CRN
Sprzedaż Lenovo idzie w górę, podczas gdy inni dostawcy komputerów mają
kłopoty. Kiedy sięgniecie po pierwsze miejsce w światowym rankingu?

Andrzej
Sowiński
Oczywiście w Lenovo liczymy, że obejmiemy prowadzenie.
Kiedy? Zaryzykowałbym stwierdzenie, że jest to kwestia kilku kwartałów.
Ostatnie wyniki Gartnera już przyznały nam pozycję lidera. Teraz chcemy jeszcze
awansować na pierwsze miejsce w rankingu IDC.

 

CRN Czy
coś może wam pomieszać szyki?

Andrzej
Sowiński
Zawsze istnieje jakieś ryzyko, że wydarzy się coś
nieoczekiwanego, ale kiedy patrzę na to, co robi Lenovo globalnie, mam głęboką
wiarę, że jest na dobrej drodze. Proszę zauważyć, że wzrost, który osiągamy, ma
miejsce w każdym rejonie geograficznym i praktycznie w każdym
segmencie produktowym. W dodatku Lenovo podejmuje dużo działań
strategicznych, które wpływają na poprawę naszych wyników.

 

CRN
Na przykład?

Andrzej Sowiński Chociażby umowa joint venture w Japonii z firmą NEC. Dzięki
niej jesteśmy na tamtejszym rynku numerem jeden w sprzedaży komputerów
osobistych. Niedawno kupiliśmy Stoneware – przedsiębiorstwo, które zajmuje
się cloud computingiem. Poza tym przejęliśmy kontrolę nad CCE, lokalnym
producentem sprzętu elektronicznego w Brazylii, co pomaga nam dynamicznie
się rozwijać w tamtym rejonie. Lenovo zdecydowało się również na budowę
fabryki ThinkPada w Karolinie Północnej, gdzie będziemy produkować
komputery na potrzeby rynku amerykańskiego. To nie wszystko, bo trzeba jeszcze
pamiętać o joint venture z EMC – projekt stworzony z myślą
o małym i średnim biznesie. Te działania w połączeniu ze
wzrostem organicznym na poszczególnych rynkach powodują, że mam głęboką wiarę
w bliski sukces Lenovo i objęcie prowadzenia. To jednak pierwszy
krok, bo kolejnym jest umocnienie pozycji – na szczycie chcemy zostać
dłużej niż jeden kwartał.

 

CRN
Które z tych działań uważa pan za najważniejsze, patrząc
z perspektywy polskiego rynku?

Andrzej
Sowiński
Na razie trudno jest mi znaleźć takie odniesienia. Lenovo
w Polsce jest na zupełnie innym etapie rozwoju. Zaczęliśmy od małych
udziałów rynkowych, wynoszących nieco ponad 3 proc. Od mniej więcej roku
wprowadzamy duże zmiany w krajowym oddziale – i już w II
kwartale 2012 r. ten udział wzrósł trzykrotnie. Warto podkreślić, że lepszy
wynik osiągnęliśmy przez nasze działania sprzedażowe, a nie dzięki
akwizycji. Co więcej, wstępne wyniki IDC za trzeci kwartał to awans Lenovo
w Polsce na drugą pozycję pod względem sprzedaży. To wspaniały sukces
całego zespołu, który potwierdza, że zmierzamy w dobrym kierunku.

Na razie staramy się bardzo konsekwentnie realizować
strategię, dzięki której zajmujemy coraz lepszą pozycję na lokalnym rynku. Dla
nas inwestycje, które czyni Lenovo w skali światowej, będą miały
konsekwencje za jakiś czas. Na razie notujemy szybki wzrost w najważniejszej
części naszego biznesu, czyli sprzedaży komputerów osobistych.

