Wybrałem świeże powietrze
CRN Polska rozmawia z Piotrem Pągowskim, do niedawna dyrektorem działu komputerowo-drukarkowego w polskim oddziale HP, obecnie szefem własnej firmy doradczej Arbor.
CRN Intel, Microsoft, HP,
a teraz… Arbor. Dlaczego nie posada w innej dużej korporacji?
Piotr
Pągowski Szkoda czasu.
CRN Nie bardzo rozumiem…
Piotr
Pągowski Wielkie korporacje mają
ogromny problem z dostosowywaniem się do zmian. Widać to na przykładzie
HP, Microsoftu, Intela. Mimo że to nadal wspaniałe firmy, z niesamowitą
historią, ich przyszłość stanowi wielki znak zapytania i podejmują one
teraz gigantyczny wysiłek, żeby się dostosować do obecnych realiów.
Podsumowując: ciekawiej jest w obszarze realnego dynamicznego wzrostu
rynku niż wzrostu kreowanego przez oczekiwania.
CRN W takim razie
dlaczego akurat doradztwo biznesowe?
Piotr
Pągowski Żyjemy w czasach, kiedy rynek wyjątkowo szybko się zmienia
i wkoło dzieje się bardzo dużo ciekawych rzeczy. Dziś przyszłość tworzą
często małe firmy, które wymyślają nowe usługi, produkty lub nowe modele
biznesowe. Dobre przykłady to: Uber, Airbnb czy Alibaba. Największa na świecie
korporacja taksówkowa nie ma ani jednej taksówki, zaś największy na świecie
operator miejsc do spania nie ma własnych nieruchomości. Pokazuje to dobitnie,
jakiej ewolucji podlegają modele biznesowe.
CRN W największych
firmach nie ma takich wyzwań? Leciwe korporacje starają się teraz mocno
odmładzać, restrukturyzować, atakować nowe obszary rynku…
Piotr
Pągowski Chociaż branża IT zmienia się bardzo szybko, generalnie nie
jest to obszar szybkiego wzrostu, tak jak było do tej pory. Obecnie mamy raczej
do czynienia z konsolidacją i optymalizacją. Sami sobie zgotowaliśmy
taki los, budując globalną sieć. Ale i w tym względzie branża IT wyprzedza
pozostałe, może z wyjątkiem finansów, więc doświadczenia z nią
związane zamierzam wykorzystać w innych obszarach. Zwłaszcza że praca
w Intelu, Microsofcie czy HP to była dla mnie wielka szkoła biznesu.
CRN W jakich
obszarach?
Piotr
Pągowski W kilku różnych. Przykładowo
wspólnie z byłymi pracownikami Intel R&D w Gdańsku rozwijamy
spółkę Solwit SA, gdzie jestem małym udziałowcem i mam miejsce
w radzie nadzorczej. Obecnie wydzielamy z niej projekt w ramach
przedsiębiorstwa typu spin-off, żeby rozwijać produkt związany z geolokalizacją.
Stanowi ona bardzo szerokie pole do różnorakich zastosowań, ponieważ
powszechnie dostępny smartfon daje każdemu narzędzie zmiany organizacji pracy.
Poza tym zajmuję się doradztwem biznesowym: poszukiwaniem inwestorów
i negocjowaniem warunków inwestycji. Pomagam w tworzeniu nowych firm,
zaś tym, które już działają, we wchodzeniu w nowe obszary biznesowe. Na
prośbę zaprzyjaźnionych funduszy inwestycyjnych wspieram również start-upy
w budowaniu strategii sprzedażowych.
CRN Wszystko
w ramach branży IT?
Piotr
Pągowski Część tematów dotyczy nowoczesnych technologii, ale nie branży
IT w tradycyjnym rozumieniu.
CRN Jakie sektory
polskiego rynku IT można uznać za szczególnie perspektywiczne?
Piotr
Pągowski Jeśli myślimy
o tradycyjnym IT – dystrybucji sprzętu i paczek oprogramowania
czy usługach z tym związanych – to nie ma tu nic ciekawego,
przełomowego. Kończy się więc na walce cenowej. Na pewno będzie się jeszcze
sporo działo, jeśli chodzi o wdrożenia, bo gospodarka, szczególnie na
styku obywatel – państwo, wymaga wielu lat inwestycji oraz zmian. To
jednak nie jest coś, co może być przyczyną jakiegoś przełomu na rynku IT.
Dlatego osobiście poszedłem w kierunku innowacyjnych technologii, gdzie
jest dużo świeżego powietrza.
Podobne wywiady i felietony
Dobra okazja dla Salesforce’a
Przykro to mówić, ale wiarygodność Microsoftu jako dostawcy dla partnerów znacząco spada z kwartału na kwartał.
Będziemy liderem w Europie
„Chcemy być najsilniejszym partnerem biznesowym dla Microsoftu w Europie” - mówi Daniel Olejniczak, CEO & Managing Director w polskim oddziale Fellowmind.
Dystrybucja w dobie chmury
W epoce, w której produkty są coraz bardziej wirtualne i nie wymagają tradycyjnego wsparcia logistycznego, część menadżerów po stronie vendorów zaczyna kwestionować wartość dystrybucji. Dla niektórych dostawców dystrybucja wydaje się po prostu odziedziczonym po dawnych czasach podatkiem od sprzedaży – to cytat z jednego z raportów Channelnomics. Tymczasem praktyka pokazuje, że po przeszło dekadzie dynamicznego rozwoju sprzedaży w modelu as-a-service dystrybutorzy mają się znakomicie, a ich rola, a także liczba świadczonych usług systematycznie rośnie. Postanowiliśmy skonfrontować ze sobą przedstawicieli wszystkich stron tego biznesu: producenta/hiperskalera, dystrybutorów oraz integratora, z którymi dyskutowaliśmy na temat roli broadlinerów i VAD-ów w ewoluującym modelu biznesowym kanału sprzedaży w branży IT.