CRN Z naszego najnowszego
raportu wynika, że w I poł. 2012 r. mieliście 18-proc. udział
w rynku notebooków, a w I poł. br. spadł on do
11 proc. Wasz zjazd w dół był szybszy niż całego rynku notebooków. Co
się dzieje?

Sławomir
Stanik
Udziały rynkowe poszczególnych graczy są dziś bardzo względną
cyfrą. Każdy z dostępnych raportów, pokazując zupełnie inne dane, może być
tak samo prawdziwy.

 

CRN Zgoda. Sami
w komentarzu do naszego raportu uczciwie przyznajemy, że dane są
szacunkowe i właściwie niemożliwe jest pokazanie dokładnego obrazu rynku…

Sławomir
Stanik
Nic dziwnego, skoro, dajmy na to, w przypadku jednego
z największych producentów mamy sytuację, że większość tabletów
raportowanych jako sprzedaż w Polsce jest de facto aktywowana po raz
pierwszy poza naszym rynkiem. Jaki więc sens ma podawanie tych danych
w rubryce „Polska”? Sell-in czy sell-out, z netbookami czy bez,
sprzedaż od dystrybutorów czy od resellerów, dane uwzględniające tylko retail
czy może również małe sklepy? Każdy jest w stanie znaleźć korzystny dla
siebie raport.

 

CRN Jakieś przykłady?

Sławomir
Stanik
Według GfK po dziewięciu miesiącach 2013 r. łączna
sprzedaż notebooków i netbooków w Polsce spadła rok do roku
o ponad 7 proc. Przy czym pierwsza trójka to Samsung (19,2 proc.
udziałów), Lenovo (19 proc.) i Asus (16,4 proc.). Dla
porównania: nasz udział za analogiczny okres 2012 roku sięgał 18,1 proc.
A zatem rzeczywiście zanotowaliśmy spadek, ale różnica jest stosunkowo
niewielka.

 

CRN A jakie były, niezależnie od skali
problemu, przyczyny?

Sławomir Stanik Ogromny wpływ na ten wynik miał
spadek popytu na netbooki, których rynek był przez nas zdominowany. Po drugie
rok się jeszcze nie skończył, a my nie powiedzieliśmy ostatniego słowa.
Chętnie wrócę do tej dyskusji w styczniu przyszłego roku.

 

CRN Niektórzy producenci
notebooków deklarują, że nie interesuje ich już walka o udziały rynkowe,
ale sprzedaż firmom przy zachowaniu sensownej marży. To dobry pomysł?

Sławomir Stanik Liczę na to, że któregoś dnia te deklaracje znajdą odzwierciedlenie
w rzeczywistości. Zysk ze sprzedaży w każdym segmencie rynku jest
istotnym elementem rozwoju firmy i jej produktów. IT nie jest tu
wyjątkiem, a nawet wprost przeciwnie. Jako branża, która dynamicznie
zmienia otaczający nas świat, potrzebuje zysku, który jest inwestowany
w badania i opracowywanie nowych technologii. Ostatni ranking Laptop
Magazine zatytułowany „Best and Worst Notebook Brands 2013” (zajmujemy tam
trzecie miejsce, wyprzedzając między innymi Samsunga, HP czy Della) nie tylko
potwierdza wiodącą rolę naszego brandu, ale także odsłania kulisy dotyczące
inwestycji poszczególnych firm. W kategorii „Innowacyjność” otrzymaliśmy
najwyższą ocenę 10 punktów, podczas gdy Apple otrzymał ich osiem,
a Samsung zaledwie sześć. Odważnie inwestujemy w przyszłość.

 

CRN Producenci notebooków
upatrują swojej szansy w segmencie biznesowym. Tymczasem nie macie mocnej
marki w tej grupie użytkowników. Ja sam prywatnie używam notebooka
z waszym logo, ale jako dziennikarz po kraju i świecie jeżdżę
z laptopem Lenovo ThinkPad. Jak zmienić postrzeganie waszej marki jako
brandu dla biznesmenów?

Sławomir Stanik Klient biznesowy
w znacznie większym stopniu skupia się na aspektach technicznych, jakości
wykonania i sprawnej obsłudze serwisowej, nie poddając się zalewającym
rynek konsumencki promocjom cenowym. W przypadku notebooków serii Pro
stawiamy na takie atuty, jak: najnowsze procesory Intel, wysoka moc
obliczeniowa, przeciwodblaskowe matryce wykonane w technologii FHD, moduły
TPM i skanery linii papilarnych zabezpieczające dane, konstrukcje ze
stopów magnezu i aluminium, obudowy wzmacniane włóknem węglowym. Do tego
nowoczesny design, niska waga i wymiary w formacie ultrabooków.
Dodatkowo zapewniamy szerokie portfolio produktów z możliwością
rozszerzania gwarancji. Dodając do tego tablety z systemem Windows
i modułami szybkiej transmisji danych LTE oraz energooszczędne komputery
stacjonarne, jesteśmy w stanie w 100 procentach spełnić oczekiwania
nowoczesnego biznesu.

