Fińska firma informatyczna Efecte sfinalizowała zakup InteliWise. Przejęła 100 proc. akcji warszawskiej spółki (90 proc. kupiła w czerwcu br.). W sumie akwizycja dostawcy chmurowej platformy conversational AI kosztowała ponad 27 mln zł.

Fińska firma zajmuje się oprogramowaniem klasy ITSM, HR i asset management. Zatrudnia blisko 150 osób. W ub.r. wypracowała 17,8 mln euro przychodów.

Zapowiada, że w oparciu o lokalnych specjalistów AI rozbuduje w naszym kraju centrum R&D dla AI całej firmy. W planach jest poszerzenie zespołu o konsultantów service desk oraz automatyzacji i cyfryzacji procesów biznesowych, wspierających spółkę także na rynku fińskim, szwedzkim, niemieckim i hiszpańskim.

„Chcemy być europejską alternatywą numer jeden”

Efecte deklaruje, że zaoferuje zintegrowane rozwiązania z zakresu digitalizacji i automatyzacji procesów według koncepcji „Europejskiej chmury na własnych warunkach”.

Chcemy być europejską alternatywą numer jeden, stając w szranki z amerykańskimi i chińskimi gigantami. Budując platformę w Europie, gwarantujemy firmom, również polskim, pełne bezpieczeństwo danych, bo tworzymy i przetwarzamy je w sposób kontrolowany na miejscu” – podkreśla Niilo Fredrikson, CEO Efecte.

„Chcemy przyczynić się do współtworzenia silnych europejskich firm, zdolnych do konkurowania na arenie międzynarodowej” – zapowiada CEO.

Firma zamierza zdobyć klientów w Polsce m.in. w MŚP. Niilo Fredrikson uważa, że automatyzacja przy wykorzystaniu AI jest dziś fundamentem skutecznej cyfryzacji organizacji. Stąd inwestycja w warszawską spółkę. Szef Efecte dostrzega też duży potencjał na naszym rynku.

Polskie firmy będą potrzebować botów

InteliWise powstała w 2005 r. Ma na koncie ponad 200 wdrożeń i technologię opatentowaną w USA. W 2021 r. osiągnęła 4,8 mln zł przychodów, w tym 80 proc. z subskrypcji. Po 3 kwartałach 2022 r. przychody wyniosły natomiast 4,2 mln zł.

Warszawska firma dostarcza rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję do automatyzacji zdalnej obsługi i komunikacji (jak voiceboty, chatboty, live chat, messenger i wideo, contact center). Staną się częścią software’u Efecte.

„Innowacje napędzane sztuczną inteligencją przenikają coraz więcej obszarów, w tym tradycyjne usługi HR i wsparcie pracowników. Wykorzystanie m.in. botów jest dziś naturalnym wyborem, bo rozwiązuje codzienne problemy w konwersacyjnym trybie, przy możliwie najniższym koszcie obsługi” – twierdzi Marcin Strzałkowski, CEO warszawskiej spółki.

Automatyzacja usług z wykorzystaniem np. chatbotów czy voicebotów, ma zwiększyć wydajność organizacji i firm w Europie. 

„Pracownik jest dziś dla firmy niczym klient. Już nie wystarczy tradycyjny portal pracowniczy lub helpdesk. Koszty obsługi i czas rozwiązywania problemów rosną wraz z coraz większą liczbą zapytań w dobie pracy zdalnej. Potrzebne są skuteczne, innowacyjne rozwiązania typu self-service” – utrzymuje szef InteliWise.