W IV kw. 2015 r. (był to II kw. finansowy roku 2015/2016) grupa AB wypracowała ponad 2,35 mld zł przychodów (+13 proc. rok do roku). Wynik EBITDA po skorygowaniu o przypadające na ten okres koszty migracji do centrum logistycznego w Magnicach wzrósł szacunkowo o 9 proc., do 40,1 mln zł. Wynik netto – 25,06 mln zł – to o 1,9 proc. mniej niż rok wcześniej,
natomiast zysk skorygowany przez odjęcie kosztów
przeprowadzki magazynu do Magnic wyniósł według AB 26,13 mln zł, co
oznacza wzrost o 2,2 proc. r/r.

Po raz kolejny do dobrego wyniku wydatnie przyłożyła się spółka ATC, działająca w Czechach i na Słowacji. W jej przypadku wzrost obrotu wyniósł 30 proc. i w IV kw. ub.r. przekroczył już 1 mld zł (1,06 mld zł). Zysk netto ATC wyniósł 12,27 mln zł, o 21,8 proc. więcej niż w poprzednim roku. Czyli za południową granicą AB wypracowało już 47 proc. skonsolidowanego zysku netto. Rozwojowi spółki głównie w Czechach sprzyja dobra sytuacja makroekonomiczna – niskie bezrobocie, niskie stopy procentowe i wzrost gospodarczy.

– Wykorzystujemy szczególnie sprzyjającą sytuację makroekonomiczną w Czechach, gdzie nasza spółka zależna ATC bardzo korzystnie finansuje długiem wzrost zatowarowania, które zapewnia wyższą sprzedaż w kolejnym okresie – powiedział Grzegorz Ochędzan, członek zarządu ds. finansowych w AB.

Broadlinerzy przyszłością VAD
Wśród sektorów, które zamierza rozwijać AB, jest Enterprise. W IV kw. 2015 r. wzrost sprzedaży w tym obszarze wyniósł 44 proc. Spółka nie ujawnia jednak wypracowanych kwot ani udziału VAD w całkowitych przychodach. Celem jest natomiast dalszy rozwój działu projektowego w tym samym tempie.

– Chcemy ten kierunek rozwijać, bo byliśmy w nim historycznie słabi – przyznał prezes Andrzej Przybyło. W tym segmencie strategia polega na wspieraniu partnerów handlowych i bazowaniu na wielu projektach niedużej wartości, co według spółki zapewnia stabilny przychód, a nie na dużych przetargach, które znacznie zwiększają zmienność wyników.

Zdaniem szefa grupy przyszłością dystrybucji z wartością dodaną nie są małe, wyspecjalizowane VAD-y, lecz broadlinerzy. – W tym biznesie w ostatnich latach znacznie spadły marże – zauważył prezes. Według niego odbija się to na sytuacji mniejszych spółek. Z kolei taki gracz jak AB, ze względu na skalę działania, zaplecze logistyczne, jak również wsparcie i profity oferowane integratorom, ma w jego ocenie znacznie większe możliwości rozwoju w segmencie VAD.

E-commerce: oczko w głowie
Według szefa spółki trend wzrostu znaczenia e-commerce jest bezsprzeczny. – To nasze oczko w głowie – zaznaczył prezes. AB kończy prace nad platformą usług chmurowych – Cloud Solution Provider z ofertą oprogramowania w formie subskrypcji i narzędziami dla klientów. Rozwój działki e-commerce obejmuje m.in. usługi dropshippingu dla e-sklepów z Polski i zagranicy. Obecnie grupa obsługuje w Europie 108 sklepów internetowych z 22 krajów (wzrost sprzedaży o 69 proc. rok do roku).
 
Zarząd podkreślił także rozwój dystrybucji zabawek poprzez spółkę Rekman.

– Po restrukturyzacji wkraczamy w kolejny etap. W IV kw. 2015 r, spółka zanotowała spektakularne wzrosty przychodów i zysków – podkreślił prezes Przybyło. Nie ujawnił kwot. Przyznał, że ten biznes ma niewielki udział w obrotach grupy. 

500+ zwiększy sprzedaż
Broadliner liczy na wzrostowy impuls związany z uruchomieniem programu „Rodzina 500+’. Wypłaty mają ruszyć w II kw. br. W tym roku tą drogą na rynek trafi 17 mld zł, a w 2017 – 23 mld zł dla 2,7 mln rodzin. Tymczasem 25 proc. beneficjentów deklaruje zakup za uzyskane pieniądze elektroniki użytkowej (według badania DM PKO BP). Spełnienie tych deklaracji oznaczałoby potężny zastrzyk finansowy dla branży. Ponadto AB ma w ofercie oprócz IT, AGD, RTV, także inne produkty dla domu, jak oświetlenie i zabawki.

– Patrząc na skalę projektu spodziewamy się wzrostu sprzedaży oraz przestrzeni do dalszego rozwijania oferty produktowej – mówi Andrzej Przybyło.

W roku finansowym 2014/2015 (lipiec 2014 – czerwiec 2015) Grupa AB zanotowała prawie 6,8 mld zł przychodów (+18 proc. r/r), 108,4 mln zł wyniku EBITDA (+13 proc.) oraz 68,4 mln zł zysku netto (+19 proc.). 

Rozwijamy się harmonijnie, w każdym możliwym kierunku podkreślił prezes Andrzej Przybyło. Chodzi m.in. o rozwój e-commerce, logistyki, działki enterprise, IT, AGD i RTV, zabawek i in.