 

CRN Czy zamierzacie
tworzyć kanał sprzedaży na potrzeby działań w segmencie biznesowym?

Sławomir
Stanik
Tak. Niedługo podpiszemy umowę z jednym
z dystrybutorów typu VAD. Będzie oferował tylko te nasze produkty, które
są przeznaczone dla przedsiębiorstw i sektora publicznego. W ten
sposób chcemy dotrzeć do wyselekcjonowanej grupy integratorów i rozwinąć
z nimi profesjonalną współpracę, przede wszystkim na rynku przetargów.

 

CRN Według danych CRN
Polska w I poł. 2013 r. sprzedaliście dwa razy więcej desktopów
(w tym AiO) niż w tym samym okresie 2012, ale wciąż zajmujecie
poniżej 1 proc. polskiego rynku. To znacznie poniżej waszych możliwości…

Sławomir
Stanik
Od czegoś trzeba zacząć.
Rok do roku wartość całego rynku zmniejszyła się o ponad 5 proc.,
a większość producentów odnotowała potężne spadki sprzedaży. Jedynie trzy
marki, w tym nasza, nie tylko zwiększyły, ale podwoiły sprzedaż. Co
szczególnie ważne, w naszym przypadku wzrost zawdzięczamy zaawansowanym
konfiguracjom i komputerom gamingowym z serii ROG. Ten trend jasno
pokazuje nie tylko naszą determinację i zaangażowanie w rozwój
sprzedaży produktów z tego segmentu, ale także sposób, w jaki chcemy
go osiągnąć.

 

CRN A konkretnie?

Sławomir
Stanik
Użytkownicy poszukują
modeli, które wyróżniają się „z tłumu” nie tylko mocą obliczeniową, ale
przede wszystkim bezkompromisowym designem czy innowacyjnymi rozwiązaniami
technologicznymi. Takie właśnie są komputery z serii ROG. Jeżeli dodamy do
tego niezawodne i energooszczędne desktopy dla biznesu, otrzymamy szeroką
paletę produktów, które mogą zaspokoić najwyższe wymagania naszych klientów. To
pozwoli nam zdobywać kolejne punkty procentowe i zwiększać udział
w polskim rynku.

 

CRN Sprzedajecie coraz
więcej tabletów, ale w Polsce prym wiodą lokalni producenci oraz Samsung…

Sławomir Stanik Polski rynek tabletów jest swego rodzaju ewenementem na skalę europejską
i światową. Udział B- oraz C-brandów przekracza 60 proc.,
a średnia cena tabletu jest najniższa w Europie i druga na
świecie. Ponad 80 proc. obecnie sprzedawanych tabletów 7-calowych
wyposażonych jest w pamięć operacyjną o wielkości nieprzekraczającej
8 GB, a zaledwie 6 proc. spośród tabletów 10-calowych korzysta
z szybkiej transmisji danych LTE.

 

CRN Dlaczego tak się
dzieje?

Sławomir
Stanik
Technologia, która stała za stworzeniem tej mobilnej gałęzi
rynku w Polsce, jest mniej istotna, bo liczy się cena. Tablet nadal jest
postrzegany jako gadżet, który wypada mieć. Stąd większość użytkowników nie
zwraca uwagi na jakość wykonania, parametry techniczne, warunki gwarancji,
update software’u itp. To typowe zachowania dla rynków rozwijających się.

 

CRN Jak chcecie zwiększyć
udział w tym segmencie rynku?

Sławomir Stanik Patrząc na kraje Europy Zachodniej czy też rodzimy „dorosły” rynek
notebooków, możemy być pewni, że wraz ze wzrostem świadomości użytkowników
udział tabletowych B- oraz C-brandów będzie malał na korzyść liderów
technologicznych. Zwłaszcza że znam lokalne brandy, których awaryjność sięga
30 proc., a ich możliwości techniczne pozwalają co najwyżej na grę
w Angry Birds. Tymczasem nasza strategia zakłada dostarczanie najbardziej
zaawansowanych technologicznie i innowacyjnie produktów
w atrakcyjnych cenach. Niezależne testy rynkowe potwierdzają słuszność
tych założeń. Nexus 7 jest uznawany za najlepszy tablet z systemem
Android, zaś MeMO PAD HD 7 za produkt o najlepszym współczynniku
wydajności do ceny.