Czy będą też kolejne edycje e-Kultury i e-Bibliotek?

Tak, na pewno będzie kolejna edycja e-Kultury, która cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony placówek kulturalnych i mieszkańców. Będzie to „Kultura w chmurach”, bo chcemy bazować na rozwiązaniach cloud computing. Będziemy kontynuować digitalizację zbiorów muzealnych, ale tym razem chcielibyśmy, aby swój wirtualny odpowiednik w formacie 3D otrzymał każdy eksponat, żeby można go było obejrzeć z każdej strony. Tym programem zostanie objętych około 30 ośrodków kultury. Teraz e-Kultura działa w oparciu o data center Urzędu Marszałkowskiego, a w przyszłości będą wykorzystywane rozwiązania chmurowe lub hybrydowe.

Co przemawia za usługami chmurowymi?

Jest wiele czynników – od kosztów energii poczynając, przez opłaty za wynajem powierzchni na kolokację, po problemy z zatrudnieniem kadry odpowiedzialnej za nadzór i utrzymanie infrastruktury.

Czy przewidujecie jakieś projekty dla urzędów lub jednostek wojewódzkiej administracji samorządowej?

Mamy w planach projekt rozwoju cyfrowej administracji. W jego ramach chcemy wdrożyć w wojewódzkich jednostkach samorządowych system ERP, system elektronicznego zarządzania dokumentami, być może również system CRM. Każda jednostka działa inaczej, więc trzeba będzie zacząć – szczególnie w przypadku ERP i EZD – od uporządkowania procesów i dopiero potem można będzie robić wdrożenie. Nie będziemy kupować ani infrastruktury, ani osobnych systemów dla każdej jednostki. Wszystkie systemy będą funkcjonować w formule SaaS.

Portal mapowy również ulegnie zmianom?

Sukcesywnie dodawane są kolejne warstwy danych. Będzie też przygotowana aplikacja mobilna do korzystania z zasobów mapowych. Chcemy, żeby była dostępna w sklepach Play i AppStore. Z tematyką mapową jest też częściowo związany projekt Smart Village, który będzie dalej rozwijany. W jego ramach rolnicy mają możliwość bezpłatnego przebadania gleby na swoim polu. Wyniki trafiają do właściciela pola, ale jednocześnie są przekazywane do systemu informatycznego, by mogli też korzystać z nich inni. W tej chwili działa jedno mobilne centrum badania i analizy gleby w Ostrołęce. Chcemy stworzyć kolejne jeszcze w pięciu subregionach województwa. Przy czym ten projekt nie mógłby być realizowany bez udziału geodetów.

Rozmawiał Andrzej Gontarz

Marcin Pawlak  

Dyrektor Departamentu Cyfryzacji, Geodezji i Kartografii Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie. Absolwent Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa w Warszawie oraz studiów podyplomowych w Szkole Głównej Handlowej i na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalista w zakresie projektów realizowanych z funduszy europejskich oraz badań ewaluacyjnych. Kierownik projektów z zakresu informatyzacji szkół oraz usług publicznych.