Nowy konkurs PARP „Bon na cyfryzację” pobił rekordy.

„Zainteresowanie było kosmiczne” – przyznaje Dariusz Budrowski, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

To pomyślna wiadomość dla branży, bo wskazuje, że polskie MŚP doceniły znaczenie inwestycji w rozwiązania informatyczne.

W bardzo krótkim czasie do agencji wpłynęło 6108 wniosków. Aby dokonać ich oceny, PARP musiał skorzystać z pomocy 165 branżowych ekspertów zewnętrznych, którzy w sumie przeprowadzili 11,6 tys. ocen merytorycznych.

Trzeba było dosypać miliony do budżetu

Pierwotnie budżet konkursu miał zamknąć się w kwocie 110 mln zł. Jednak ze względu na duże zainteresowanie dołożono prawie 40 mln zł. Tyle że to była kropla w morzu, bo łączna wartość wniosków o dofinansowanie wyniosła aż 1,2 mld zł. Trzeba było więc przeprowadzić ostrą selekcję.

PARP ostatecznie wyłoniła do dofinansowania 696 projektów o łącznej wartości prawie 150 mln zł, w większości zgłoszonych przez mikrofirmy. W tym 209 inicjatyw dotyczyło technologii informatycznych, 113 – zarządzania przedsiębiorstwami, a 110 – edukacji.

Najwięcej projektów rekomendowanych do dofinansowania pochodzi z Mazowsza, Małopolski i Wielkopolski, a najmniej z Opolszczyzny.

Co MŚP mogą kupić za „bony”

W konkursie finansowanym ze środków programu Inteligentny Rozwój (jeszcze z budżetu na lata 2014–2020) polskie firmy mogły liczyć na wsparcie do 255 tys. zł, z przeznaczeniem na projekty związane z cyfryzacją, a także na łagodzenie skutków Covid-19.

Przedsiębiorstwa mogą wydawać te środki np. na zakup oprogramowania, komputerów, usług programistycznych oraz szkoleń i konsultingu, które pomogą wdrażać cyfrowe innowacje.  

Na co przedsiębiorcy chcą wydać granty

Przedsiębiorcy najczęściej wnioskowali o wsparcie projektów pracy zdalnej, szkoleń online, elektronicznego obiegu dokumentów, systemów ERP i zdalnej obsługi klientów.

Wśród ciekawszych projektów znalazła się platforma do organizacji wycieczek z wykorzystaniem VR (software i gogle).

Główne obszary inwestycji IT w mikrofirmach

Wysokie zainteresowanie konkursem tłumaczy się tym, że pandemia pokazała, jak ważna jest cyfryzacja w zapewnieniu konkurencyjności i stabilności działania biznesu.

Według badania PKO Leasing z ub.r., 42 proc. małych firm (do 9 pracowników), deklarowało, że zainwestowało w rozwiązania cyfrowe w związku z pandemią.

Co trzecia z tych firm wprowadziła zdalną obsługę klientów, a co czwarta – online’owe kanały komunikacji z partnerami biznesowymi, klientami i pracownikami.

Połowa ankietowanych MŚP oceniła, że dzięki temu była w stanie utrzymać się na rynku, a zdaniem 35 proc. cyfryzacja zwiększa konkurencyjność ich biznesu.

Firmy zamierzają nadal kupować IT

Według badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego 69 proc. przedsiębiorców po pandemii zamierza nadal komunikować się z klientami przy użyciu nowoczesnych technologii, a 45 proc. planuje wykorzystywać internetowe kanały sprzedaży i obsługi klienta. Co czwarta firma (27 proc.) zapowiada, że będzie nadal używać systemów do monitorowania pracy zdalnej.

Źródło: Newseria Biznes