W bliskim kontakcie z klientem

Za jedno z największych zagrożeń związanych z wykorzystaniem chmury uznawana jest dziś niepoprawna konfiguracja usługi chmurowej – błędy w jej przeprowadzeniu mogą skutkować problemami z wydajnością, jak też zawyżonymi (czasami nawet o kilka rzędów wielkości) rachunkami za wykorzystane zasoby. Umiejętność odpowiedniego jej przeprowadzenia nabiera szczególnego znaczenia w środowiskach wielochmurowych, które w zasadzie stają się dzisiaj w firmach standardem. Potrzebna jest rozległa, specjalistyczna wiedza i doświadczenie, gdyż dostawcy chmury oferują wiele różnych, własnych narzędzi i rozwiązań. Każde z nich wymaga umiejętnego wdrożenia i zintegrowania z dotychczas wykorzystywanymi. Inaczej przebiega konfiguracja usług w chmurze Google’a, Amazona, Microsoftu czy Oracle’a. Na dodatek poszczególne usługi chmurowe stają się coraz bardziej złożone.

W tej sytuacji szczególnego znaczenia nabierają działania partnerów dostawców chmury – tych integratorów, którzy z jednej strony dobrze znają oferowane rozwiązania, a z drugiej mają bliski kontakt z odbiorcami usług chmurowych. Coraz bardziej liczy się bowiem dobre rozpoznanie potrzeb, oczekiwań i uwarunkowań działania klienta oraz idąca z tym w parze umiejętność zaproponowania właściwego rozwiązania oraz skuteczne przeprowadzenie wdrożenia. Ciekawostką jest też rezultat badania przeprowadzonego przez Google, z którego wynika, że w przypadku transakcji obsługiwanych przez partnerów wykorzystanie chmury jest dwu- lub trzykrotnie większe niż wówczas, gdy klient sam obsługuje swoje środowisko chmurowe.

W tej sytuacji współpraca dużych dostawców chmury z partnerami, którzy dobrze znają środowisko lokalne i potrafią przekonać do rozwiązań chmurowych miejscowych klientów, nabiera pierwszoplanowego znaczenia. Z drugiej strony, jak wynika z raportu Context ChannelWatch, chmura, a w szczególności oferty rozliczane „jako usługa”, są również uznawane za największą szansę dla resellerów. Takiego zdania było aż 94 proc. uczestników ubiegłorocznego badania. Sami partnerzy oczekują też jednak istotnego wsparcia i pomocy dla swoich działań. Resellerzy uznali chmurę za kluczowy obszar biznesowy, w którym dystrybutorzy mogą dodać od siebie istotną wartość we współpracy z partnerami. Według tego samego raportu Contextu, partnerzy najbardziej potrzebują pomocy w zakresie marketingu (51 proc.), sprzedaży (47 proc.) oraz szkoleń i edukacji (45 proc.).

W zgodzie z prawem: ogólnie…

Wyzwaniem, z którym muszą się mierzyć na co dzień zarówno dostawcy chmury, jak i ich partnerzy oraz sami odbiorcy usług chmurowych, są obowiązujące regulacje prawne. Konieczność zapewnienia zgodności stosowanych rozwiązań i sposobów ich wykorzystania z wymogami prawa leży zarówno po stronie użytkowników, jak i dostawców środowisk chmurowych. Kłopot w tym, że na polskim gruncie nie ma jednego uniwersalnego aktu prawnego, który by w sposób całościowy regulował kwestie związane z zastosowaniami tych technik.

Regulacje dotyczące funkcjonowania chmury obliczeniowej i świadczenia usług chmurowych są mocno rozproszone. Trzeba odwoływać się do wielu różnych aktów prawnych, które w sposób pośredni lub tylko w odniesieniu do wybranych obszarów działalności gospodarczej określają wymagania pod adresem usług w chmurze. Dostawcy muszą więc w swojej działalności uwzględniać szereg przepisów rozproszonych w różnych miejscach. Są wśród nich zarówno ustawy o charakterze ogólnym, jak też regulacje branżowe.

Wśród przepisów o charakterze ogólnym wymienić trzeba przede wszystkim unijne Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO). Zawiera ono wymogi odnoszące się nie tylko do administratorów danych osobowych, lecz również do podmiotów, którym administratorzy powierzyli przetwarzanie tych danych, a więc i do operatorów usług chmurowych. Ich obowiązki są wskazane w art. 28 RODO.

Z kolei w zakresie ochrony danych poufnych zastosowanie będą miały zapisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz ustawy o ochronie informacji niejawnych. Ta ostatnia ustanawia specjalne warunki przetwarzania informacji niejawnych we wszelkiego rodzaju systemach teleinformatycznych. Nakazuje między innymi dokonanie akredytacji tych systemów, w których mają być przetwarzane informacje niejawne.

Natomiast z racji tego, że usługa chmurowa ma charakter cyfrowy, jej wykorzystanie podlega również regulacjom wynikającym z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Art. 7 mówi, że usługodawca jest zobowiązany zapewnić taki poziom bezpieczeństwa, by uniemożliwić osobom nieuprawnionym dostęp do treści przekazu składającego się na usługę. W szczególności sposobem osiągnięcia takiego poziomu zabezpieczeń jest zastosowanie technik kryptograficznych.