Prezes AB: „Staliśmy się dystrybutorem nie pierwszego, ale jedynego wyboru”
Minione kwartały rekordowego popytu przełożyły się na znaczną poprawę wyników AB, a perspektywy są nawet jeszcze lepsze i to na lata - wynika z wypowiedzi przedstawicieli spółki.
Zanosi się na to, że dobra koniunktura na rynku potrwa latami – w ocenie AB. Prezes Andrzej Przybyło ocenia, że na lokalnym rynku AB najsprawniej spośród innych dystrybutorów potrafi obsłużyć rosnący popyt.
„W ostatnim kwartale staliśmy się dystrybutorem nie pierwszego, ale jedynego wyboru, bo byliśmy w stanie obsłużyć tak duży wzrost” – przekonywał prezes AB, Andrzej Przybyło na konferencji wynikowej spółki.
„Jesteśmy w stanie obsługiwać obroty nawet większe od obecnych” – deklaruje lider wrocławskiego dystrybutora.
W IV kw. 2020 r. (II kw. roku finansowego 2020/2021) grupa AB zanotowała ponad 4,2 mld zł przychodów (+30 proc.). Wynik EBITDA (70 mln zł) wzrósł o blisko 78 proc., a wynik netto (53 mln zł) prawie się podwoił. Poprawiła się rentowność sprzedaży (+0,44 pp na poziomie EBITDA, +0,42 pp na poziomie netto).
W całym roku kalendarzowym obroty grupy zbliżyły się do 12 mld zł.
Wybrane dane finansowe grupy AB w 2020 r.
„Obrót tylko z nami”
Jak zauważył Andrzej Przybyło, inni mieli problemy, aby obsłużyć tak wielkie potoki towaru, jakie przepłynęły przez dystrybucję w minionych miesiącach z powodu nadzwyczajnego skoku zapotrzebowania.
„Inni dostawali ciężkiej czkawki pod koniec roku. Nasz model i infrastruktura działa bardzo dobrze” – utrzymuje.
„Najwięksi wiedzą, że tylko z nami obrót będzie obsłużony. Jako jedyni w minionym kwartale pokazaliśmy, że jesteśmy w stanie osiągnąć pełną skalowalność” – przekonuje prezes.
30 proc. wzrostu w polskiej dystrybucji
W 2020 r. wzrost sprzedaży w dystrybucji w Polsce wyniósł 30 proc. – według Contextu, co jest europejskim rekordem. W IV kw. 2020 r. skok popytu był dotąd niespotykany.
W listopadzie wyniósł aż 57 proc. rok do roku, podczas gdy w październiku 29 proc., a w grudniu 42 proc. r/r.
Najbardziej w 2020 r. w dystrybucji wzrosła sprzedaż notebooków – 57 proc., smartfony – 49 proc., procesory – 34 proc., monitory – 28 proc., drukarki – 9 proc., spadek zaliczyły m.in. desktopy – 1 proc., tonery – 1 proc. (dane Contextu z polskiego rynku).
Rynek skazany na wzrosty
W ocenie zarządu AB rynek IT jest skazany na wzrosty, zwłaszcza w obecnej sytuacji, gdy wychodzimy z Covid-19.
„W tym roku polski rynek ma być nadal bardzo mocnym graczem, w czołówce Europy” – mówi szef grupy AB.
„IT jest głównym czynnikiem ekonomii przeżycia” – zauważa prezes.
Czynników wzrostu wymienionych przez spółkę jest multum – od sowitych funduszy publicznych na cyfryzację (np. fundusz odbudowy UE – 20 proc. z 66 mld euro ma iść na cyfryzację do 2027, Krajowy Program Odbudowy – 13,7 mld zł na wsparcie transformacji cyfrowej) i związanych z tym planów, po realne potrzeby związane z IT zarówno przedsiębiorstw, jak i instytucji publicznych, a kończąc na zwykłym „Kowalskim”.
„W nowym okresie będą bardzo duże inwestycje przeznaczone na obszar cyfrowy. Nastąpi totalna transformacja cyfrowa. Potrzebny jest pod to sprzęt” – przekonuje szef AB.
„Nieliczni sprostają nowym czasom”
Jak zapewniają przedstawiciele spółki, nie jest jednak tak, że większe zapotrzebowanie jest samograjem dla dostawców i łatwo jest rosnąć na rosnącym rynku. Niezbędne są odpowiednie narzędzia, kapitał, procesy, aby wykorzystać koniunkturę – jak przekonywano.
„Nowe czasy to nowe wyzwania. Będą im w stanie sprostać nieliczni. Potrzeba inwestycji, know-how, infrastruktury i kapitału. Wszystko wypracowaliśmy przez lata, dysponujemy kapitałem.” – mówił lider grupy AB.
