Zarządzanie API , czyli pieniądze z integracji
W cyfrowej transformacji wzrastać będzie zapotrzebowanie na rozwiązania integrujące systemy pochodzące od różnych dostawców. Na fali wznoszącej znajdą się platformy API Management - zapewniali na spotkaniu z europejskimi mediami szefowie Axway.
O ile interfejs programistyczny API znany jest od kilku dziesięcioleci, o tyle pojęcie API Economy dopiero niedawno pojawiło się w przestrzeni publicznej. Ta nowa koncepcja sprowadza się do udostępniania API publicznie lub wybranym partnerom i ułatwia szybką wymianę zasobów informacyjnych. Pionierami idei są dostawcy usług chmurowych oraz firmy telekomunikacyjne. Czy inne branże wkrótce pójdą w ich ślady?
– Oprogramowanie Microsoftu, IBM-a czy Oracle’a spełniają newralgiczną rolę w firmach. Niestety połączenia pomiędzy aplikacjami, a tym samym przepływ danych pozostawiają wiele do życzenia. Przedsiębiorcy powinni rozważyć nowe sposoby pracy z danymi, tym bardziej, że stały się osobną kategorią aktywów. – mówił Patrick Donovan, CEO Axway.
Udostępnianie API zyskuje popularność wśród instytucji finansowych, sieci handlowych czy w branży motoryzacyjnej. Wzrastające zainteresowanie tematyką API zwiększy popyt na platformy porządkujące chaos. Agencja badawcza Market Research przewiduje, że w latach 2016- 2022 skumulowany wskaźnik wzrostu na globalnym rynku rozwiązań API management wyniesie 35 proc. W 2022 roku producenci osiągną z tytuły sprzedaży tych rozwiązań przychody w wysokości 3 mld dolarów.
Przykładem rozwiązania do zarządzania API jest Amplify firmy Axway. System łączy dane z dowolnych urządzeń, rozszerza współpracę pomiędzy programami i wykonuje analizy w czasie rzeczywistym.
– Oferta naszej firmy ewoluowała począwszy od 2006 roku, kiedy mieliśmy do czynienia z monolitycznymi aplikacjami. Wówczas podstawowym celem była ich integracji. W obecnych czasach koncentrujemy się na płynnym łączeniu danych i platformy dla potrzeb cyfrowego ekosystemu. – wyjaśniał Patrick Donovan.
Platforma Amplify zbudowana jest z kilku elementów: API Builder, API Manager, API Gateway, API Portal oraz wbudowanej analityki. Pierwszych z wymienionych składników służy do tworzenia, zarządzania oraz orkiestracji interfejsami API. Natomiast API Gateway oraz API Manager odpowiadają za zarządzanie katalogiem i cyklem życia API. Axway, aby uprościć konsolidację opracował pulpit nawigacyjnymi z 20 wtyczkami dla różnych segmentów rynku, w tym opieki zdrowotnej, zarządzania infrastrukturą, sieci handlowych. System Amplify można wdrożyć w środowisku lokalnym, chmury publicznej lub hybrydowym.
W czasie spotkania Vivek Mody, wiceprezes odpowiedzialny za platformę Syncplivity, przedstawił plany dotyczące dalszego rozwoju aplikacji. Oprogramowanie nie jest obce osobom uważnie śledzącym rynek pamięci masowych. W 2012 roku startup Syncplivity, przejęło EMC, ale trzy lata później trafił on pod skrzydła Skyview Capital. Natomiast w 2017 roku nowym właścicielem Syncplivity został Axway. Prawdopodobnie to już koniec wędrówki aplikacji służącej do synchronizacji i współużytkowanie plików w przedsiębiorstwach.
Syncplicity będzie zintegrowany z platformą Amplify, stając się jedną z usług dostępnych dla jej użytkowników. – tłumaczył Vivek Mody. Oprogramowanie Syncplicity znalazło się w gronie liderów magicznego kwadranta Gartnera przedstawiającego platformy do wymiany treści (content collaboration platform).
Axway jest firmą zarejestrowaną we Francji, notowaną na giełdzie Euronext, aczkolwiek jej główna siedziba mieści się w Phoenix. W ubiegłym roku spółka osiągnęła przychód w wysokości 299 mln euro. Axway posiada 11 tysięcy klientów, w tym 14 z 15 największych światowych banków.