Przychody grupy AB w minionym kwartale wyniosły 1,5 mld zł, EBIDTA – 22,7 mln zł (+10 proc. r/r), a zysk netto – 15,1 mln zł. 

Według dystrybutora bilans poprawił się w najważniejszych sektorach: sprzedaży do integratorów, w sieciach franczyzowych (Optimus i Digimax w Czechach), w e-commerce, RTV i AGD. – Do tego dochodzi na przykład realizacja przychodów z nowych umów dystrybucyjnych, w tym z prestiżowych kontraktów z Apple – wyjaśnia Grzegorz Ochędzan, członek zarządu ds. finansowych w AB. Według niego na wyniki IV kw. br. wpłynie październikowa premiera iPhone’a 6 w Polsce, Czechach i na Słowacji, spółka informuje ogromnym zainteresowaniu tym modelem.

Optimus (integratorzy) i Kakto (sieć AGD/RTV) w Polsce oraz w Czechach Digimax (rozwiązania mobilne i smart home) mają łącznie ponad 1,3 tys. punktów sprzedaży. Kakto obejmuje obecnie 90 punktów sprzedaży. Do połowy roku 2015 r. powinno ich być 150.

W przypadku e-commerce według dystrybutora znacznie wzrosła liczba zamówień z wykorzystaniem bramki XML, obrotów partnerów oraz ilość zamówień składanych przez moduł ułatwiający sprzedaż na Allegro. Możliwości AB w zakresie e-commerce ma zwiększyć nowe centrum logistyczne w podwrocławskich Magnicach, które powinno być gotowe w maju przyszłego roku. Kubatura magazynu będzie większa od obecnego ponad 5-krotnie, a liczba indeksów towarowych może wzrosnąć 4-krotnie.  

Jeśli chodzi o RTV i AGD, to w ostatnich miesiącach AB znacznie poszerzyło portfolio producentów. Od lipca br. grupa podpisała umowy dystrybucyjne z takimi producentami jak: Philips, Panasonic, Fiskars, Bavan Audio, Tristan, a w październiku z Amicą i Beko.

– Bezpośrednie umowy z producentami zapewniają nam nie tylko wyższe marże, lecz także dostęp do pełnego portfolio produktowego oraz możliwość planowania i organizowania akcji marketingowych i promocyjnych wraz z producentem – mówi prezes AB, Andrzej Przybyło.

Cykl konwersji gotówki na koniec września wynosił 32 dni (wobec 36 dni przed rokiem, 40 dni 2 lata wcześniej). Wskaźnik zadłużenia finansowego netto wobec wyniku EBITDA spadł z 2,2 do 1,6 przed rokiem. Jednocześnie wskaźnik kosztów sprzedaży, ogólnych i administracyjnych (S&GA) utrzymuje się poniżej 3 proc.

– Nasze wskaźniki zadłużenia ogólnego i kosztów są na najniższym poziomie w branży – mówi Grzegorz Ochędzan.

Emisja obligacji o wartości 100 mln zł AB pozwoliła na przejściową spłatę linii kredytowych.

Zarząd zarekomendował walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy zwołanemu na 5 grudnia br. wypłatę 0,7 zł dywidendy na akcję z zysku roku finansowego 2013/2014. Spółka chce przeznaczać w najbliższych latach na dywidendę do 20 proc. skonsolidowanego zysku netto.