Wzrost znaczenia danych na krawędzi sieci, popularyzacja Wi-Fi 6E i upowszechnienie urządzeń IoT – to niektóre trendy na 2022 r., które przewiduje HPE.

Nadchodzące lata zdaniem firmy ma również zdominować hybrydowy model biznesowy.

„Postępująca cyfryzacja opiera się na danych. Znaczenie danych, jak ich analiza, wzrosną na wartości, a klienci i partnerzy będą mogli jeszcze lepiej wydobywać i wykorzystywać wiedzę z nagromadzonych informacji. Szczególne znaczenie będą miały dane na krawędzi sieci, gdyż tam generowane są one najszybciej” – uważa Tom Black, starszy wiceprezes i dyrektor zarządzający HPE Storage.

O 50 proc. więcej danych na krawędzi sieci do 2023 r.

Dane generowane na krawędzi sieci pomagają podejmować przedsiębiorstwom szybsze decyzje, co przekłada się na lepsze osiągnięcia. Dodatkowo,  bezpieczna wymiana wiedzy pomiędzy organizacjami pozwoli różnym branżom połączyć siły oraz tworzyć wysokiej jakości analizę” – komentuje Eng Lim Goh, starszy wiceprezes i CTO ds. sztucznej inteligencji w HPE.

Jak zauważa, wyzwaniem jest jednak wymiana informacji z podmiotami zewnętrznymi z racji wymogów prawnych.

Dlatego HPE przewiduje wzrost popularności Swarm Learning.

Swarm Learning dla zdrowia i bezpieczeństwa ludzi

Swarm Learning to metoda, która umożliwia organizacjom wykorzystanie rozproszonych danych do budowania modeli uczenia maszynowego. Następnie, dzięki blockchain, firmy mogą wymieniać się wiedzą uzyskaną z analizy danych na krawędzi sieci, a nie samymi danymi. Będzie miało to kluczowe znaczenie dla branż operujących danymi wrażliwymi.

Korzyści ze Swarm Learning może odnieść np. ochrona zdrowia, choćby przy wymianie wyników badań pacjentów pomiędzy placówkami, ale bez udzielania poufnych informacji na temat konkretnych osób. Swarm Learning może również pomóc np. w sektorze finansowym przy zwalczaniu oszustw.

Rozwój M2M oraz IoT

HPE uważa, że cyfrowa transformacja wiąże się z upowszechnieniem urządzeń IoT. Dodatkowo komunikacja między maszynami (M2M) nabiera rozpędu.

Jak stwierdzono w prognozie, za trzy lata na świecie będzie dziesięć razy więcej podłączonych urządzeń niż ludzi. Wpłynie to na wzrost znaczenia zautomatyzowanej bezpiecznej łączności IoT – ponieważ bez zautomatyzowanych metod wdrażania, dostarczania i ochrony tych urządzeń firmy będą bardziej narażone na naruszenia bezpieczeństwa.

Przejście na Wi-Fi 6E. Wzrost o 200 proc.

Według HPE wiele uczelni i przedsiębiorstw jest bliskie przejścia na Wi-Fi 6E (czyli z dodatkowym pasmem 6 GHz). Firma analityczna 650 Group prognozuje, że w 2022 r. liczba jednostek AP Wi-Fi 6E w przedsiębiorstwach wzrośnie o ponad 200 proc.

„To wskazuje, że korporacje dostrzegają potencjał pasma 6E – zwłaszcza, że większość z nich nadal polega na takich rozwiązaniach jak wideokonferencje, telemedycyna i nauczanie zdalne” – komentuje David Hughes, dyrektor ds. produktów i technologii w Aruba.

Dwie ścieżki do SASE

Inny przewidywany przez firmę trend dotyczy SASE (Secure Access Service Edge). Jej zdaniem na rynku zarysują się dwa podejścia:

MŚP prawdopodobnie sięgną po oferty SASE typu „wszystko w jednym”, cechujące się łatwością obsługi.

Duże przedsiębiorstwa nie będą chciały iść na kompromis w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności czy doświadczenia użytkownika i zainteresują się zaawansowanymi możliwościami.

Partnerzy zaufanymi doradcami od as-a-service i rozwiązań hybrydowych

Eksperci HPE uważają, że nowe modele biznesowe będą miały charakter hybrydowy, a w 2022 r. firmy – w tym partnerzy – będą je stosować w coraz większym stopniu.  

„Dobrze prosperujący partnerzy będą działać jako zaufani doradcy swoich klientów, umożliwiając im korzystanie ze wszystkich zalet coraz popularniejszego modelu XaaS (anything as a service) w dowolnym miejscu – w centrum danych, chmurze czy na krawędzi sieci. Będzie to tylko kwestią wyboru” – przekonuje George Hope, globalny dyrektor ds. sprzedaży partnerskiej w HPE.

„Dostrzegamy, że partnerzy coraz częściej wykorzystują możliwości XaaS, aby wprowadzać na rynek własne hybrydowe oferty chmurowe” – zapewnia dyrektor.

„To z kolei powoduje, że więcej organizacji zwraca się do partnerów po rozwiązania chmurowe, posiadające te same zalety, takie jak elastyczność i skalowanie, co propozycje globalnych dostawców” – dodaje.

Szef ds. sprzedaży partnerskiej w HPE wskazuje też zalety dla klientów końcowych takiej współpracy z partnerami, zachęcające do korzystania z ich ofert i sprzyjające rozwojowi tej działalności w 2022 r. Według niego rozwiązania lokalne zapewniają spersonalizowane doświadczenie użytkownika, a także zgodność z miejscowymi wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa, zarządzania i regulacji prawnych.