CRN OTCF jest właścicielem i dystrybutorem kilku marek odzieży sportowej, wśród których najbardziej znaną jest 4F. Jak taki profil działalności przekłada się na wyzwania pod adresem IT?

Sebastian Ozdoba Jesteśmy znani, rzeczywiście, głównie z produkcji i sprzedaży ubrań i butów sportowych. Wchodzimy też jednak coraz mocniej na rynek FMCG z żywnością funkcjonalną i suplementami diety. IT obsługuje głównie nasze procesy wewnętrzne. Branża retailowa jest dzisiaj mocno technologiczna i wszyscy gracze z tego rynku mają mocno rozwinięte oraz dobrze zorganizowane środowiska IT. Dużo firm retailowych staje się de facto firmami technologicznymi. Te, które mają odpowiednio funkcjonujące działy IT, mogą sprawniej działać na rynku. Covid-19 też dużo tutaj zmienił – bez dobrego działu IT czy dobrych partnerów z branży IT trudno dzisiaj funkcjonować na rynku sprzedaży detalicznej.

Jak duży jest dział IT w OTCF?

Firma mocno inwestuje w rozwój działu IT. Nasza wewnętrzna komórka IT liczy 50 osób, które wspierają działania biznesowe. Dynamika rozwoju jest jednak tak duża, że wciąż szukamy specjalistów. Zamierzamy uruchamiać nowe formy sprzedaży, aplikacje mobilne dla kolejnych marek, mamy nowoczesny magazyn w Czeladzi, dzięki wprowadzonym rozwiązaniom w naszych systemach możemy dbać o customer experience. W każdym z tych przypadków potrzebny jest silny i kompetentny zespół IT, żeby całość dobrze funkcjonowała. Posiłkujemy się też outsourcingiem i współpracą z partnerami zewnętrznymi – dostawcami rozwiązań informatycznych z Polski i ze świata. Mamy rozpoznany cały stos technologiczny, czyli jakich najnowszych technologii używa się w retailu, jakie powstają aplikacje. Korzystamy, na przykład, z systemów chmurowych Microsoft Azure, z aplikacji bazodanowych Microsoft SQL Server/ PostgreSQL oraz rozwiązań typu noSQL.

Jakie systemy informatyczne są kluczowe dla działalności OTCF?

Sercem naszego środowiska jest system ERP – MS Dynamics 365. Tu są zbierane, przetwarzane, organizowane i odpowiednio udostępniane kluczowe dla naszej działalności informacje. Ważne są też systemy wspierające logistykę – z pełną automatyką. Coraz mocniej rozwijamy też systemy e-commerce, one zyskują dzisiaj coraz bardziej na znaczeniu. Korzystamy poza tym z wewnętrznych systemów zarządczych – Business Intelligence, big data, stosujemy rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Planujemy rozwijać się w każdym z wymienionych zakresów.

Do czego konkretnie wykorzystujecie narzędzia analityczne?

Sztuczna inteligencja pomaga nam dziś w wielu obszarach. Możemy poznać bliżej naszych klientów – ich preferencje i zachowania zakupowe. Sztuczna inteligencja pozwala nam też podejmować decyzje biznesowe – ile towaru zamówić, ile magazynować, jak zoptymalizować dostawy. Na koniec pozwala nam zapewnić klientowi spójne doświadczenia zakupowe dla różnych środowisk – online i offline. Dzięki inteligentnym systemom możemy pokazać klientowi odwiedzającemu nasz sklep, czego szukał w internecie i dzięki temu pomóc mu w zakupach i podjęciu decyzji. Systemy analityczne są po to, byśmy mogli klientowi dostarczyć dobrze dobrane oferty.

Niezwykle cenną, ważną i często pomijaną funkcją sztucznej inteligencji, w tym uczenia maszynowego, jest wykorzystanie jej do zapewnienia wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa, na przykład bezpieczeństwa danych. Dzięki temu mamy bardzo wysoki poziom wykrywanych ataków, możemy też skutecznie im przeciwdziałać.

Tworzycie algorytmy z zakresu sztucznej inteligencji sami, czy może korzystacie z gotowych, dostępnych na rynku rozwiązań?

Korzystamy głównie z zewnętrznych rozwiązań, których jest na rynku dość dużo. Z tego zakresu najbliżej nam do rozwiązań Microsoftu. Dysponujemy dużymi zbiorami danych i staramy się też badać klientów samodzielnie – mamy własnych data scientistów i ekspertów od uczenia maszynowego

A czym przede wszystkim zajmuje się wasz dział IT?

Rolą działu IT jest obsługa sprzętu i oprogramowania, administrowanie serwerowniami i infrastrukturą teleinformatyczną. Mamy kilka tysięcy urządzeń – komputerów, drukarek, kas fiskalnych, urządzeń potrzebnych do funkcjonowania firmy. Oprócz tego jednak prowadzimy również działania badawczo-rozwojowe, między innymi w obszarze rozwoju oprogramowania, data science (AI/ML) oraz business intelligence. Budujemy też sami nowe, innowacyjne rozwiązania, szukamy technologii i narzędzi, które pozwolą na skuteczne rozwiązywanie naszych problemów biznesowych. Nasze działania jako działu IT nie kończą się na wdrażaniu gotowych systemów, wykorzystujemy technologię, by zbudować przewagę konkurencyjną w danym obszarze. Ciągle poszukujemy innowacji, adoptujemy zwinne metodyki pracy (Agile, Scrum, Kanban), technologie ELK Stack, Python, .NET Core, Angular, React, Kubernetes, Apache Kafka i wiele innych. Przez to stajemy się coraz bardziej firmą technologiczną, czyli budujemy swoją przewagę konkurencyjną w oparciu o umiejętne wykorzystanie technologii informatycznych. Znacząco rozwijamy dział IT zatrudniając programistów, testerów, analityków biznesowych, którzy wspierają procesy rozwoju oprogramowania.