 

CRN Producenci
komputerów w trudnych warunkach ekonomicznych, z jakimi mamy ostatnio
do czynienia, wzmacniają działania w kanale partnerskim. Dużo słyszy się
ostatnio o HP. W amerykańskiej prasie kanałowej chętnie komentowane
są działania Apple’a – producent przekonuje integratorów do sprzedaży
rozwiązań, których elementem jest iPad, na rynku przedsiębiorstw. Również
Lenovo podkreślało na kwietniowej konferencji w Berlinie swoje nieustające
zaangażowanie w kanał partnerski…

Andrzej
Sowiński
Nie jesteśmy wyjątkiem, mówiąc, że skupiamy się na
partnerach, ale jesteśmy wyjątkowi w tym, że nasze działania
w całości opieramy na kanale partnerskim. Wszystko, co robimy
w Polsce, robimy wspólnie z partnerami. Chciałbym po raz kolejny
podkreślić ten istotny fakt. Współpracując z partnerami, staramy się
patrzeć na rynek z ich perspektywy.

 

CRN
Na co konkretnie się to przekłada?

Andrzej
Sowiński
Słuchając tego, co mówią nam partnerzy i klienci,
dostosowujemy naszą strategię produktową i cenową do polskiego rynku.
Lenovo jako globalna firma umożliwia polskiemu oddziałowi elastyczne
kształtowanie oferty, co jest dla nas znaczącym ułatwieniem. Na ceny komputerów
Lenovo i ich konfiguracje mają wpływ sygnały od resellerów. Ważną rolę
pełnią także wspólne działania marketingowe z partnerami. To jedna
z wielu aktywności, których klient końcowy nie widzi, a które dobrze
zaplanowane i wykonane korzystnie wpływają na naszą sprzedaż.

 

CRN
A co nowego oferujecie resellerom?

Andrzej
Sowiński
Po pierwsze zwiększyliśmy nacisk na działania edukacyjne
– cykle szkoleń przede wszystkim produktowych. Po drugie podjęliśmy
działania, które mają na celu bardziej skuteczne i zarazem bezpośrednie
dotarcie do partnerów. Od września zatrudniamy dodatkowe osoby, które będą się
opiekowały partnerami na lokalnych rynkach, mając dla nich więcej czasu,
przekazując im te same informacje, do których mamy dostęp w naszej głównej
siedzibie w Polsce. Trzecia sprawa: za wszelką cenę chcemy być
konsekwentni w naszych działaniach. Partnerzy muszą czuć, że Lenovo
realizuje swoją strategię bez nagłych zwrotów, konsekwentnie i zarazem
przewidywalnie. Już mamy sygnały, że resellerzy cenią sobie taką stabilność,
która daje im poczucie bezpieczeństwa.

 

CRN
Czy dołączają do was partnerzy, którzy wcześniej byli związani z innym
vendorem?

Andrzej
Sowiński
Tak. Od początku pracy w Lenovo starałem się robić
dwie rzeczy równolegle: utrzymać współpracę z dotychczasowymi partnerami,
a jednocześnie z całym zespołem pracowałem bardzo intensywnie nad
pozyskaniem nowych. Liczba resellerów, którzy regularnie kupują nasze produkty,
bardzo dynamicznie rośnie. I, co mnie cieszy, dołączają do nas tacy,
którzy nie mieli w historii kooperacji z Lenovo, a współpracowali
ściśle z innymi vendorami.

 

CRN Kto
wydaje obecnie pieniądze na komputery? Konsumenci, firmy czy sektor publiczny?

Andrzej
Sowiński
Wydają wszyscy, ale robią to bardzo rozważnie. Najbardziej
ostrożne są organizacje z rynku enterprise, zarówno prywatne
przedsiębiorstwa, jak i sektor publiczny. Natomiast zbyt na rynku
konsumenckim i MSP rośnie, choć nie jest to wzrost dwucyfrowy, do którego
się w Polsce przyzwyczailiśmy. Postrzegam, że jest to sprzedaż mniej
więcej na tym samym poziomie lub nieco większa niż w zeszłym roku.

