CRN Polska Już kolejny rok z rzędu słabnie popyt na rynku IT. W 2010 widać zwłaszcza zastój w sprzedaży detalicznej. Jak radzi sobie z tym Vobis?
Jerzy Szkwarek Sytuacja nas nie zaskoczyła, choć znalezienie właściwego rozwiązania to wyjątkowo trudne zadanie. Jesteśmy w trakcie przygotowań. Wierzymy, że znaleźliśmy receptę i niebawem wzmocnimy i utrwalimy swoją pozycję rynkową. Mamy wiele różnych pomysłów, które będziemy sukcesywnie wdrażać w naszej sieci.

 

 CRN Polska Czy będzie można mówić o sukcesie, jeśli Vobis zamknie bieżący rok wynikami nie    gorszymi niż 2009?

Jerzy Szkwarek Jeśli mamy prognozować na podstawie minionych czterech miesięcy 2010 r., to rzeczywiście cieszylibyśmy się z wyniku podobnego do uzyskanego w 2009 (764 mln zł obrotów, co oznacza spadek o 12 proc. w porównaniu z 2008 r.). Jednak jesteśmy przekonani, że popyt na produkty IT odbuduje się, a my będziemy jednym z beneficjentów wzrostu.

 

 CRN Polska Jak Vobis chce się przystosować do długotrwałego spowolnienia gospodarczego?

Jerzy Szkwarek Dobrze zdajemy sobie sprawę z trwałych zmian w zachowaniach klientów. Prosument, czyli świadomy i wyedukowany klient, ma znacznie większe wymagania i oczekiwania wobec sprzedawcy. Pozostaje przystosować się do nowej sytuacji albo zejść ze sceny. Planujemy realizować model biznesowy pod roboczym tytułem Vobis 2.0.

 

CRN Polska Co to znaczy?

Jerzy Szkwarek To znaczy, że handel ulega transformacji z modelu transakcyjno-relacyjnego w kierunku modelu współtworzenia. Tym samym podanie (sprzedaż) pudełka z produktem w środku już nie zadowala nabywcy, bo potrafi to każdy, wystarczy do tego nawet bezoso-bowy Internet. Musimy dokonać rewitalizacji modelu biznesowego, by sprostać zupełnie nowym potrzebom (bardziej emocjonalnym) naszych klientów i spowodować, by Vobis poprawił percepcję marki.

 

CRN Polska Jakie zadania stawia pan sobie jako nowy szef zarządu Vobisu?

Jerzy Szkwarek
Najważniejszym celem jest trwały sukces ekonomiczny i rynkowy firmy, a przy tym satysfakcja wszystkich interesariuszy. To zadanie ambitne, ale możliwe do zrealizowania.

 


CRN Polska
Dwa lata temu Vobis próbował wejść na giełdę, ale bez skutku. Czy będzie pan starał się wprowadzić spółkę na parkiet?

Jerzy Szkwarek
Oczywiście. Pod warunkiem, że pojawi się potrzeba pozyskania kapitału w celu realizacji planów biznesowych z satysfakcjonującą stopą zwrotu z inwestycji dla akcjonariuszy.

CRN Polska

Czy pana zdaniem na rynku detalicznym konieczna jest konsolidacja. A jeśli tak, to dlaczego?

Jerzy Szkwarek Jest potrzebna, a przyczyny są prozaiczne: silna konkurencja, duża homogeniczność, jednolitość sieci specjalistycznych i udziały w sprzedaży możliwe do uzyskania. Naszym zdaniem po prostu nie ma miejsca dla wielu podobnych do siebie modeli biznesowych funkcjonujących w sprzedaży detalicznej z uwagi na potencjał i strukturę rynku.

 

CRN Polska Czy Vobis rozważa fuzję z giełdowym Komputronikiem, o czym doniósł w maju „Parkiet”?

Jerzy Szkwarek
Bierzemy pod uwagę różne scenariusze. Czasem może brzmiące dziwnie, ale mobilizujące do myślenia nielinearnego, oderwanego od schematów. Szukamy naszego „błękitnego oceanu”, miejsca na rynku, więc na tym etapie odrzucamy wszelkie ograniczenia.

CRN Polska Ile Vobis ma w tej chwili sklepów partnerskich i własnych salonów? Czy zamierza pan redukować tę liczbę?

Jerzy Szkwarek
Obecnie posiadamy łącznie 225 sklepów. W roku 2010 otworzyliśmy pięć nowych i zamierzamy uruchomić 25 – 30 kolejnych. Równolegle koncentrujemy się na badaniu efektywności istniejących placówek, co może zakończyć się decyzjami o relokacji bądź optymalizacji kosztów. Nie planujemy natomiast dywestycji, czyli rezygnacji z części działalności firmy.

 

CRN Polska Czy Vobis zapłacił karę (177 tys. zł) nałożoną w styczniu 2010 r. przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wprowadzanie klientów w błąd w reklamie „laptopa z modemem za złotówkę”?

Jerzy Szkwarek Nie. Vobis odwołał się od decyzji UOKiK-u ze względu na fakt, że inicjatorem reklamy była spółka Polkomtel, która ustalała treść hasła oraz zasady prowadzenia kampanii reklamowej. Vobis działał w tym wypadku jedynie jako agent Polkomtelu. Decyzja UOKiK-u nie jest ostateczna, zatem sprawa nie została jeszcze zamknięta.