CRN Świadczycie szereg usług związanych z operacjami finansowymi w różnych walutach. Jak tego typu działalność przekłada się na wyzwania dla działu IT?

Piotr Kiciński W 2010 roku zaoferowaliśmy internetową wymianę walut. Od tego czasu przemierzyliśmy drogę od kameralnej firmy z serwisem internetowej wymiany walut do zatrudniającego kilkuset pracowników fintechu. Zdobyliśmy pozycję czołowej firmy w Polsce w czasie, kiedy usługi finansowe on-line w obcych walutach należały do rzadkości. Ludzie jednak bardzo szybko przekonali się do nowej metody, oszczędzając dzięki niej nie tylko pieniądze, ale i czas. Dziś jesteśmy międzynarodową platformą wielowalutową, zapewniającą między innymi dostęp do usług wymiany walut, przekazów pieniężnych, płatności, kart wielowalutowych, pożyczek wielowalutowych i transakcji na rynku Forex.

A jakie jest obecnie największe wyzwanie dla waszych ekspertów IT?

Naszym największym wyzwaniem w zakresie ICT jest obsługa coraz większej liczby różnego typu transakcji oraz koordynacja wszystkich działań, które składają się na customer care. Rozwój usług chmurowych skłonił nas do wykorzystania tych zasobów, ponieważ ich charakter jest zbliżony do naszych rozwiązań. Skalowalność i dostępność jest ważna dla naszych aplikacji i tego samego oczekiwaliśmy od infrastruktury. Dzięki chmurom możemy też obserwować działanie naszych technologii z punktu widzenia klienta i już na wczesnym etapie wprowadzać zmiany i usprawnienia.

Jakie konkretnie systemy i rozwiązania informatyczne mają kluczowe znaczenie dla sprawnego funkcjonowania firmy?

Od kilku lat z powodzeniem używamy rozwiązań chmurowych, które kiedyś były nowinką technologiczną, a dzisiaj stają się standardem, z którego korzysta coraz więcej firm. Przejście na pracę zdalną tylko potwierdziło, że nasz wybór był słuszny, a my możemy zaoferować naszym pracownikom komfort pracy z dowolnego miejsca w Polsce i na świecie. Aplikacje w chmurze pozwoliły nam na bardzo szybką i prostą wymianę informacji, współpracę w zakresie opracowywania dokumentacji czy współdzielenie zasobów dyskowych. Dziś nie wyobrażamy sobie już pracy bez chmury, jest to nasze naturalne środowisko.

Wydaje się, że w tak dużej firmie szczególnie ważna jest płynna wymiana informacji.  Jak sobie z tym radzicie?

Tak, potrzebujemy przede wszystkim narzędzi, które pozwalają planować zadania i monitorować postęp ich wykonania. Korzystamy w tym zakresie z rozwiązań firmy Atlassian. Technologia ta sprawdza się również w pracy zdalnej, podczas której przekaz informacji musi być niezawodny, a użytkownicy powinni otrzymywać narzędzia, których powiązanie z innymi aplikacjami ułatwia im pracę. Duży nacisk kładziemy na integrację posiadanych narzędzi, aby nie powielać tych samych informacji oraz tworzyć relacje między zadaniami, ułatwiając pracownikom osiąganie zakładanych celów.

W jakim zakresie korzystacie Państwo ze standardowych, dostępnych na rynku rozwiązań i aplikacji, a co robicie sami?

Rozwiązania i technologie oferowane przez zewnętrznych dostawców są stale analizowane przez nasze zespoły. W wielu przypadkach wykorzystanie dostarczonych technologii pozwala zaoszczędzić czas developerom i skupić się na integracji tych rozwiązań z naszymi produktami. Z drugiej strony, tworzenie własnych aplikacji jest konieczne, by zaoferować usługi, które będą jak najlepiej dopasowane do oczekiwań użytkowników. Sami tworzymy systemy stanowiące podstawę naszego biznesu. Kupujemy natomiast narzędzia wspomagające wytwarzanie czy obsługę niektórych procesów.

Co planujecie w najbliższym czasie?

Bardzo wnikliwie obserwujemy rozwój usług w poszczególnych środowiskach chmurowych. Przez lata pracowaliśmy nad tym, by nasze produkty elastycznie dostosowywały się do każdego środowiska oferowanego przez dowolnego dostawcę rozwiązań typu cloud. Naszym kolejnym krokiem będzie jeszcze większa integracja z technologiami chmurowymi, abyśmy mogli proponować użytkownikom kolejne, coraz bardziej innowacyjne usługi.

Jakie zalety chmury macie zamiar wykorzystać?

