CRN Polska Jeśli można się tak wyrazić o firmie, Komputronik zyskuje przy bliższym poznaniu. Gdy kobieta używa podobnego zwrotu w stosunku do mężczyzny, jest to niewątpliwy komplement. Ale czy w przypadku firmy to dobrze? Minęły już czasy, gdy dobry produkt w dobrej cenie był gwarancją sukcesu. Jaki przepis na rozwój ma firma, która zaczynała jak większość resellerów od składania pojedynczych komputerów, a teraz czeka na debiut giełdowy?

Wojciech Buczkowski Jeżeli chcesz przypodobać się kobiecie, musisz być konsekwentny i pokazywać wszystkie swoje zalety. Wtedy jest szansa, że okaże ci zainteresowanie. Kierowanie się tą zasadą w kontaktach z klientami jest skuteczną receptą na sukces rynkowy. W Polsce coraz bardziej liczy się różnica w jakości obsługi u różnych dostawców. Zdecydowana większość naszych klientów ceni współpracę z Komputronikiem, a jednocześnie ma wcześniejsze nie najlepsze doświadczenia z firmami, które być może oferowały niższe ceny, ale cechował je też kompletny brak dodatkowych usług, w tym doradztwa i serwisu. Mój przepis na sukces to konsekwentne budowanie wizerunku, dbałość o reputację. Komputronik zawsze powinien być o krok przed konkurencją, wykorzystywać innowacje dla stworzenia przewagi, wyznaczać trendy, tak jak w przypadku sprzedaży internetowej. Z drugiej strony tworzymy ofertę zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla konsumentów. To tak w skrócie.


CRN Polska Jaką miałeś wizję firmy 10 lat temu?

Wojciech Buczkowski Od początku moim marzeniem było stworzenie przedsiębiorstwa uniwersalnego, obsługującego duże firmy i instytucje, ale równocześnie docierającego z ofertą do osób w tych firmach, ale już jako konsumentów. Oczywiście, żeby osiągnąć taki cel, trzeba interesować się bardzo rozległym obszarem w ramach branży IT. Potrzebna jest wprost żelazna konsekwencja w poszerzaniu asortymentu produktów i usług. Komputronik obsługuje klientów biznesowych, bo jest dostawcą specjalizowanych rozwiązań zintegrowanych. Jako detalista ma tradycyjny kanał sprzedaży (salony w centrach handlowych i centrach miast), a także bardzo rozbudowany internetowy, prowadzi również sprzedaż hurtową dla sieci handlowych i dilerów.

 

CRN Polska Co cię skłoniło do założenia własnej firmy?

Wojciech Buczkowski Stało się to właściwie przypadkowo. Mam dość niezależne poglądy. Kiedy przyszedł czas podjęcia decyzji dotyczącej studiów, nie wybrałem państwowej wyższej uczelni, gdyż nie odpowiadał mi sposób podejścia wykładowców do studentów. Poszedłem na prywatną uczelnię, ale to wiązało się z płaceniem comiesięcznego czesnego. Aby mieć środki na studia i zachować niezależność finansową, założyłem firmę. Ta działalność z czasem stała się celem sama w sobie i ukierunkowała moją dalszą drogę życiową.

 

CRN Polska Skąd pochodzi nazwa firmy?

Wojciech Buczkowski Kiedyś na tzw. scenie komputerowej, jeszcze jako kilkunastoletni chłopcy razem z bratem byliśmy znani jako BetaTronik – taka nic nieznacząca ksywka. Naturalną, jak nam się wtedy wydawało, konsekwencją było wykorzystanie jej jako części nazwy firmy. Ponieważ zaczęliśmy od sprzedaży i serwisu komputerów, wymyśliliśmy nazwę Komputronik. Teraz z perspektywy czasu wydaje się być jak najbardziej trafna, przedsiębiorstwo zajmuje się przecież komputerami i elektroniką użytkową.

 

CRN Polska Jakie były początki Komputronika?

Wojciech Buczkowski Zaczęliśmy w 1996 roku od jednego biurka w kącie biura w firmie naszego ojca i od dwuosobowego składu – ja i mój brat Krzysztof. Za punkt serwisowy służyła nam łazienka, w szafie mieścił się magazyn, a leżąca na wannie deska była stołem serwisowym. Obecna siedziba zajmuje powierzchnię 4000 mkw., a w sierpniu zeszłego roku oddaliśmy do użytku nowy magazyn o powierzchni 2350 mkw. i kolejne 650 mkw. powierzchni biurowej. Jeżeli pytasz, czy to już koniec, odpowiem – na pewno nie.

 

CRN Polska Jesteście znani raczej z komputerów wydajnych i drogich…

Wojciech Buczkowski Tak, to prawda. Klienci w Polsce są jednak coraz zamożniejsi, a co za tym idzie bardziej wymagający. Obserwujemy szybki wzrost sprzedaży komputerów w cenie od 8 do 20 tys. zł. Codziennością w naszej montowni stają się komponenty takie, jak procesory Intela z serii Extreme, karty graficzne nVidia 8800 GTX w trybie SLI, 4 GB pamięci RAM PC-10?000, zasilacze 1000 W.

 

CRN Polska Czy był taki moment, gdy pierwszy raz poczułeś, że prowadzisz dużą firmę?

Wojciech Buczkowski Od paru lat mam taką świadomość, choć czasami zdarza mi się o tym zapominać. Dział kadr jednak stara się to nadrobić. Z raportu na koniec marca br. wynika, że Komputronik zatrudnia już ponad 400 osób.

 

CRN Polska Czego powinien się obawiać prezes firmy takiej jak Komputronik?

Wojciech Buczkowski Obawiać się można na pewno wielu rzeczy, choćby zmiany modelu dystrybucji: od producenta przez centra logistyczne do klienta końcowego, uproszczenia i unifikacji produktów, dzięki czemu IT stanie się tym, czym jest dziś elektronika powszechnego użytku, sprzedawana z powodzeniem w marketach i przez lowcostowe sklepy internetowe, bez wsparcia wykwalifikowanych konsultantów.

 

CRN Polska I pytanie na deser: ile czasu spędzasz w pracy, a ile w podróżach?

Wojciech Buczkowski Większość czasu spędzam w pracy, na miejscu. Chyba że wybieram się na konferencje integracyjne z producentami w różne piękne zakątki świata. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że w najbliższej przyszłości będę więcej podróżował, najczęściej do Warszawy.