„Będziemy myśleli zawczasu, aby przygotować się pod przyszłe wzrosty. Jest dużo do ugrania” – zapowiada Andrzej Przybyło.
Popyt urwał się z łańcucha
Grupa AB rośnie szybciej niż rynek dzięki strategicznemu przygotowaniu na przyspieszenie trendów cyfryzacji i mocnemu osadzeniu w e-commerce i wiodącej pozycji na dwóch najszybciej rosnących rynkach geograficznych w Europie w 2020 r. – głosi komunikat.
„Urwanie się popytu z łańcucha, to jest to co antycypowaliśmy w przysżłości. Zyskaliśmy nie tylko ekonomę skali, ale też wzrost” – komentuje Andrzej Przybyło.
Jak przekonywał, dzięki inwestycjom w narzędzia e-commerce firma działała bez przestojów, a najnowsze wyniki są efektem tego, co spółka realizowała w minionych latach.
„Trzeba umieć robić obroty na e-commerce”
W 2020 r. 85 proc. transakcji w grupie zostało zrealizowanych z pomocą platformy AB online.
„To pokazuje kierunek, w jakim chcemy dążyć” – mówił szef grupy. Dodaje, że „trzeba umieć robić obroty na e-commerce. Biorąc pod uwagę sam e-commerce, już jesteśmy jednym z największych graczy”.
Przekonuje, że niezbędne jest umożliwienie e-commerce małym i dużym graczom i odpowiednie narzędzia.
AB stało się spółką technologiczną
Szef spółki wskazał również na nowe obszary inwestycji AB, takie jak uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja AI, oraz narzędzia BI, który usprawniają działanie dystrybutora.
Efektem, jak podaje spółka, był wzrost dziennego odsetka sprzedaży indeksów z magazynu z 20 proc. do 33 proc. w okresie kilkanaście miesięcy
Prezes przekonuje również, że AB zainwestowało nie tylko w systemy, ale też w kompetencje, rozwijane w firmie.
„Staliśmy się spółką technologiczną, bo mamy narzędzia, których używają najwięksi. Skala działania pokazuje, że możemy się nawet z nimi mierzyć” – ocenia prezes AB.
„Uruchamiamy kolejne rzeczy związane z uczeniem maszynowym, RPA. Te rozwiązania już są widoczne i będą widoczne, przez obszar finansowy, jak i optymalizujący procesy” – mówi dyrektor finansowy AB Grzegorz Ochędzan.
Dzięki dalszej optymalizacji procesów jest potencjał do zwiększenia marż.
„AB pełnoprawnym VAD-em”
Jak zapewnia prezes, AB sięga po pozycję lidera także w segmencie VAD.
Według danych spółki w segmencie VAD w IV kw. 2020 r. wzrost obrotów AB wyniósł 78 proc. na produktach enterpeise, podczas gdy w Polsce na całym rynku było to +35 proc. (według Contextu).
„Chcemy obsługiwać, największe najbardziej wyspecjalizowane projekty, co już potrafimy robić. Nabraliśmy rozpędu, jesteśmy pełnoprawnym, najlepszym VAD-em” – przekonywał prezes AB.
Wskazywał tutaj na uzyskaną w ub.r. dystrybucję Dell EMC, jak i nagrodę HPE dla dystrybutora roku 2020.
Dobre perspektywy związane z cyfryzacją
Z najnowszego badania Social Changes wynika, że w Polsce dopiero jedna czwarta osób zakupiła chociaż jedno urządzenie elektroniczne w związku z przyspieszoną cyfryzacją życia w dobie pandemii.
„To dobry prognostyk, bo oznacza, że jesteśmy dalecy od stanu nasycenia. 3 na 4 osoby ograniczyły wydatki do minimum, więc wzrosty zrobiliśmy na rynku, który się maksymalnie ograniczał. Więc jak ocieplenie nadejdzie, będziemy mieć potencjał wzrostowy” – komentuje szef grupy.
Zaległości w infrastrukturze są jednocześnie duże. Ilustruje to według spółki długoterminowa luka w wydatkach na IT per capita.
W Polsce w 2019 r. było to 107 dol., a dla Polski, Czech i Słowacji 122 dol., podczas gdy średnia w Europie Zachodniej miała wartość 187 dol. i nadal rosła.
W 2020 r. średnia Polski, Czech i Słowacji wzrosła już do 148 dol., ale obszar do nadgonienia Europy Zachodniej wciąż jest spory, bo tam średnia sięgnęła 204 dol. wydatków na IT per capita.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.