Prezes AB: „Zapowiadanego końca świata nie widać”
Po rekordowych wynikach AB prognozy jak i trendy rynkowe wskazują, że w tym roku (i później) polski rynek pozostanie silny i będzie rósł - według zarządu dystrybutora.
Polski rynek dystrybucji IT w 2023 r. ma urosnąć o kolejne kilka proc. w br. i będzie należał do najsilniejszych w Europie – według analityków.
Grupa AB w 2022 r. przekroczyła 15 mld zł rocznych przychodów, czyli sprzedaż okazała się wyższa aż o 1,7 mld zł (12 proc.) niż w 2021 r.
Przy czym w IV kw. 2022 r. (II kw. roku finansowego 2022/23) dynamika obrotów była 9 proc. na plusie (4,8 mld zł), czyli niższym niż w całym ub.r. Poprawiła się natomiast rentowność na wszystkich poziomach. EBIDTA po raz pierwszy przekroczyła 100 mln zł kwartalnie. Marża brutto urosła do 3,8 proc. z 3,5 proc.
Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy AB
Dobre prognozy na 2023 r.
„Zapowiadanego końca świata nie widać. Biznes się toczy” – mówił prezes Andrzej Przybyło podczas konferencji wynikowej, komentując sytuację na rynku w tym roku.
Jak zauważa, AB od 18 kwartałów z rzędu w każdym kwartale poprawia rekordy.
„W Polsce widzieliśmy lekkie spowolnienie w końcówce stycznia i na początku lutego, co tłumaczyliśmy feriami, bo po raz pierwszy od pandemii były normalne ferie” – mówił prezes. Jednak w Czechach w tym okresie było inaczej i AB odnotowywało stale silny popyt. Początek roku na różnych rynkach był więc różny.
„Z wyciąganiem wniosków poczekałbym, bo rynek jest zmienny, waha się” – mówi prezes.
Przytacza najnowszą prognozę Contextu, według której polski rynek w tym roku będzie wyjątkowo silny w Europie i urośnie o 4 proc. – jest to największy przewidywany wzrost w Europie na 2023 r., zaraz po Skandynawii.
„Jesteśmy postrzegani w Europie jako jaśniejąca gwiazda, co oznacza, że mamy co robić” – mówi szef grupy.
Dla porównania wzrost obrotów na rynkach polskim, czeskim i słowackim łącznie w 2022 r. wyniósł 6 proc. wg Contextu (Grupa AB urosła o 12 proc.).
„To będzie najszybciej rosnący region” – mówi prezes powołując się na prognozy.
Rynki tych 3 krajów są wg Contextu na 4 miejscu w Europie w dystrybucji IT (9 proc. udziału w 2022 r. wobec 8,9 proc. w 2021 r.), po Niemczech (blisko 20 proc.), Wielkiej Brytanii i Irlandii oraz Włoszech.
„Kula śnieźna” transformacji cyfrowej
W ocenie przedstawicieli dystrybutora jest wiele fundamentalnych czynników przemawiających za długoterminowym wzrostem rynku. Wśród kluczowych jest postępująca transformacja cyfrowa, w którą firmy inwestują zwłaszcza w czasach niepewności, by być konkurencyjnym, cyfryzacja sfery publicznej (urzędy, ochrona zdrowa). Co więcej, cyfryzacja powinna postępować też w domach, obejmując przy tym coraz bardziej tzw. wykluczonych cyfrowo (w tym emerytów, a jest to kilka mln potencjalnych użytkowników).
Do tego inwestycje IT w kraju będą wspierać duże programy publiczne, jak zakupy laptopów dla szkół w nie widzianej dotąd skali (w sumie 1,2 mln szt. dla uczniów i nauczycieli), fundusze unijne itd.
Są ponadto nowe korzystne dla popytu zjawiska, jak ChatGPT i przyspieszenie w AI, który powinien dodatkowo nakręcić wydatki na infrastrukturę i rozwiązania.
„Rynek IT jest wspierany przez liczne korzystne trendy. Technologie informatyczne pozwalają na zdalną pracę, naukę, konsultacje lekarskie czy korzystanie z e-urzędów. Zwiększają efektywność i elastyczność, co jest szczególnie ważne we wdrożeniach biznesowych, będących odpowiedzią na presję kosztową i niepewność otoczenia. Transformacja cyfrowa to kula śnieżna” – mówi prezes Przybyło.
Warto dodać, że segment VAD w AB w 2022 r. odnotował wzrost o 17 proc. r/r (firma nie ujawnia kwot), czyli więcej niż średnia dla grupy.
Jednocześnie, jak zapewniono grupa AB dzięki swojej sile finansowej i logistycznej jest w stanie obsługiwać rosnący popyt i zapewniać ciągłą dostępność towarów.
Polska najbardziej zyskowna
W I półroczu roku obrotowego (lipiec – grudzień 2022 r.) polski rynek zapewnił AB największe zyski.
Koszty w ryzach
Wskaźnik SG&A do przychodów wyniósł 2,3 proc. w grupie IV kw. 2022 r., rok wcześniej 2,2 proc. Więc w otoczeniu rosnącej inflacji koszty operacyjne trzymane są na niskich poziomach, co wyjaśniano m.in. postępującą automatyzacją, w którą firma nadal zamierza inwestować.
Zadłużenie finansowe do EBIDTA wyniosło 1,66, rok wcześniej 0,99, jak podkreślano, to i tak niższy poziom niż przed pandemią.
Skąd ten dług
Zadłużenie finansowe netto (445,3 mln zł w IV kw. 2022 r.) było wysokie, co wyjaśniono cyklem zamówień – chodziło to, aby towar w ostatnim kwartale był dostępny od ręki. Czyli to efekt zamówień, przesuniętych płatności. Na koniec lutego 2023 r. zadłużenie spadło do 270 mln zł.
„Wcześniej zrobiliśmy zatowarowanie i musieliśmy za nie zapłacić. W tym kwartale będzie neutralizacja tego efektu” – wyjaśniał CFO Grzegorz Ochędzan.
Zapasy spadły natomiast od września do grudnia o ok. 300 mln zł, do ok. 1,7 mld zł.
Rotacja zapasów w 2022 r. wyniosła 42 dni wobec 44 przed pandemią (w 2019 r.).
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.