Rozwiązania klasy MDM przeznaczone są przede wszystkim do zarządzania urządzeniami przenośnymi pracującymi w różnych systemach operacyjnych oraz zabezpieczania danych, z których korzystają. Ważną cechą tego typu oprogramowania jest również integracja urządzeń mobilnych z infrastrukturą sieciową przedsiębiorstwa oraz możliwość prowadzenia zdalnej konfiguracji. Przede wszystkim zabezpiecza ono firmę przed wyciekiem danych i stratami finansowymi wynikającymi z nierozważnego korzystania ze smartfona lub tabletu, a także przed szkodami będącymi efektem zgubienia bądź kradzieży sprzętu. Administratorom rozwiązania MDM ułatwiają prowadzenie ewidencji urządzeń, zarząd zyskuje zaś innowacyjne narzędzie umożliwiające usprawnienie procesów biznesowych.

Obecnie, dzięki popularyzacji trendu BYOD i wzrostowi zainteresowania integracją mobilnych urządzeń z korporacyjnym środowiskiem IT, o systemach MDM mówi się w szerszym kontekście – zarządzania wszelkimi procesami związanymi z działaniami mobilnymi w firmie. Wiąże się z tym kilka wyzwań. Najważniejszym jest bezpieczeństwo – żaden właściciel przedsiębiorstwa nie chce dopuścić do wycieku danych firmowych, informacji o klientach, ofertach czy prototypach innowacyjnych rozwiązań do konkurencji lub osób postronnych. Taka sytuacja może wystąpić w wyniku zdalnego włamania do urządzenia przenośnego lub uzyskania do niego fizycznego dostępu (w wyniku kradzieży bądź zgubienia). Nieprawidłowo zabezpieczony sprzęt może zagrozić nie tylko prawidłowemu funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, a nawet jego istnieniu.

Innym problemem związanym z technologiami mobilnymi jest fakt, że wiele osób nie potrafi korzystać ze smartfonów czy tabletów w sposób wydajny ani świadomy. Brak rozwagi może narazić firmę na wyciek danych lub przyczynić się do ułatwienia działań cyberprzestępców. Najczęściej do ataku dochodzi w wyniku pobrania  przez pracownika aplikacji, która wymaga zgody użytkownika na udzielenie dostępu do danych znajdujących się na urządzeniu. Zgadza się on, nie pamiętając, że obejmuje to wszelkie informacje, także poufne lub wrażliwe. Dlatego wdrożenie rozwiązań mobilnych w firmie może wiązać się z koniecznością przeprowadzenia szkoleń dla pracowników oraz zapewnienia regularnego wsparcia dla nich. Istotne jest także, aby urządzenia przenośne mogły być zintegrowane z istniejącą infrastrukturą IT oraz zapewniały korzystanie z aplikacji biznesowych.

 

Smartfony pod kontrolą

Stworzony przez FancyFon system FAMOC to wszechstronne narzędzie do zdalnego zarządzania smartfonami i tabletami pracującymi w różnych systemach operacyjnych. Dzięki niemu pracownicy mają zapewniony ciągły dostęp do służbowych danych, a firmy zachowują kontrolę nad tym, kto i w jaki sposób korzysta z ich zasobów.

 

Głównymi cechami wyróżniającymi FAMOC spośród innych tego typu rozwiązań jest możliwość przypisywania wielu ról, grup i reguł polityki bezpieczeństwa pracownikom danej firmy. Istnieje również możliwość wybrania formy wdrożenia – na serwerze klienta albo w chmurze producenta bądź klienta. Warto zwrócić uwagę na funkcję zdalnego pulpitu, który często wykorzystywany jest przez dział IT do pomocy użytkownikom pracującym na firmowych komputerach.

W porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami FAMOC ma najwięcej funkcji dla najpopularniejszego dziś systemu mobilnego, czyli Androida. Aby dane firmowe były bezpieczne, zapewnia blokowanie aplikacji hasłem, zarządzanie certyfikatami i weryfikację reputacji aplikacji. Ważne jest też, że FancyFon, jako polska firma, zapewnia szybkie wsparcie, zna potrzeby rodzimego rynku i może na bieżąco podążać za pojawiającymi się na nim trendami.

Oprogramowanie FancyFon dba przede wszystkim o bezpieczeństwo danych, dzięki czemu często jest wybierane przez klientów z branży finansowej i rządowej. Producent ma status złotego partnera technologicznego programu B2B firmy Samsung, co skutkuje zwiększonymi możliwościami integracji systemu FAMOC z urządzeniami tego dostawcy. Rozwiązanie współpracuje też z wieloma innymi pakietami, m.in. z antywirusowym oprogramowaniem Webroot.

