CRN Pańskim zdaniem polski rynek charakteryzuje się wielkim potencjałem sprzedażowym, jeśli chodzi o rozwiązania NAS dla małych i średnich firm. Jednocześnie akurat wasze produkty mają szczególnie dobrze odpowiadać ich potrzebom. Właściwie dlaczego?

Laszlo Burkus Coraz częściej zdarza się, że firmy, planujące modernizację i rozbudowę swojej infrastruktury pamięciowej, zdają sobie sprawę, że nasze NAS-y są rozwiązaniem, które po prostu wystarczająco zaspokajają ich potrzeby. Dochodzą więc do wniosku, że nie muszą szukać droższych urządzeń z wyższej półki. I dotyczy to klientów zarówno z prywatnego biznesu, jak i sektora publicznego.

 

CRN A jak polski rynek wypada na tle innych w naszej części Europy?

Laszlo Burkus Oprócz tego, że jest największy w regionie, polski rynek jest w porównaniu z innymi bardzo dojrzały. Przede wszystkim pod względem kompetencji. Nie trzeba potencjalnym partnerom tłumaczyć, dlaczego NAS to dobre rozwiązanie dla klientów. Podczas prezentacji spotykamy się z żywym odbiorem – uwagami i pytaniami. Mamy tu dystrybutorów, którzy robią dla nas świetną robotę.

 

CRN Wszystkiego za was nie zrobią…

Laszlo Burkus Cały czas staramy się rozwijać program partnerski, który będzie można lepiej dostosowywać do oczekiwań poszczególnych partnerów.  Spotykamy się z pozytywnym odzewem na pierwsze jego efekty, więc idziemy dalej tą drogą.

 

CRN Kierujecie swoją ofertę do segmentu MŚP, ale podczas prezentacji QNAP-a często słyszy się słowo „enter-
prise”. Czy mierzycie także w większych klientów?

Laszlo Burkus Wiemy, jaka jest nasza pozycja i nie porównujemy się z takimi producentami jak Dell EMC czy NetApp. Mówimy o „enterprise” na naszą skalę. Pięć lat temu wprowadziliśmy na rynek pierwsze 16-wnękowe serwery NAS. Obecnie mamy sprzęt z dwoma kontrolerami, dwoma procesorami i rozwijamy ofertę z myślą o coraz większych klientach.

 

CRN Czy to z powodu konkurencji na rynku tak często wprowadzacie na rynek nowe produkty?

Laszlo Burkus Gdyby nadal sprzedawać to, co zaprojektowano pięć czy nawet trzy lata temu, szybko wypadłoby się z rynku. Ale to nie tylko sprawa konkurencji, która swoją drogą jest bardzo silna. Rozwijamy swoje rozwiązania tak, by nie były już tylko pamięcią masową. Klient wraz z NAS-em kupuje funkcje, usługi i aplikacje, które umożliwiają mu wykorzystanie go do różnych celów.

 

CRN Czy jakieś konkretne zastosowania szczególnie napędzają sprzedaż NAS-ów?

Laszlo Burkus Zaspokajamy potrzeby różnych nisz rynkowych, wśród których koniecznie trzeba wyróżnić monitoring IP. Rośnie wykorzystanie kamer IP, tym samym otwierają się przed nami ogromne możliwości sprzedażowe. Sądząc po odbiorze klientów, nasze rozwiązania sprawdzają się też świetnie w profesjonalnych zastosowaniach audio-wideo.

 

CRN Mówimy cały czas o kliencie biznesowym, a co z segmentem konsumenckim?

Laszlo Burkus Wciąż jest dla nas ważny. Wpływa na większą rozpoznawalność marki i generuje masową sprzedaż. Różni się jednak bardzo od segmentu biznesowego, w którym reseller może tworzyć swoją wartość dodaną. Na wyjątkowo konkurencyjnym rynku konsumenckim zwykle najbardziej liczy się cena, a klienci indywidualni nie są tak lojalni jak biznesowi.