167. Łącznie z Czechami i Słowacją sieć franczyzowa grupy AB liczy ok. 2 tys. punktów.

Wzrost obrotów w sieciach w trzech krajach wyniósł w sumie 12 proc. r/r w I kw. 2022 r. – według informacji dystrybutora. Kwoty nie są ujawniane.

Ok. 130 resellerów dołączyło do Alsena

Ciekawie wygląda porównanie tych liczb z końcem III kw. 2020 r., gdy rozkręcała się pandemia. Okazuje się, że wówczas Alsen liczył 426 punktów sprzedaży, czyli w ciągu 1,5 roku grubo ponad setka resellerów (w bilansie netto) dołączyła do tej sieci AB. W znacznie mniejszej skali powiększyło się natomiast Kakto (290 punktów we wrześniu 2020 r.), a sieć sklepów z zabawkami okazuje się obecnie na takim samym poziomie jak przed 1,5 roku (167).

„Małe punkty sprzedaży bardzo dobrze się rozwijają”

„12 proc. wzrostu w I kw. br. zaprzecza tezom, że małe punkty sprzedaży są schyłkowe. W lockdownie, gdy zostały zamknięte sklepy wielkopowierzchniowe, te małe obiekty przeżywały duże wzrosty, wiec startowaliśmy z dużej bazy, a mimo to w tym roku rośniemy. To pokazuje, że małe punkty bardzo dobrze się rozwijają” – komentował Grzegorz Ochędzan, członek zarządu AB i dyrektor finansowy na konferencji wynikowej spółki – „Wspólnie z vendorami przygotowujemy ofertę dla tych sieci” – dodaje.

CFO wskazał na przykład sieci Kakto, obejmującej punkty sprzedaży RTV/AGD (ale oferta e-sklepu obejmuje też laptopy, smartfony, peryferia i inny sprzęt IT).

„Sieć realizuje ważną rzecz. Dotarcie do każdego miejsca, gdzie rynek istnieje, nie tylko do największych miast” – wyjaśniał CFO.

Według danych AB wzrost obrotów sieci Kakto wyniósł w I kw. br. 19 proc. r/r, podczas gdy sprzedaż AGD dystrybutora zwiększyła się o 22 proc., a na asortymencie TV o 31 proc. Czyli sieć pokazała jednak niższą dynamikę.

Celem dla Kakto na kolejne kwartały jest zwiększenie miesięcznej sprzedaży na jeden punkt i poprawa efektywności sprzedaży sieci – poinformowano na konferencji.

Według informacji dystrybutora sieci franczyzowe realizują strategię tripe-win, tzn. korzysta dostawca (bo ma sprzedaż, bezpośredni dostęp do klienta), dystrybutor czyli AB (lojalność partnerów, stabilizacja, większa marża) oraz partner (modele na wyłączność, ochrona cenowa, promocje, szkolenia, różne wsparcie) – podaje AB.