Na jakie rozwiązania waszego autorstwa warto zwrócić szczególną uwagę?

Stworzyliśmy między innymi system do klasyfikacji zdjęć produktów do kolekcji. Porządkuje zbiory zdjęć, dostosowując je do potrzeb działów produkcji, PR-u i marketingu. Opracowaliśmy też sami system do zatowarowania sklepów w galeriach handlowych. Bazuje on na wielu źródłach danych, wykorzystując mechanizmy sztucznej inteligencji. Chodzi o to, żeby zoptymalizować dostawy towarów do sklepu. Budujemy również własne rozwiązania na bazie istniejących, używanych przez nas systemów zewnętrznych dostawców. Na przykład system ERP jest otwarty, zoptymalizowany według naszych wytycznych. Cały czas go modyfikujemy, dostosowujemy do własnych potrzeb. Część zmian wprowadzamy sami, inne z kolei są wykonywane przez producenta, ale według rozpoznanych przez nas potrzeb.

W jakich strategicznych kierunkach macie zamiar rozwijać swoje systemy informatyczne?

Nie ma już odwrotu od handlu elektronicznego – będziemy inwestować w systemy wspomagające e-commerce i m-commerce. W obu tych przypadkach są jeszcze obszary wymagające poprawy, takie jak: user experience, szybkie dostawy, self-checkout, live selling czy obsługa zwrotów. W każdym z nich rola IT jest fundamentalna. Jednocześnie widzimy odbudowywanie się sprzedaży w sklepach stacjonarnych, choć pandemia diametralnie zmieniła przyzwyczajenia zakupowe klientów – wielu z nich nie zrezygnuje już z zamawiania towarów przez internet. Zarówno jednak w jednym, jak i drugim przypadku potrzebna będzie sprawna obsługa klienta, żeby był zadowolony z zakupów i chętnie wracał do swojego dostawcy. Dlatego na znaczeniu zyskuje analityka, predykcja potrzeb, preferencji i decyzji zakupowych klientów. Będziemy więc mocno rozwijać systemy analityczne, będziemy inwestować w rozwój narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe, jak też będziemy korzystać z systemów business intelligence. Nie chcemy być tylko biernym obserwatorem rozwoju sytuacji rynkowej, ale aktywnie uczestniczyć w dokonujących się przemianach. Dział IT to jedno z najważniejszych miejsc, gdzie budowana jest nasza przewaga konkurencyjna.

Czy w tych działaniach będzie miejsce na współpracę z partnerami z branży IT?

Tak, współpracujemy i będziemy nadal współpracować z firmami z branży IT. Niemożliwe jest sprawne funkcjonowanie bez dostawców, integratorów, usługodawców. Chcemy współpracować zarówno z dużymi firmami, jak i ze startupami, specjalizującymi się na przykład w systemach sztucznej inteligencji, rozwiązań z zakresu cross sellingu. Ważne dla nas systemy chcemy jednak rozwijać sami, a dopuszczać firmy z zewnątrz do współpracy w ramach wspierania nas. Rynek IT jest bardzo pojemny, ciągle się rozwija – na pewno można będzie na nim znaleźć odpowiedniego partnera do współpracy.

Czego oczekujecie od partnerów technologicznych?

Przede wszystkim elastyczności i gotowości do długofalowej współpracy. Nie przyjmujemy też do wiadomości, że czegoś nie da się zrobić. Technologie są dzisiaj tak rozwinięte, że tylko od zaangażowania i wiedzy wykonawcy zależy, co można dzięki nim osiągnąć.

Mówi Pan cały czas o rozwiązaniach dla handlu, a wydawać by się mogło, że OTCF jest przede wszystkim firmą produkcyjną…

Produkcja to podstawa, początek drogi. A właściwie wszystko zaczyna się jeszcze wcześniej, bo od projektu. Kontrahenci oczekują od nas przede wszystkim szybkiej wymiany informacji – kiedy i jakie zamówienia mają do nich trafić. Zadania w tym zakresie obsługuje system ERP. Największym wyzwaniem dla IT są jednak dzisiaj obszary sprzedażowe i logistyczne, bo tu najwięcej się dzieje i najszybciej wszystko się zmienia. Produkcja ma bardziej ustabilizowany charakter.

Rozmawiał Andrzej Gontarz

Sebastian Ozdoba – Head Of Implementation Team Manager w OTCF.  

Z  branżą IT związany od ponad 20 lat. Posiada wieloletnie doświadczenie w budowaniu i skalowaniu zespołów programistycznych. Szczególnie skupiony na wdrażaniu nowoczesnych i bezpiecznych rozwiązań ERP, AI/ML, e-commerce, mobile. Zafascynowany technologiami wysokodostępnymi w służbie dużych organizacji. W pracy kieruje się mottem: only the best is good enough – zespół i ludzie to najważniejszy czynnik sukcesów w branży IT.