Elmark Automatyka ma w Polsce ponad czterdziestoletnią historię. A wasz dział komputerów rugged dynamicznie się rozwija nie tylko na polskim rynku. Co o tym zadecydowało?

Nasze filary dystrybucyjne to niezmiennie od lat rozwiązania typowo przemysłowe, m.in. komunikacja i komputery przemysłowe, roboty współpracujące, sterowniki przemysłowe oraz systemy zasilania. Niemniej w 2007 roku Elmark podjął decyzję o wprowadzeniu i rozwoju sprzedaży komputerów przenośnych rugged, a w centrum naszego zainteresowania znaleźli się również klienci spoza branży przemysłowej, jak wojsko, logistyka, energetyka czy służby mundurowe. Jak się później okazało, to był bardzo dobry krok. Zaczynaliśmy od firmy Getac, a niedawno poszerzyliśmy ofertę o rozwiązania marki Durabook. Obecnie w ofercie mamy dwa mocne brandy, które czynią naszą ofertę kompletną. Jesteśmy oficjalnym dystrybutorem nie tylko w Polsce, ale także w Czechach, na Słowacji oraz w Rumunii. Zaczynamy również naszą ekspansję w Bułgarii. Biznes związany ze sprzętem rugged jest bardzo ważną częścią naszej działalności, a my jesteśmy głównym dystrybutorem tego typu komputerów w Europie Środkowo-Wschodniej. Mamy doskonale zaopatrzony magazyn – od roku w nowej lokalizacji, duże ilości sprzętu dostępnego od ręki oraz procesy logistyczne ustawione tak, że umożliwiają nam realizację zamówień w ekspresowym czasie – także za granicę.

Działacie przy tym w modelu VAD. Co zatem stanowi wartość dodaną, jeśli chodzi o sprzęt rugged w Elmarku?

To przede wszystkim zespół Rugged Experts, który aktywnie wspomaga biznes naszych partnerów. Doskonale znamy rynek i potrzeby klientów, zwłaszcza że nasza uwaga skupia się wyłącznie na ofercie naszego działu – laptopach i tabletach Getac, Durabook oraz rozwiązaniach rzeczywistości rozszerzonej, gdzie mamy dwóch dostawców: RealWear i Vuzix. Współpracujący z nami integratorzy mogą w pełni polegać na naszej wiedzy oraz doświadczeniu. Pomagamy partnerom i ich klientom na każdym etapie ścieżki zakupowej – od propozycji rozwiązania, przez testy, następnie wdrożenie i opiekę posprzedażową. Możemy wspólnie odbyć wizytę u klienta i pomóc w prezentacjach, bądź szkoleniach – tak istotnych przy sprzedaży systemów AR. Co ważne, dysponujemy demo-roomem, jak też dostarczymy do testów praktycznie każde urządzenie z oferty. Natomiast przy bardziej złożonych projektach jesteśmy w stanie zaproponować dedykowane rozwiązanie, skrojone pod indywidualne potrzeby klienta. To i wiele innych cech czynią naszą ofertę i współpracę z nami wyjątkową na tle rynku rugged w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Dlaczego postanowiliście dodać do oferty rozwiązania AR?

Rzeczywistość rozszerzona to był dla nas kolejny, naturalny krok w rozwoju naszej oferty dla pracowników terenowych. W połączeniu z komputerami rugged stanowi kompletną propozycję rozwiązań w zakresie sprzętu mobilnego. Choć wielu naszych klientów z powodzeniem korzysta ze wzmocnionych tabletów i laptopów, zdarzają się obszary, w których pracownik potrzebuje obu rąk do wykonywania swoich zadań. W takich przypadkach tablet czy laptop mają swoje ograniczenia. Tymczasem nasze rozwiązania AR, sterowane głosowo, znacząco zwiększają bezpieczeństwo i wygodę użytkownika. Nadają się do użycia w trudnych warunkach terenowych oraz przemysłowych, nie powodując zmęczenia pracowników. Obecnie systemy AR są wykorzystywane głównie jako element wsparcia zdalnego serwisu. W Polsce rzeczywistość rozszerzona to ciągle coś nowego i w porównaniu z Europą Zachodnią rynek nie jest jeszcze tak rozwinięty. Dlatego w ciągu najbliższych kilku lat spodziewamy się znacznego wzrostu sprzedaży tych produktów.

Jakie są przesłanki do zakupu rozwiązań AR przez klientów biznesowych?

Obecnie przedsiębiorcy zmagają się z jednym z największych wyzwań, deficytem wykwalifikowanych kadr i wysoką rotacją pracowników. Dodatkowo rosnące koszty wywierają presję na optymalizację procesów. Właśnie te czynniki sprawiają, że firmy coraz chętniej sięgają po rozwiązania z obszaru rzeczywistości rozszerzonej.

Systemy AR są wykorzystywane głównie jako element zdalnego wsparcia serwisowego. To przekłada się na lepsze wykorzystanie doświadczonej kadry, a także oszczędność czasu i kosztów. Dzięki urządzeniu RealWear możemy wysłać do klienta mniej doświadczonego pracownika, którego pracę zdalnie monitoruje i wspiera specjalista. W ten sposób jeden ekspert może jednocześnie pomagać wielu zespołom w różnych lokalizacjach, co przekłada się na bardziej efektywne wykorzystanie jego wiedzy i doświadczenia.

Dodatkowo w wielu przypadkach sam klient, mając do dyspozycji rozwiązanie AR oraz zdalne wsparcie, z powodzeniem rozwiązuje problem techniczny bez konieczności bezpośredniej interwencji serwisu. To nie tylko znacząco skraca czas reakcji, lecz także generuje wymierne oszczędności finansowe.