Also: ok. 6,7 mld zł sprzedaży w Polsce
Międzynarodowy dystrybutor odnotował kolejny rok solidnych wzrostów globalnie i w Polsce. Nie zamierza ustawać w ekspansji.
Also wykorzystało trendy związane z „nową normalnością” czasu pandemii, takie jak popyt na sprzęt do home office oraz zapotrzebowanie na chmurę i usługowe IT.
Sprzedaż netto grupy Also w Polsce w 2020 r. wyniosła 1,517 mld euro (ok. 6,7 mld zł) wobec 953 mln euro w 2019 r. (ok. 4,1 mld zł). Oznacza to wzrost o blisko 60 proc. licząc w europejskiej walucie – wynika ze sprawozdania Also Holding za 2020 r.
Tym samym polski rynek wyraźnie przewyższył wartością obrotów rodzimy dla Also rynek szwajcarski, jak i rynek holenderski, ustępując jedynie sprzedaży w Niemczech.
Na początku ub.r. nastąpiło scalenie Also Polska i Roseville Investments (dawna ABC Data). W kraju do międzynarodowej grupy należą także iSource, S4E i szczeciński detalista iTerra (jak również likwidowana spółka MLS).
Wartość środków trwałych Also w Polsce w 2020 r. określono na 19,1 mln euro. Oznacza to wzrost z 17,7 mln euro w 2019 r.
Polska zintegrowana z grupą
Jak informuje raport finansowy, w styczniu 2020 r, zakończono integrację systemu ERP w Polsce (a następnie w Rumunii, Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Bułgarii). Grupa Also korzysta z systemu SAP. Jak zaznaczono, integracja miała decydujące znaczenie dla rozwoju biznesu w tych krajach jak i zarządzanie wirtualną organizacją.
Polska została również wymieniona wśród krajów, w których zrealizowano integrację IT grupy (systemy: ERP, BI, CRM; platformy: Webshop, ACMP, IoT, wirtualizacja; harmonizacja procesów: automatyzacja, CoC; NWC).
Zysk większy o 30 proc.
W 2020 r. sprzedaż całej grupy Also wzrosła o 1,2 mld euro, do 11,9 mld euro (+11,3 proc.). Wzrost przychodów wyniósł 11,8 proc. w segmencie tradycyjnych dostaw transakcyjnych (Supply), 8,9 proc. dla rozwiązań (VAD, sprzedaż B2B) i 38,2 proc. w przypadku usług w chmurze.
Popyt w wybranych kategoriach produktowych w 2020 r.
Wzrost:
notebooki i tablety
routery
oprogramowanie zabezpieczające
drukarki atramentowe
peryferia, np. słuchawki
Spadek:
desktopy
dyski twarde
przełączniki sieciowe
kartridże
serwery
EBITDA wyniosła 227,5 mln euro w porównaniu do 196,7 mln euro w 2019 r. Wskaźnik ROCE (Return on Capital Employed) wzrósł z 15,5 do 21 proc.
Zysk netto wyniósł 130 mln euro (+30 proc.)
Wartość środków pieniężnych i ich ekwiwalentów wzrosła o 38,3 proc., do 483,2 mln euro (w 2019 r.: 349,5 mln euro). Also poprawiło bilans zadłużenia finansowego netto (z wyłączeniem efektu MSSF 16) w ujęciu like-for-like z 33,7 mln euro, do -143,2 mln euro. Tzn. środki pieniężne są o tę kwotę wyższe niż zobowiązania finansowe.
Wybrane dane finansowe grupy Also (w mln euro)
2020 | 2019 | Różnica | |
Przychody | 11 898,4 | 10 692,7 | 11,3% |
Zysk brutto | 639,4 | 601,2 | 6,4% |
Marża zysku brutto | 5,37% | 5,62% | -0,25 pp |
EBIDTA | 227,5 | 196,7 | 15,7% |
Zysk operacyjny | 185,3 | 157,9 | 17,4% |
Zysk netto | 130 | 100,3 | 29,6% |
W 2021 r. – wyższa EBIDTA
Also oczekuje, że w 2021 r. EBITDA wzrośnie do 240–255 mln euro. Biorąc pod uwagę możliwe przejęcia, spółka dąży do osiągnięcia EBITDA w średnim okresie na poziomie od 280 do 350 mln euro.
ROCE powinien utrzymać się powyżej 20 proc. przy czysto organicznym wzroście oraz ponad 15 proc., biorąc pod uwagę możliwe przejęcia.
