CRN Microsoft podczas niedawnego zjazdu WPC
zachęcał partnerów, żeby ze sobą współpracowali przy obsłudze klientów. Czy
taka współpraca jest potrzebna i w ogóle możliwa, biorąc pod uwagę
konkurencyjną walkę pomiędzy integratorami?

Artur Kozłowski Zarówno potrzebna, jak
i możliwa. Jeden partner Microsoftu nie może zdobyć kompetencji we
wszystkich obszarach, w jakich działa producent. W czymś będzie
lepszy, w czymś będzie gorszy. Nawiązując współpracę z innymi
integratorami, którzy są kompetentni w określonych dziedzinach, można
obsłużyć swoich klientów bardziej kompleksowo.

 

CRN
A w czym specjalizuje się eOpen?

Artur
Kozłowski
We wdrożeniach usług z obszaru Office 365. Duży
nacisk kładziemy na migrację konkurencyjnych
systemów pocztowych do Exchange’a Online, a więc firmowej poczty do
chmury. Chętnie służymy pomocą w tym zakresie integratorom, których
klienci chcieliby przeprowadzić taką migrację.

 

CRN
Czyli rozszerzająca się oferta Microsoftu, a tym samym potrzeba coraz
większej specjalizacji partnerów w określonych technologiach będzie
sprzyjać współpracy pomiędzy integratorami?

Artur
Kozłowski
Partnerzy powinni się
łączyć w mniej lub bardziej formalne grupy, żeby zaspokoić wszystkie
potrzeby swoich klientów.

 

CRN
Jak rozumiem, sami też nie zawahalibyście się przed „wpuszczeniem” innego
integratora do waszego klienta?

Artur Kozłowski  Takie rzeczy są u nas na porządku dziennym.
Tam, gdzie istnieje konieczność wykonania usług spoza obszaru naszych
kompetencji, szukamy wśród integratorów współpracujących z Microsoftem
firm, które mogą nam zrealizować określoną część projektu. Dla mnie
wygodniejsza jest współpraca z doświadczonym partnerem Micro-
softu, poleconym przez producenta, niż szukanie jakichś wolnych strzelców na
całym rynku.

 

CRN eOpen
specjalizuje się w stosunkowo wąskiej grupie cloudowych rozwiązań
Microsoftu. Czy nie jest to zbyt ryzykowna strategia?

Artur
Kozłowski
Microsoft zbyt wiele zainwestował w rozwój rozwiązań
chmurowych, żeby odejść od strategii „cloud-first”. Z tego, co widzieliśmy
i słyszeliśmy chociażby na tegorocznym WPC, ten rozwój jeszcze
przyspieszy. Jestem pewien, że przez co najmniej kilka lat będziemy mieli czym
się zajmować na polskim rynku.

 

CRN Tego wam życzymy, ale nie ma co ukrywać, że
spotykamy się z głosami naszych czytelników, którzy twierdzą, że
użytkownicy często kupują na przykład Office’a 365 w portalu Microsoftu
i potem nie bardzo rozumieją, dlaczego
mają jeszcze dodatkowo płacić za wsparcie partnera. Czy nie macie obaw, że model cloud z czasem
wykluczy integratorów z gry?

Artur
Kozłowski
Nie mam takich obaw, bo Microsoft współpracuje
z klientami głównie poprzez partnerów. Producent nas potrzebuje, bo sam
nie zatrudni nagle tysięcy inżynierów, żeby rzucić ich na rynek do obsługi
klientów końcowych. Dotychczas nie spotkaliśmy się z tym, żeby nasz klient
własnymi siłami przeniósł swoje zasoby do chmury. Zawsze potrzebny jest
doświadczony partner, który odpowiednio przeprowadzi taki właśnie profesjonalny
projekt migracyjny.

 

CRN
Producent  jakiś czas temu zdecydował, że
integratorzy będą mogli sami sprzedawać Office’a 365 swoim klientom. Czy to
wystarczający gest dobrej woli?

