Polski rynek komputerów AD 2016
Liczba sprzedanych komputerów – ogółem mobilnych i stacjonarnych – w pierwszych trzech kwartałach br. zmalała o ponad 5 proc. w porównaniu z wynikami z roku 2015. Natomiast w ujęciu wartościowym obserwujemy niewielki, dwuprocentowy wzrost.
Na rynku komputerów wciąż najwięcej znaczą laptopy, generujące ok. 80 proc. obrotów. Jeśli chodzi o inne typy urządzeń, obserwujemy delikatne zwiększenie udziałów sprzętu typu AiO oraz notebooków hybrydowych. Segmenty te jednak ciągle „ważą” mniej niż 5 proc.
Notebookowe trendy w kanale konsumenckim i biznesowym są absolutnie odmienne. O ile sprzedaż w retailu maleje o kilkanaście procent, o tyle w „resellerce” obserwujemy odwrotne zjawisko. Mimo to kanał B2B nadal generuje tylko ok. 20 proc. obrotów na rynku. Co ciekawe, średnia cena notebooków w tym kanale nieco spadła.
Jaką specyfikację powinien mieć laptop biznesowy? Przede wszystkim nie być za duży. Z danych GfK wynika, że o ile na rynku konsumenckim notebooki o ekranach mniejszych niż 15 cali stanowią 15 proc. sprzedanych urządzeń, o tyle w segmencie biznesowym ich udział jest dwa razy większy. Oczywiście najpopularniejszym formatem z tego zakresu pozostaje 14 cali. Ponadto laptop ma być szybko gotowy do pracy. Stąd widoczny relatywnie duży udział urządzeń z dyskiem SSD: dla rynku B2B wynosi on 30 proc., zaś dla segmentu konsumenckiego kilkanaście procent. Do tego opisywany sprzęt powinien gwarantować zabezpieczenia przed dostaniem się danych w niepowołane ręce. Efektem tego jest popularność rozwiązań typu fingerprint id – już co trzeci laptop biznesowy ma tę cechę.
W kanale konsumenckim stosunkowo wysokim popytem cieszą się rozwiązania hybrydowe z odczepianym ekranem oraz urządzenia gamingowe. Co ciekawe, największe wzrosty sprzedaży obserwowaliśmy w segmencie laptopów 14-calowych, wyposażonych w napęd SSD oraz identyfikację linii papilarnych, czyli rozwiązań stricte biznesowych. Świadczy to z jednej strony o coraz większej aktywności retailu na rynku do tej pory zarezerwowanym dla resellerów, z drugiej zaś pokazuje, że świadomi konsumenci gotowi są wydać więcej pieniędzy w zamian za gwarancję wygodniejszej obsługi i większego bezpieczeństwa swojego laptopa.
Na rynku komputerów stacjonarnych również sporo się dzieje. O ile ogółem sprzedaż znajduje się z grubsza na tym samym poziomie co w zeszłym roku, o tyle obserwujemy spore zmiany w poszczególnych segmentach. Zahamowanie inwestycji negatywnie odbiło się na sprzedaży na rynku B2B (ok. -15 proc.), za to bardzo przyzwoite wzrosty notowaliśmy w retailu (ok. +20 proc.). Do tego widać spory wzrost sprzedaży urządzeń AiO (ponad 20 proc. względem 2015). Co interesujące, ten pozytywny wynik w 100 proc. został uzyskany w kanale konsumenckim.
Jakie produkty cieszą się powodzeniem w kanale biznesowym? Mimo dalszej dominacji napędów magnetycznych obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży desktopów z SSD. Wygenerowały one już 15 proc. obrotów, co oznacza dwukrotny wzrost sprzedaży w porównaniu z ub.r. Do tego relatywnie stabilna była sprzedaż urządzeń AiO.
Autor to Product Manager ICT w firmie badawczej GfK Polonia.
Podobne wywiady i felietony
GFk Polonia: badania rynku IT w czasach zmian
CRN Polska rozmawia z Maciejem Piekarskim, Product Managerem w dziale Retail and Technology w GfK Polonia, o coraz ważniejszej roli badań rynkowych w czasach ciągłych zmian i o tym, że wśród analityków rośnie potrzeba dostępu do danych z kanału dystrybucyjnego.