„Temat ransomware czy tego typu cyberzagrożeń pojawia się jako stały element w dyskusji z każdym z klientów. Dominuje dzisiaj bardziej niż wysoka dostępność i pewność odtwarzania danych w sytuacjach awaryjnych” – podkreśla Wojciech Wróbel, Senior Solution Architect w Fujitsu, który zajmuje się ochroną i zarządzaniem danymi w zakresie rozwiązań storage’owych dla data center. Fujitsu dostarcza kompletne rozwiązania, integrujące także oprogramowanie od uznanych producentów.

Jak przyznał ekspert Fujitsu, współczesne zagrożenia wpłynęły na zainteresowanie klientów rozwiązaniami do ochrony danych, w porównaniu z sytuacją sprzed 2-3 lat.

Klienci coraz bardziej planują wprowadzać zmiany patrząc na współczesne zagrożenia. Wcześniej to nie występowało. – mówi. I dodaje: „powiedziałbym nawet, że klienci z SMB są bardziej wrażliwi na tego typu sytuacje, bo ich biznes może zawalić się momentalnie„.

Przyznaje też, że nadal słabym ogniwem cyberochrony jest człowiek.

„Zmieniają się technologie, ale słabym elementem jest człowiek, trzeba go edukować, wymuszać na nim stosowanie pewnych procesów sankcjami” – uważa Wojciech Wróbel.

Radzi też, jak pozytywnie motywować pracowników do edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa i jak dawkować tę wiedzę.

Jak dodaje, zaniedbania popełniają też zespoły IT.

Są zaniedbania, gdzie nie ma audytów, procedury nie przystają do dzisiejszych warunków. To jest zaniedbanie zespołów IT” – zauważa Wojciech Wróbel.

Wyjaśnia też, dlaczego nie warto płacić okupu gangom ransomware.

„Firmy szukają zachowań fair u grup kryminalnych. Ich celem jest zdobycie pieniędzy, a nie satysfakcja klienta” – przestrzega menedżer.

Sam fakt, że ktoś zapłaci, nie znaczy, że jest bezpieczny. „Powinniśmy przygotować się, by szybciej znaleźć symptomy ataków” – radzi ekspert.

Wyjaśnia też, czy AI w rozwiązaniach do ochrony danych już działa, czy mamy do czynienia z marketingowym szumem

Jak zauważa, AI albo mechanizmy automatyzujące dają czas na zareagowanie, jednak nie zawsze są idealnym rozwiązaniem.

„Wolałbym mieść świadomość tego, kto wywołał daną akcję, niż zdać się całkowicie na AI czy mechanizmy ML” – mówi ekspert i wyjaśnia, dlaczego.

Z podcastu dowiecie się również m.in.:

– jak firmy mogą obejść problem niewystarczających środków na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

– dlaczego klienci nie testują jak trzeba procedur backupowych, mimo że wiedzą że jest to konieczne?

– jak budować środowiska, by odtwarzanie danych przyniosło najlepszy efekt?

– jaka jest rola dystrybutora i partnerów?

Z Wojciechem Wróblem rozmawia Wojciech Urbanek, zastępca redaktora naczelnego CRN Polska.

Podcastu możecie wysłuchać na Youtube.