CRN Polska W lutym Platinet obchodził 10-lecie działalności.
Jaki okres w historii firmy wspomina pan najlepiej, a o jakim wolałby pan
zapomnieć?

Krzysztof Potok Mogę śmiało stwierdzić, że nie było ani
jednego roku, który źle się zapisał w mojej pamięci. Najlepiej oczywiście
wspominam początki działalności firmy, kiedy brakowało nam kapitału, a mimo to,
karkołomnymi metodami, importowaliśmy towar. Miłe były również lata 2003 –
2008, gdy bardzo dynamicznie rozwijał się zarówno dział eksportu, jak i
sprzedaży krajowej, a co za tym idzie rosły nasze obroty. Okres ten zakończył
się przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę akcyjną
Platinet o kapitale zakładowym wniesionym w formie aportu w wysokości 29 mln
zł, opłaconego w całości. To dowodziło, że warto było pracować kilka lat, aby
stworzyć profesjonalną spółkę prawa handlowego. Niestety w II połowie 2008 i w
2009 r. nastąpił kryzys walutowy, który odczuła cała branża.

 

CRN Polska Co czeka firmy działające na rynku IT w roku
2011?

Krzysztof Potok Dzięki zmianom, które zaszły w roku 2010, łatwiejsze
stało się uzyskiwanie kredytów kupieckich, co pomoże resellerom w bieżącej
działalności gospodarczej. Poza tym branżę czeka duży wzrost sprzedaży
detalicznej poprzez sklepy internetowe. W celu poznania trendów w dziedzinie
sprzętu IT pojechałem w styczniu na targi CES 2011 w Las Vegas. Zaprezentowana
na nich oferta świadczy, że najpopularniejszymi urządzeniami elektronicznymi w
najbliższym czasie będą tablety i smartphone’y. Zachęcam resellerów, aby powoli
wprowadzali te produkty do swojego asortymentu.

 

CRN Polska Sprzedajecie bezpośrednio, za pośrednictwem
resellerów oraz sklepów wielkopowierzchniowych. Który kanał sprzedaży jest dla
was najważniejszy?

Krzysztof Potok Trudno jednoznacznie powiedzieć. W sklepach
internetowych naszych partnerów popytem cieszą się na przykład akcesoria dla
graczy (SeelSeries, Razer, Omega, SpeedLink). W sklepach resellerskich
rozchodzą się produkty znane, dobrej jakości (marki Philips, Verbatim,
Freestyle, JVC, Maxell). W sieciach wielkopowierzchniowych klienci szukają
urządzeń, które nie wymagają doradztwa technicznego, są raczej tanie i proste w
użyciu. Zachęcam wszystkich naszych partnerów biznesowych do otwierania
własnych sklepów internetowych. E-commerce jest formą handlu, która obecnie w
Polsce najszybciej się rozwija. W zeszłym roku sprzedaż przez Internet wzrosła
w naszym kraju o 35 proc., a w bieżącym ma się zwiększyć o kolejne 30 proc.

 

 

 

CRN Polska W 2010 r. Platinet miał rozbudowywać między
innymi program wsparcia partnerów. Czy to się udało?

Krzysztof Potok Współpraca z resellerami to podstawa naszego
sukcesu. Jako dystrybutor i producent wkładamy mnóstwo pracy w promocję i
marketing naszego towaru. Większość produktów, które oferujemy, pojawia się w
newsach na najpoczytniejszych portalach internetowych, co znacznie ułatwia
sprzedaż partnerom – właścicielom e-sklepów. Trzeba pamiętać, że klient
końcowy, czytając online informację, w pierwszej kolejności wyszukuje produkt w
sieci. Ciągle rozwijamy program wsparcia sprzedaży detalicznej. Jest on
odmienny od programów konkurencji. Prezentujemy nasze produkty w gazetkach
wydawanych regularnie w nakładzie 250 tys. egzemplarzy (dołączanych do
popularnych magazynów komputerowych), podając ich sugerowane ceny detaliczne.
Promujemy je też przez pozycjonowanie w Internecie, reklamy w Google’ach.
Zachęcamy klientów końcowych do zakupu w sklepach internetowych naszych
partnerów. Mogą też zamówić towar na www.sklep.platinet.pl i odebrać go w swoim
mieście, we współpracującym z nami sklepie resellerskim. Płacą tam gotówką za zakupy,
a my zapewniamy sprzedawcy odroczony termin płatności. W ten sposób dziennie w
skali całego kraju odbywa się od kilkudziesięciu do kilkuset transakcji, a
średnia marża resellera przekracza 35 proc.

 

CRN Polska Ponad rok temu Platinet zdobył dystrybucję Razera
i Steel Series. Jak rozwija się polski rynek drogich akcesoriów dla graczy?

Krzysztof Potok Czas wolny spędzamy w taki sam sposób jak
Amerykanie. Statystyczny Polak być może mniej wydaje na oryginalne gry, ale
prawie tyle samo na akcesoria do gier: myszy, klawiatury, słuchawki, podkładki,
elementy do konsoli. Rynek akcesoriów dla graczy rośnie w tempie dwucyfrowym
rok do roku, zwłaszcza w sektorze marek premium. Prawdziwy gracz nie kupi
myszki za kil-kanaście złotych, wyda na nią kilkaset, po to, by mieć dobrej
jakości sprzęt. Zachęcam resellerów do sprzedaży produktów premium w sklepach
tradycyjnych, a przede wszystkim w internetowych. Gracze nie mają czasu chodzić
do marketu po akcesoria, dlatego kupują je przez Internet. Doradzam partnerom, by
śledzili premiery gier. My na bieżąco oferujemy przeznaczone do nich akcesoria,
a po premierze gry jest na nie duży popyt.

 

Platinet ma dziesięć lat

W lutym dystrybutor z Krakowa obchodził 10-lecie
działalności. W ciągu tego okresu z małego, zatrudniającego cztery osoby
przedsiębiorstwa przerodził się w firmę z 69-osobowym zespołem. – Na początku
2001 r. dysponowaliśmy wynajmowanym magazynem o powierzchni 10 mkw. Przez
dziesięć lat bardzo się rozwinęliśmy, działamy jako firma międzynarodowa
– mówi
Krzysztof Potok, prezes zarządu Platinetu.

Przez te wszystkie lata głównym celem dystrybutora było
dostarczanie produktów i akcesoriów do najbardziej popularnych urządzeń
elektronicznych na rynku, takich jak notebooki, pecety, netbooki, tablety itp.

Obecnie Platinet ma własne centrum logistyczne. Powierzchnia
użytkowa siedziby wynosi ponad 4500 mkw. Firma posiada też teren o powierzchni
40 tys. mkw. przeznaczony na dalszą rozbudowę. – Dostarczamy towar w każde
miejsce Europy w ciągu 48 godzin – twierdzi szef Platinetu. – Mamy własny dział
spedycji i transportu. Standardem jest dostawa towaru w 24 godziny w Polsce i
do krajów takich jak Czechy, Słowacja, Niemcy, Austria.

Platinet planuje zdobycie nowych rynków zbytu. Celem spółki
w 2011 r. jest również zwiększenie obrotów o 20 proc. w porównaniu z
zanotowanymi w 2010 r.