Sieci franczyzowe AB w Polsce, Czechach i na Słowacji na koniec ub.r. liczyły w sumie ok. 2 tys. punktów sprzedaży – poinformował dystrybutor.

Największa jest sieć Alsen. Na koniec 2022 r. liczyła 515 sklepów. To wyraźnie mniej, niż w końcu I kw. 2022 r. (555 placówek). Druga pod względem liczby punktów sprzedaży jest Kakto, grupująca 308 sklepów RTV AGD (9 miesięcy wcześniej 304 obiekty). W Polsce działa jeszcze Wyspa Szkrabów, oferująca zabawki (166 punktów).

Poza naszym krajem największa jest sieć Comfor, działająca w Czechach (199 placówek na koniec 2022 r.) i na Słowacji (82).

Jak zapewnił prezes AB Andrzej Przybyło, sieci franczyzowe notują dynamiczne wzrosty obrotów. Jednak nie podano liczb.

„Nie chcemy się dzielić danymi ze względu na konkurencję, wskazując jej kierunek działania” – wyjaśniał prezes na konferencji wynikowej.

„To unikalny koncept, nikt z konkurentów takich sieci nie ma” – podkreślał Andrzej Przybyło.

Ujawniona została jedynie skala wzrostu dla Kakto, gdzie wzrost sprzedaży w 2022 r. wyniósł 35 proc. r/r. (podczas gdy cały segment RTV AGD osiągnął dynamikę 32 proc.).

„To pokazuje, że ta formuła ma przyszłość. Triple win jest oczywiste” – podkreślał szef grupy.

Według dystrybutora z działalności sieci franczyzowych korzyść odnosi dostawca (bo ma dotarcie do rynku i sprzedaż), dystrybutor (baza lojalnych klientów, większa marża) i partner handlowy (ochrona cenowa, szkolenia, wsparcie marketingowe i inne).

Jest dedykowany zespół, który realizuje wsparcie dla sieci. Organizujemy całość związaną z marketingiem. Siła rażenia pojedynczego sklepu jest równa całej sieci. Siła negocjacyjna się zwielokrotnia, jeśli chodzi o rozmowy z vendorami” – twierdził dyrektor finansowy AB i członek zarządu, Grzegorz Ochędzan.

Grupa AB w 2022 r. osiągnęła 15,1 mld zł rocznych przychodów (+12 proc. r/r). Także o 12 proc. zwiększył się zysk netto, do kwoty 159,8 mln zł.

W I półroczu roku obrotowego 2022/23 (lipiec – grudzień 2022 r.) grupa największy zysk wypracowała w Polsce (77,8 mln zł zysku przed opodatkowaniem na 123,4 mln zł całej grupy).