Artur
Kozłowski
Do Microsoftu musiały
dotrzeć głosy, że partnerzy obawiają się bezpośredniej sprzedaży licencji przez
niego i dlatego umożliwiono im sprzedaż Office’a 365 w modelu Open.
To potwierdza dobrą wolę producenta.

 

CRN
Niedługo również licencje dotyczące Azure’a będzie można
sprzedawać samemu w modelu Open. To dobra wiadomość?

Artur
Kozłowski
Bardzo dobra. Moim zdaniem dzięki temu usługa stanie się
bardziej popularna wśród mniejszych użytkowników, bo do tej pory Azure
sprzedawano w ramach „dużych” licencji Enterprise Agreement lub innego
typu niezbyt wygodnych rozliczeń z partnerami. Teraz wszelkie bariery
proceduralne powinny zniknąć.

 

CRN
Niedawno Microsoft powiesił w sieci roadmapę dotyczącą planowanych nowości
w Office 365. Przyda wam się?

Artur
Kozłowski
Wiedza na temat strategii rozwoju produktu jest bardzo
ważna. To pozwoli z wyprzedzeniem przygotować plan prac nad optymalizacją
usługi dla poszczególnych klientów, a w razie potrzeby wcześniej
wyszkolić ludzi pod kątem nowych funkcjonalności.

 

CRN
Jakiś czas temu przez kilka godzin duża grupa użytkowników nie miała dostępu do
Lynca oraz Exchange’a w chmurze. Sprawa odbiła się szerokim echem
w amerykańskich mediach. Czy to niepokojące zdarzenie, które może
niekorzystnie wpłynąć na interesy takich firm jak wasza?

Artur
Kozłowski
To incydentalna sprawa. Zresztą umowy są tak
skonstruowane, że klient może zażądać zwrotu opłaty za czas, w którym
usługa była nieaktywna.

 


CRN
Niedawno Microsoft zdecydował, że podniesie opłaty za Office’a 365 dla klientów
enterprise’owych. Czy to bolesna decyzja dla was jako partnera, który sprzedaje
tę usługę?

Artur
Kozłowski
Odkąd ta usługa pojawiła się na rynku, ceny systematycznie
spadały, a funkcjonalność rosła. Musimy poczekać na oficjalne
potwierdzenie tego faktu, ale jeśli do tego dojdzie, będzie to pierwsza tego
typu zmiana, zresztą w jednym tylko segmencie rynku. Nie widzę powodów do
niepokoju. Generalnie Microsoft, biorąc pod uwagę stosunek funkcjonalności do
ceny, jest absolutnie w czołówce rynku.

 

CRN
Niebawem Word, Excel i PowerPoint będą dostępne w wersjach do
Androida, a Office’a 365 już teraz można używać m.in. na iPadzie. Czy taka
liberalna, otwarta strategia Microsoftu ma sens?

Artur Kozłowski Wkrótce ma pojawić się nowa wersja Office’a przeznaczona do tabletów
z systemem Android, zoptymalizowana pod kątem obsługi dotykowej. To bardzo
dobry kierunek, bo producent ma dużo do nadrobienia, jeśli chodzi
o udziały rynkowe w segmencie innych systemów niż Windows. Dzięki
takiej otwartości producent pozyska z pewnością wielu nowych klientów.

 

CRN Microsoft
przyznał eOpen tytuł Partnera Roku po zaledwie pięciu latach współpracy. Co
zadecydowało o tym sukcesie?

Artur
Kozłowski
Myślę, że uzyskaliśmy tak dobrą pozycję dzięki temu, że zainwestowaliśmy
w cloud w czasach, kiedy dopiero zaczęło się o tym mówić. Bardzo
wcześnie wyspecjalizowaliśmy się w przenoszeniu systemów on-premise do
modelu on-line i od początku notujemy duże wzrosty sprzedaży.

 

CRN Ryzyko
się opłaciło…

Artur
Kozłowski
Tak. Można powiedzieć, że wejście w chmurę pięć lat
temu to była pokerowa zagrywka. Na szczęście udana.

 

eOpen rekomenduje Microsoft Office 365.