 

FAMOC i partnerzy

FancyFon zaprasza resellerów i integratorów do udziału w swoim programie partnerskim. Dołączenie do niego nie wiąże się z żadnymi kosztami, jedynym wymogiem jest, aby przedsiębiorstwo było prawnie zarejestrowanym podmiotem z istniejącą domeną, stroną internetową, pocztą e-mail oraz fizycznym adresem biura. Korzyści płynące z przystąpienia do programu partnerskiego to: bezpłatny dostęp do demonstracyjnych wersji oprogramowania dla klientów, wsparcie marketingowe i techniczne, możliwość rejestracji projektów oraz obopólna wymiana wiedzy. Istnieją cztery poziomy partnerstwa: zarejestrowany, srebrny, złoty i platynowy. Wraz ze wzrostem poziomu wzrasta ilość korzyści wynikająca z regulaminu programu partnerskiego.

Smartfony – najsłabsze ogniwo

Wyniki wielu badań wyraźnie pokazują, jakie problemy stwarzają urządzenia mobilne. W eksperymencie przeprowadzonym przez Symanteca aż 96 proc. zgubionych smartfonów zostało użytych przez znalazców i aż w 83 proc. przypadków uzyskali oni dostęp do znajdujących się w urządzeniu informacji i firmowych aplikacji. Z kolei według agencji badawczej TechRadar aż 66 proc. pracowników pobrało lub użyło oprogramowania niezaakceptowanego przez firmę, a tylko 19 proc. sprawdza przed pobraniem aplikacji jej bezpieczeństwo (czy nie zawiera złośliwego kodu). Aż 22 proc. pracowników przyznaje, że ich zachowanie naraża przedsiębiorstwo na ryzyko, 30 proc. wchodzi na strony phishingowe, a tylko 20 proc. deklaruje, że uczestniczyli w szkoleniu z bezpiecznego użytkowania urządzeń mobilnych.

 

Tomasz Sroczyński

certyfikowany instruktor FancyFon, inżynier wsparcia sprzedaży Versim

Użytkownicy systemów MDM liczą przede wszystkim na zwiększenie poziomu ochrony firmowych danych. Administratorom zależy zaś na ułatwieniach w procesie zarządzania urządzeniami oraz w świadczeniu zdalnej pomocy ich użytkownikom. Klientom warto proponować oprogramowanie stworzone w Polsce – nie tylko aby wspierać produkty z naszego lokalnego rynku, ale też ze względu na ich dostosowanie do potrzeb rodzimych odbiorców. Dzięki czytelnym i zrozumiałym komunikatom po polsku praktycznie wyeliminowane zostało ryzyko, że pracownik w wyniku nieroztropności popełni błąd skutkujący wyciekiem informacji. Takim rozwiązaniem, o ugruntowanej pozycji na rynku polskim i europejskim, jest FAMOC.

W ramach wsparcia technicznego wyłączny dystrybutor FancyFon – firma Versim – w kwietniu rozpoczął cykl szkoleń certyfikacyjnych dotyczących oprogramowania FAMOC. Zajęcia są prowadzone po polsku przez certyfikowanych trenerów. Mogą brać w nich udział zarówno partnerzy, jak i klienci. Uczestniczący w nich integratorzy i resellerzy zdobędą certyfikaty niezbędne do uzyskania lub utrzymania statusu partnerskiego srebrnego, złotego i platynowego. W maju rozpoczęła się również nowa promocja dla firm wdrożeniowych, w ramach której najlepsi sprzedawcy systemu FAMOC w Polsce mogą otrzymać bezpłatny voucher na szkolenie certyfikacyjne FCA (FAMOC Certified Administrator). Ponadto, oprócz szkoleń certyfikacyjnych, Versim prowadzi szkolenia o indywidualnie dostosowanym programie dla partnerów oraz klientów, a także webinaria online.

FancyFon i Versim wspierają swoich partnerów także w działaniach marketingowych. Na przełomie lutego i marca zorganizowany został cykl czterech bezpłatnych konferencji poświęconych rozwiązaniom FAMOC. Spotkania w głównych miastach Polski (Gdańsku, Katowicach, Poznaniu, Warszawie) były okazją do poszerzenia wiedzy w zakresie prezentowanych rozwiązań MDM oraz do rozmów biznesowych. Przedstawiciele producenta brali także udział w targach MWC w Barcelonie. Wspólnie z Samsungiem FancyFon prezentował rozwiązanie do zarządzania smart zegarkami – ich wykorzystanie jest zalecane szczególnie w sytuacji, gdy pracownik z jakiegoś powodu nie może używać smartfona, a np. dostarcza przesyłki kurierskie lub musi mieć wolne ręce do wykonywania innych zadań.

Dodatkowe informacje:

Dorota Szulc, kierownik produktu, Versim, dorota.szulc@versim.pl

Artykuł powstał we współpracy z firmami FancyFon i Versim.