CRN Polska Tytuł Handlowca Roku otrzymuje pani  drugi raz  z rzędu. Czym jest dla pani to podwójne wyróżnienie?

Beata Lewandowska Przede wszystkim niesamowitą niespodzianką!
Nie liczyłam na wyróżnienie i to drugi raz z rzędu, a tu takie
zaskoczenie. Sama nagroda jest niezwykle motywująca, nie pozwala
obniżać lotów, tylko nakazuje piąć się w górę i udoskonalać swoje
umiejętności. Gdy dowiedziałam się, że nagroda po raz drugi wędruje w
moje ręce, poczułam, że nie zmarnowałam czasu ani nie spoczęłam na
laurach zeszłorocznego plebiscytu, ale ponownie dałam z siebie wszystko.

CRN Polska Rok temu w wywiadzie dla CRN mówiła
pani, że „klient kupi tam, gdzie jest towar, dobra cena, i od tego
handlowca, którego lubi”. Czy po kryzysowym 2009 r. dodałaby pani coś
do tych kryteriów współpracy z resellerami?

Beata Lewandowska Raczej nie, w mojej ocenie wielka trójka:
dostępność, cena, handlowiec, nadal stanowi podstawę sukcesu. Jednak
niekoniecznie w tej kolejności

CRN Polska Czy rok 2009 w porównaniu z 2008 wymagał od handlowca dużo więcej pracy?

Beata Lewandowska Zdecydowanie tak. Zeszły rok był chyba
najtrudniejszy, odkąd jestem w branży. Sprawiły to według mnie dwa
zjawiska: kryzys i nasycenie rynku. Groźba recesji, zwolnień, strach
ludzi przed tak powszechnym wcześniej zakupem na raty bardzo spowolniły
sprzedaż. To oczywiste. Ale nasycenie rynku wydaje się groźniejszym
zjawiskiem. Minęły już czasy, kiedy całe rodziny organizowały wyprawę
do sklepu po pierwszy komputer stacjonarny. Można dojść do wniosku, że
już przed kryzysem konsumenci kupili wszystko, co było im potrzebne.
Zdałam sobie z tego sprawę, gdy w jednym ze sklepów komputerowych dwóch
młodych ludzi rozmawiało o zakupie „czegokolwiek”. Z rozmowy wynikało,
że przyszli kupić coś, czego nie mają. Okazało się, że mają notebooka,
komputer stacjonarny z całkiem dobrym monitorem, router bezprzewodowy,
dysk sieciowy i dysk przenośny 160 GB, głośniki, drukarkę, niezły
zestaw bezprzewodowy. Wyszli z pustymi rękami… Wnioski? Na rynek
wprowadzane są urządzenia, komponenty wyprodukowane w coraz nowszych
technologiach. Tylko czy przeciętnemu Kowalskiemu, który ma całkiem
dobry zeszłoroczny sprzęt, potrzebna jest kolejna modernizacja? Branża
IT czeka chyba na jakiś kolejny skok technologiczny, na coś, co
zrewolucjonizowałoby cały sektor.

CRN Polska Czy nastroje resellerów, z którymi pani współpracowała, bardzo się zmieniły w zeszłym roku w porównaniu z czasami koniunktury?

Beata Lewandowska Powiedziałabym nawet, że zmieniły się
radykalnie. Dwa lata temu, gdy rozmawiało się z klientem o dysku w
obniżonej cenie, od razu przechodziło się do liczby urządzeń, które
chce zamówić. Nie trzeba było przekonywać do zakupu w ogóle. Natomiast
dzisiaj ludzie dwa razy oglądają każdą wydawaną złotówkę. Działa
doświadczenie z ostatniego roku, kiedy nagłe zmiany kursu złotego
sprawiały, że bardzo atrakcyjna cena z dnia na dzień stawała się tak
wysoka, że resellerzy czuli się oszukani lub nawet nie odbierali
paczek, tłumacząc, że dzisiaj kupią to samo taniej bez żadnych
promocji. Ostatnio na szczęście, dzięki względnemu spokojowi
gospodarczemu, to twarde nastawienie znika, a klienci odczuwają powrót
stabilności. Oby to wrażenie nie było złudne…

CRN Polska Na jakich produktach  można było najlepiej zarobić?

Beata Lewandowska Tutaj wielkich zmian chyba nie było: notebooki, oprogramowanie, monitory oraz gotowe zestawy komputerowe.

CRN Polska Jak w firmie odebrano fakt, że otrzymała pani nagrodę dla Handlowca Roku po raz drugi?

Beata Lewandowska Usłyszałam wiele miłych słów od kolegów i
koleżanek z pracy. Ale, podobnie jak w zeszłym roku, nie było z tego
powodu jakiegoś wielkiego poruszenia. Chyba bardziej ucieszył ten fakt
klientów, z którymi współpracuję, gdyż wybrali nie tylko Handlowca
Roku, ale i firmę, z którą dobrze im się współpracuje. Bo czymże byłby
handlowiec, gdyby nie miał wsparcia innych działów, których konkurs nie
obejmował – serwisu, logistyki czy księgowości.