Trzecia Platforma ma zmienić sposób w jaki działa biznes, komunikacja z klientami, a także to, jak funkcjonują działy informatyczne w firmach. Zdaniem analityków przedsiębiorstwa nie mają wyboru – muszą się na tej platformie znaleźć, by nie wypaść z rynku. Muszą zaimplementować jej składowe bezpośrednio w swoje struktury, by skutecznie konkurować w obliczu nadchodzących zmian, jakie nadchodzą. Do takich wniosków doszli uczestnicy konferencji IDC „Trzecia Platforma IT: źródło przewagi firm nowej generacji”.

Trzecia platforma – termin stworzony przez analityków rynkowych – opiera się na czterech technologicznych filarach: mobilności, usługach w chmurze, analizach dużych zbiorów danych (Big Data) oraz mediach społecznościowych. Jest trzecia, bo następuje po drugiej – opartej na komputerach osobistych oraz architekturze klient-serwer. Pierwszą tworzyły rozwiązania mainframe, które stanowiły podstawę informatyki do połowy

lat 80.

Mobilność oznacza nowy styl pracy i jej większą wydajność. Zapewnia dostęp do aplikacji biznesowych z dowolnego miejsca i dowolnego urządzenia. Ale mobilność to także mikroprocesory i czujniki w urządzeniach, które komunikując się, tworzą Internet rzeczy. Prowadzi to do coraz bardziej powszechnej automatyzacji i zwiększania efektywność w transporcie, telekomunikacji, energetyce. Przyczynia się do rozwoju nowych form

usług, reklamy itp.

Chmura może nie tylko ograniczać koszty i zwiększać szybkość działania IT poprzez łatwe oraz niemal natychmiastowe skalowanie infrastruktury. Z kolei Big Data oznacza dostęp do informacji, które mogą być kluczem do innowacji w biznesie i procesach IT. Analiza dużych zbiorów danych umożliwia przewidywanie zachowań klientów i skrócenie cyklu rozwoju produktu. I wreszcie media społecznościowe w komunikacji wewnątrz firmy ułatwiają współpracę i tworzenie centrów wiedzy oraz wspierają kreatywność. Na zewnątrz firmy umożliwiają komunikowanie się z klientami i partnerami oraz są źródłem danych potrzebnych do analizy klientów i dostawców.

 

 
Na razie firmy inwestowały w mobilność, chmurę, analitykę biznesową oraz media społecznościowe tworząc rozwiązania, które najczęściej ze sobą nie współpracują. Połączenie ich w ramach Trzeciej Platformy ma umożliwić tworzenie nowych usług generujących przychody, pogłębiających relacje z klientami, a także poprawiających efektywność biznesu. Trzecia Platforma ma doprowadzić do powstania nowej generację aplikacji i usług, których użycie może zagrozić liderom rynkowym w niemal każdej branży.

 



Trzy pytania do…

 

Marka Yatesa, IDC Insights and Verticals

CRN Czym jest Trzecia platforma?

Mark Yates Nową wizją biznesu. Technologie, na których się opiera, umożliwiają realizowanie zupełnie nowych idei. Zmieniają sposób, w jaki myślimy o biznesie. Pozwalają na realizację takich pomysłów, jak samochód bez kierowcy. Jeszcze niedawno nie było możliwe skonstruowanie takiego pojazdu. Teraz dzięki użyciu wielkiej mocy obliczeniowej, sensorów i przetwarzania danych w czasie rzeczywistym powstaje coś, co zrewolucjonizuje nie tylko transport publiczny. Trzecia platforma wywoła wielkie zmiany w logistyce, ubezpieczeniach, handlu detalicznym, usługach prawnych i wielu, wielu innych branżach.

 

CRN Jakie wyzwania niesie dla administratorów IT?

Mark Yates Jednym z nich jest tworzenie się tzw. shadow IT. Coraz częściej do CIO w firmie przychodzą dyrektorzy linii biznesowych i mówią, co mają do zrobienia i chcą, by to działało natychmiast. Jeśli wewnętrzny dział IT nie jest w stanie tego zrobić, to znajdują usługodawcę na zewnątrz, co dzięki chmurze jest znacznie łatwiejsze. Mają większe budżety niż firmowy dział IT, więc omijają go, sami finansując projekty i zarządzając nimi.

 

CRN Czy i jak pogodzić interesy obu stron?

Mark Yates Przed nami długa droga do wypracowania właściwych procesów. Bez względu na to, czy jest się szefem linii biznesowej, dyrektorem ds. marketingu, dyrektorem finansowym, czy też stoi po stronie IT jako CIO albo CSO,  trzeba zacząć od zadania sobie pytań: jaka jest pozycja naszej firmy na rynku, czym różni się ona od konkurencji, jakie są oczekiwania rynku i w jaką stronę będziemy zmierzać.