 

CRN Lenovo mówi
o rynku PC plus – częściej słyszy się termin post PC…

Andrzej Sowiński W dobie PC plus używamy nie
tylko komputerów, ale też produktów o funkcjach komputera, które doskonale go
uzupełniają – mam na myśli smartphone’y, tablety, ultrabooki, Smart TV.
Wcześniej użytkownik końcowy miał do dyspozycji po prostu peceta. Obecnie,
z coraz powszechniejszym dostępem do Internetu, rosną też możliwości
łączenia się z nim dzięki nowym narzędziom. Komputer PC jest teraz centralnym
punktem w cyfrowym ekosystemie, nadal oferuje najwięcej możliwości
i dlatego mówimy o epoce PC plus.

 

CRN
Czy żegnamy się już z klasycznym pecetem?

Andrzej Sowiński Oczywiście, że nie. Obecnie
klasycznym pecetem jest już takżenotebook, a o żegnaniu się
z nim nie ma przecież mowy. 50 proc. użytkowanych w segmencie
MSP komputerów to notebooki, drugie 50 proc. – desktopy. Świeżym
i naprawdę świetnym produktem uzupełniającym ofertę w tym zakresie są
komputery AIO. Ich sprzedaż będzie rosła bardzo szybko.

 

CRN
Czy partnerzy już zarabiają na tabletach i ultrabookach? Jesteśmy po
premierze Windows 8…

Andrzej Sowiński Ultrabooki to komputery
przenośne spełniające określone wymogi, jak mała waga, odpowiednie wymiary
i długi czas pracy na baterii. Jest to jednak nadal kategoria laptopów,
ich sprzedaż będzie rosnąć wraz z większą przystępnością cenową. Tablety
natomiast stanowią doskonałe dopełnienie komputerów PC, to innowacyjny produkt
do zastosowania zarówno w domu, jak i w biznesie. Na razie
partnerzy na ich sprzedaży zarabiają tak jak na komputerach – jest to po
prostu procentowa marża. Jednak ci, którzy zainwestują i razem
z producentem będą tworzyli rozwiązania, których elementem jest tablet
– dużo zyskają. W grę wejdzie nie tylko jednostkowa sprzedaż urządzenia,
ale dostarczenie całej infrastruktury, w której tablet ma pracować.
Potwierdzeniem, że Lenovo zmierza w tym kierunku, był zakup Stoneware’u
– przedsiębiorstwa, które zajmuje się cloud computingiem.

 

CRN
Czy polski oddział Lenovo pracuje nad tym, aby zaoferować elementy do budowy
infrastruktury dla rozwiązań z udziałem tabletów i innych urządzeń
przenośnych?

Andrzej Sowiński To jeden z planowanych
etapów naszego rozwoju na lokalnym rynku. Zastanawiamy się, gdzie, kiedy
i w jaki sposób wprowadzić nowe produkty – mam na myśli zarówno
software, jak i hardware – serwery, pamięci masowe, elementy do
budowy infrastruktury cloudowej.

 

CRN
Wróćmy do teraźniejszości. Które z wprowadzonych ostatnio nowości
produktowych uważa pan za najciekawsze?

Andrzej Sowiński W segmencie konsumenckim
to na pewno nasze ultrabooki z serii U i typowo gamingowy
IdeaPad Y580. To jednak preludium do tego, co pokażemy w ostatnich
miesiącach roku – pojawią się nowości w każdej kategorii produktowej.
Poza tym wszyscy oczekujemy na Yogę, hybrydę stanowiącą połączenie tabletu
i ultrabooka. W segmencie biznesowym prawdziwym hitem jest ThinkPad
X1 Carbon, na którego zapotrzebowanie przekroczyło nasze najśmielsze
oczekiwania. Drugi nasz ultrabook biznesowy T430u również cieszy się uznaniem
klientów, a z innych modeli warto zwrócić uwagę na All-in-One
ThinkCentre Edge E92z oraz E62z. Nie ukrywam, że także w tym segmencie
czekamy na kolejne premiery, np. drugi i jeszcze lepszy model tabletu
ThinkPad, który pełnię możliwości będzie mógł pokazać, wykorzystując Windows 8.
Dla naszych klientów ważną informacją jest również możliwość wyboru systemu
operacyjnego, na którym chcą pracować – może to być Windows 7 lub
Windows 8.