Po pierwsze, zależy nam na wysokiej skalowalności, co zapewnia odporność na zwiększony ruch użytkowników w nieoczekiwanych momentach, na przykład przy zawirowaniach kursów walut. Po drugie, istotna jest dla nas dostępność usług w różnych rejonach świata, tak aby usługa była jak najbliżej różnorodnego klienta. Po trzecie wreszcie, skupiamy się na automatyzacji w zakresie tworzenia infrastruktury IT, co pozwala nam wzmocnić powyższe korzyści i szybciej reagować na nowe potrzeby.

Jak oceniacie ofertę rynkową branży IT pod kątem przydatności do własnych potrzeb?

Obecnie największą wartością tej branży jest wiedza i umiejętność jej wykorzystania we wdrażaniu nowych rozwiązań. Wybór partnera technologicznego to zawsze skomplikowany proces, jednak nasze doświadczenie w branży IT umożliwia nam nawiązanie relacji partnerskich podczas realizacji wspólnych projektów. Na rynku obserwujemy coraz większą liczbę podmiotów oferujących usługi w bardzo wąskich specjalizacjach, co pozwala im osiągnąć poziom ekspercki w swoich dziedzinach. Współpracując z takimi firmami jesteśmy pewni, że korzystamy z wiedzy i doświadczenia profesjonalistów.

Czego oczekujecie od dostawców IT, resellerów, integratorów?

Wybierając partnerów nie patrzymy na to, czy są to rozwiązania krajowe, czy zagraniczne. Kluczową kwestią jest ocena, na ile dany podmiot jest w stanie wesprzeć zadania, które przed nami stoją. Zwracamy uwagę na doświadczenie w danej dziedzinie oraz kompatybilność z innymi produktami czy narzędziami, z których już korzystamy.

Co firmy IT powinny brać pod uwagę myśląc o współpracy z wami?

Przede wszystkim stawiamy na innowacyjność i pracę z ekspertami, którzy naprawdę znają najnowsze trendy i dla których to nie tylko praca, ale i pasja. Wierzymy, że proaktywna postawa, entuzjazm i zainteresowanie nowymi technologiami to klucz do tego, aby tworzyć jak najciekawsze rozwiązania. Z drugiej strony, bardzo istotne są dla nas kwestie bezpieczeństwa i zgodność z regulacjami prawnymi. Bezpieczeństwo to bowiem podstawa tego, co w naszej codziennej pracy najważniejsze – zaufania, którym od lat obdarzają nas użytkownicy. Stawiamy na najbardziej pewne i sprawdzone technologie, które nie muszą wcale oznaczać tradycyjnego, „zasiedziałego” stylu. Wierzymy, że można połączyć ze sobą innowacyjność i nieszablonowość z ugruntowanym już na rynku podejściem.

Na ile przydatne z Państwa punktu widzenia są trendy i rozwiązania typu sztuczna inteligencja, big data, Internet Rzeczy, wirtualna waluta?

Innowacje są wpisane w nasze DNA od początku działalności. Nowe technologie to nie tylko ciekawostki, ale realne narzędzia do jeszcze efektywniejszych działań. Oprócz nowoczesnych rozwiązań w zakresie naszych produktów, usług czy aplikacji, możemy się też pochwalić między innymi zaawansowanym wykorzystywaniem big data oraz sztucznej inteligencji. Big data wykorzystujemy w wielu procesach, przede wszystkim w analizach rynkowych i optymalizacji produktów. Korzystamy także z rewolucyjnego rozwiązania zaawansowanej sztucznej inteligencji – generatora tekstu GPT-3. Narzędzie wspiera tworzenie naszych treści marketingowych, wpisów w social mediach czy tekstów blogowych. O rewolucyjnym charakterze GPT-3 stanowi model języka naturalnego, który nie tylko poprawia błędy gramatyczne, ale też przewiduje, jakie frazy czy zdania mogą pasować do tekstu i występować po danych słowach. Za pomocą zaawansowanych algorytmów program proponuje konkretne treści i pomysły na podstawie analizy tekstu oraz wypowiedzi internautów w sieci. Dodatkowo, GPT-3 potrafi streszczać materiały czy sugerować tytuły. Odtwarza styl autorów tekstów, rozumiejąc kontekst pomiędzy wyrazami.

Rozmawiał Andrzej Gontarz

dr Piotr Kiciński  

Wiceprezes Cinkciarz.pl. Jest absolwentem matematyki i fizyki teoretycznej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w branży finansowej w zakresie zarządzania ryzykiem, sprzedaży oraz rozwoju produktów. Ukończył prestiżowe egzaminy ACCA i CFA. Od 2012 r. jest związany z Cinkciarz.pl. Nadzoruje działania związane z produktami i usługami dla klientów indywidualnych i firmowych.