W projektowaniu punktem wyjścia jest sprzęt, dobierany zwykle na podstawie kilku parametrów. Obliczamy moc urządzeń, którym trzeba zapewnić podtrzymanie zasilania. Ustalamy czas autonomii systemu w razie awarii oraz sprawdzamy, gdzie UPS ma być zainstalowany – czy w szafie rackowej, czy może ma stać na podłodze. Czasami pojawia się też kwestia zdalnej komunikacji przy użyciu protokołu sieciowego SNMP. Dopiero po zebraniu tych danych tworzymy projekt zasilania awaryjnego, w którym mogą być wykorzystywane najmniejsze zasilacze – zabezpieczające pojedyncze urządzenia, większe modele – zapewniające ochronę małym biurom i niewielkim serwerowniom, a także największe, trójfazowe UPS-y, zwykle kojarzone z zasilaniem centrów danych. Często się zdarza, że ten sam klient będzie potrzebować jednocześnie różnych rozwiązań zasilania awaryjnego – zarówno niedużych UPS-ów klasy konsumenckiej (SOHO), jak i produktów klasy biznesowej.

Różne narzędzia dla różnych produktów

Również w przypadku oprogramowania do zarządzania i monitorowania UPS-ami mamy do czynienia z różnymi rozwiązaniami. Na potrzeby każdej klasy sprzętu opracowano specjalny software, a więc obsługujący konkretny segment zasilaczy UPS z oferty jednego producenta. Przykładowo, specjaliści CyberPower do zarządzania produktami klasy konsumenckiej (SOHO) tej marki stworzyli oprogramowanie PowerPanel Personal. To rozwiązanie sprawdzi się, gdy monitorujemy i zarządzamy UPS-em skomunikowanym lokalnie przez łącze USB lub RS-232. Jest kompatybilne zarówno z systemem Windows, jak i MacOS oraz Linux. Poza podstawowymi funkcjami do zarządzania i monitorowania zasilacza oferuje kontrolę zużycia energii oraz jej kosztów. Dobrze sprawdza się w najmniejszych biurach, choć z jednym zastrzeżeniem – może obsłużyć tylko pojedynczą lokalizację.

W przypadku zastosowań biznesowych CyberPower oferuje oprogramowanie PowerPanel Business, opracowane z myślą o bardziej zaawansowanych i wymagających rozwiązaniach. Narzędzie ma kilka modułów, które instaluje się w zależności od sposobu, w jaki zamierzamy monitorować i zarządzać zasilaniem awaryjnym. Zatem moduł Local służy do połączeń po USB i RS-232, a z kolei moduł Remote umożliwia zdalne zarządzanie przez sieć przy użyciu karty SNMP. Dzięki modułowi Management można zarządzać rozproszoną infrastrukturą obejmującą nawet do 250 lokalizacji, w których zainstalowano moduły Remote albo Local.

Ta różnorodność w przypadku oprogramowania ma swoje konkretne uzasadnienie. I wcale nie chodzi o pieniądze, ponieważ zarówno PowerPanel Personal, jak i PowerPanel Business to narzędzia darmowe. Przyczyna jest prosta: otóż dwie klasy sprzętu to zupełnie inne możliwości i ograniczenia.

Chmura wszystko łączy

Jeśli w ramach jednego projektu mamy zarówno małe, proste UPS-y, stojące przy biurkach, jak i zaawansowane zasilacze w serwerowni czy pomieszczeniu teleinformatycznym, to monitorowanie i zarządzanie takim systemem stanowi duże wyzwanie dla administratora. Stąd pojawia się pytanie: czy można połączyć ze sobą różne klasy urządzeń? Na szczęście odpowiedź jest twierdząca. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem będzie CyberPower PowerPanel Cloud, narzędzie umożliwiające sprawne monitorowanie niejednorodnego systemu. Pozwala w łatwy, intuicyjny sposób połączyć każdy UPS CyberPower z portem komunikacyjnym do systemu monitorowania w chmurze. Wystarczy rejestracja konta, po czym można dodawać kolejne urządzenia. Rejestracji można dokonać poprzez aplikację PowerPanel Cloud dla smartfonów, udostępnianą przez stronę producenta lub portal CyberPower (https://powerpanel.cyberpower.com/). Urządzenia natomiast dodajemy z poziomu oprogramowania PowerPanel Personal lub PowerPanel Business Local. Alternatywą jest instalacja karty Cloud w UPS-ie klasy biznesowej i dodanie urządzenia za pomocą umieszczonego na niej kodu QR.

Dzięki rozwiązaniu w chmurze można z jednego miejsca monitorować zarówno biznesowe, jak i konsumenckie UPS-y marki CyberPower. Zyskuje się wówczas łatwy dostęp do informacji o statusie urządzenia, czy też powiadomień o zdarzeniach wymagających uwagi, np. o konieczności wymiany akumulatorów. Dzięki aplikacji na smartfona można być w ciągłym kontakcie ze swoją infrastrukturą. Ponadto łatwiej weryfikować stan UPS-ów i szybciej reagować na zdarzenia. W efekcie znacząco zwiększa się ochrona infrastruktury zasilanej awaryjnie.

Dodatkowe informacje: Dariusz Głowacki, Business Development Manager, CyberPower Poland, dariusz.glowacki@cyberpower.com