Wśród obserwatorów rynku IT panuje zgoda co do tego, że jest on nie tylko zdrowy, ale wciąż rośnie, a wzrost ten nabiera tempa. Przy czym analitycy IDC są dość konserwatywni, przewidując zwiększenie wydatków na rozwiązania IT w tempie od 4,2 do 4,5 procenta. Z kolei Canalys umieścił ten wskaźnik na poziomie 6,2 procenta, zaś Gartner prognozuje, że wydatki sięgną 6,8 procenta. Jednocześnie eksperci spodziewają się, że spadną one w 2025 r. o 8 do 9 procent.

Na razie niektóre segmenty technologiczne rozwijają się we wręcz fantastycznym tempie. Nowo powstała kategoria sztucznej inteligencji ma wzrosnąć w tym roku o około 55 procent. Przetwarzanie w chmurze – usługi infrastrukturalne i platformowe – wzrośnie o około 22 procent. Wyposażenie centrów danych natomiast, czyli serwery, pamięć masowa i przełączniki, wzrośnie o 11 procent. To naprawdę niezłe liczby… A jednak rynek nie jest zdrowy.

Niemcy, Japonia, Wielka Brytania i znaczna część Europy Wschodniej znajdują się w recesji. Francja, Włochy i Hiszpania balansują na krawędzi recesji. Z kolei Chiny, które doświadczają załamania swojej gospodarki, zalewają światowe rynki tanimi towarami, aby wesprzeć słabnące sektory nieruchomości oraz usług finansowych.

Co ważne, społeczność partnerów w kanale sprzedaży IT wcale nie patrzy optymistycznie na 2024 rok. Według prognozy Channelnomics „2024 Channel Forecast” poziom samopoczucia partnerów spada drugi rok z rzędu, mimo że zdecydowana większość resellerów, integratorów i dostawców usług wierzy, że ich przychody i zyski będą w tym roku wyższe niż w poprzednim.

Osłabienie zaufania do sytuacji rynkowej wynika w dużej mierze z negatywnych nastrojów dotyczących trendów makroekonomicznych, na które partnerzy nie mają wpływu. Analizując prognozy wzrostu wydatków na IT, musimy mieć, siłą rzeczy, na uwadze trendy makroekonomiczne. IDC twierdzi, że nawet jeśli PKB przestanie się zwiększać, wydatki na IT nadal wzrosną o około 3 procent, ponieważ firmy będą musiały zrównoważyć rosnące koszty i niższe przychody poprzez automatyzację. Inwestorzy, dostawcy i partnerzy opierają się na tych prognozach przy planowaniu strategicznym i podejmowaniu rozsądnych decyzji biznesowych.

Jednak te liczby stale się zmieniają. Na przykład rok 2022 Gartner rozpoczął solidną prognozą wzrostu na poziomie 5,3 procenta. Następnie co kwartał obniżał perspektywę o pełny punkt procentowy. Pod koniec czwartego kwartału Gartner sprowadził prognozę do poziomu 0,8 procenta. A jak było w kolejnym roku? Otóż w lipcu 2023 analitycy Gartnera opublikowali aktualizację swojej prognozy na rok ubiegły twierdząc, że wydatki na IT wzrosną wówczas o 4,3 procenta. W październiku 2022 r. prognoza wynosiła 5,1 procenta, a w grudniu została zrewidowana do 2,5 procenta. W kwietniu 2023 roku ponownie ją podniesiono (do 5,5 procenta). I wreszcie, na koniec ubiegłego roku Gartner zamknął „okienko przewidywań” na wyniku 3,3 procenta.

Gartner to niejedyna firma analityczna, która w krótkim czasie wprowadza znaczące zmiany w swoich prognozach wzrostu. Co nie jest w sumie niczym niestosownym, bo nie ma nic dziwnego w tym, że sytuacja rynkowa może się dramatycznie zmieniać z kwartału na kwartał. Z tego powodu Channelnomics nie prognozuje skali wydatków na IT. Zostawiamy to firmom zawodowo zajmującym się analityką rynkową. Zamiast tego, sporządzamy ogólne prognozy w oparciu o panujące trendy.

A zatem nasza generalna prognoza pozostaje taka sama: pierwsza połowa 2024 roku będzie przypominać warunki i wyniki z roku ubiegłego, zaś druga połowa przyniesie znaczną poprawę. Spodziewamy się także silnego i wysokiego wzrostu wydatków na IT w 2025 roku i (potencjalnie) w roku 2026, na co wpływ będą miały inwestycje w sztuczną inteligencję, usługi zarządzania danymi i modernizacja infrastruktury.

Larry Walsh Larry Walsh  

CEO oraz Chief Analyst w Channelnomics, firmie analitycznej specjalizującej się w kanałach sprzedaży i doradztwie dla producentów, dystrybutorów i integratorów IT. Autor jest również prowadzącym podcast „Changing Channels” i producentem podcastu „In the Margins”. Kontakt: lmwalsh@channelnomics.com.