Przychody grupy Also w trzech głównych obszarach działalności (mld euro)
2020 | 2019 | Różnica | |
Supply | 8,4 | 7,6 | 11,8% |
Solutions | 3 | 2,7 | 8,9% |
Service | 0,5 | 0,4 | 17,1% |
W sumie | 11,9 | 10,7 | 11,3% |
W segmencie tradycyjnej dystrybucji – Supply – wzrost wyniósł 11,8 proc., do 8,4 mld euro. Zwłaszcza w krajach, w których Also dotychczas nie miało dominującej pozycji, takich jak Polska, obroty w biznesie broadline’owym znacząco wzrosły.
W obszarze Solutions (VAD) poprawa wyniosła blisko 9 proc. Segment ten objął również rozwiązania do home office w projektach B2B (transakcje poza retailem i etailem), wsparte doradztwem. Zamówienia klientów biznesowych na laptopy, na cienkich klientów, akcesoria i inne produkty związane z pracą zdalną zrekompensowały z nawiązką spadek sprzedaży serwerów do przedsiębiorstw.
Ponad 7 mln subskrypcji w chmurze
W segmencie Service, poprawa wyniosła ponad 17 proc. (wzrost z 0,4 mld euro do 0,5 mld euro). Działka ta obejmuje IT w modelu konsumpcyjnym, w tym chmurę.
Według sprawozdania w 2020 r. liczba płatnych subskrypcji w chmurze Also wzrosła blisko dwukrotnie wobec wobec 2019 r., do 7,4 mln. Liczba unikalnych użytkowników, korzystających z jednej lub więcej płatnych usług w chmurze, z oprogramowania, sprzętu i usług rozliczanych w abonamencie wzrosła o blisko 32 proc., do 3,9 mln. Obroty zwiększyły się o 38 proc., do 300 mln euro.
Potencjał biznesu w krajach, w których Also jest już działa, w segmencie B2B jest szacowany na ok. 300 mld euro, a liczba potencjalnych unikalnych użytkowników na ok. 150 mln (firmy i pracownicy, a także klienci prywatni i uczniowie).
2021: nie będzie przerwy w ekspansji
W tym roku Also przewiduje dalszą ekspansję na kolejne kraje (Europa Południowa). Co istotne, zamierza też dążyć do zwiększenia udziału w tradycyjnej dystrybucji na rynkach, gdzie nie ma jeszcze dominującej pozycji. Zapowiada, że będzie nadal koncentrować się na krajach Europy Wschodniej (do tego regionu zalicza Polskę), gdzie chce przyspieszyć rozwój m.in. dzięki utworzeniu lokalnych magazynów, np. w Rumunii i na Węgrzech.
Czego można spodziewać się w tym roku
W biznesie Supply Also przewiduje kontynuację dużego popytu na takie produkty jak routery, laptopy i peryferia oraz na platformy cyfrowe.
W segmencie Solutions zapowiada wsparcie resellerów w przygotowaniu i wdrożeniu kompleksowych projektów IT oraz w rozbudowie środowisk pracy zdalnej. Stawia również na konsulting i sprzedaż produktów pochodzących z nowych platform i technologii, jak IoT i druk 3D do zdalnej pracy i nauki. Zakłada ponadto rozwój przygotowanych do wprowadzenia na rynek produktów IoT dla resellerów.
W biznesie Service Also stawia cyfryzację biznesów, zwłaszcza MŚP. Przewiduje, że migracje do chmury będą nadal przyspieszać, a liczba użytkowników ofert biznesowych w modelu konsumpcyjnym powinna gwałtownie rosnąć z powodu niższych kosztów wejścia. Jednocześnie widoczne są możliwości dalszej monetyzacji w takich obszarach jak cyberbezpieczeństwo, zarządzanie dokumentami, oferty dla różnych branż.
CEO Gustavo Möller-Hergt, spodziewa się, że faza po pandemii nastąpi nie wcześniej w 2022 r. Nie będzie oznaczała powrotu do starej normalności,
a raczej jego zdaniem rozwinie się „następna normalność” (next normal). Nową normą stanie się „zdalny”.
Dodatkowe możliwości rozwoju dla Also
„Technologia IT jest podstawą komunikacji zdalnej, która będzie kształtować 'nową rzeczywistość i next normal’, okres pandemii jak i późniejszy. Firmy posiadające solidne ekosystemy będą miały interesujące możliwości dalszego rozwoju działalności. Podstawowym warunkiem są zintegrowane systemy zarządzania i bardzo dobrze wyszkoleni pracownicy. Z ich pomocą firma może być stale optymalizowana, a przejęcia integrowane w odpowiednim czasie. Otwiera to dodatkowe możliwości rozwoju dla Also” – komentuje Gustavo Möller-Hergt, CEO Also Holding.
Podobne aktualności
Also: 6,4 mld zł przychodów w Polsce
Also odnotowało spadek sprzedaży w 2023 r., zarówno globalnie, jak i w naszym kraju. Grupa zwiększyła jednak cele krótko- i średnioterminowe.