Internet w Polsce stał się synonimem tanich zakupów
– uważają specjaliści z portalu Webhosting.pl. Liczba konsumentów
kupujących w sieci według rozmaitych badań stale rośnie. Wielu nabywców
rozpoczyna poszukiwanie produktu, który chcą nabyć, od odwiedzenia stron
internetowych informujących o jego cenie w różnych e-sklepach.

Największą grupę –
ok. 80 proc. sprzedawców – promujących się w porównywarkach
stanowią e-sklepy z elektroniką oraz RTV/AGD. Jakie możliwości dają
e-sprzedawcom porównywarki? Przedstawiciele Webhosting.pl wymieniają: dotarcie
z ofertą do kilku milionów potencjalnych klientów (także najbardziej
świadomych, poszukujących obsługi najwyższej jakości i bezpiecznych
transakcji), promocję marki i zwiększenie rozpoznawalności sklepu wśród
konsumentów oraz budowanie zaufania do niego.

Liderzy: Ceneo, Nokaut, Skąpiec

W raporcie opisano sześć polskich
internetowych serwisów zestawiających ceny z e-sklepów. W każdym
przypadku podano liczbę współpracujących przedsiębiorstw, przedstawionych
produktów, unikatowych użytkowników i miesięcznych odsłon (dane pochodzą
od właścicieli serwisów). Autorzy wzięli pod uwagę: Ceneo.pl, Nokaut.pl,
Skąpiec.pl, Okazje.info.pl, Tanio.pl, Radar.pl. Kryterium doboru była liczba
unikatowych użytkowników według Google DoubleClickAdplanner. I tak w Radar.pl
można znaleźć oferty z 7666 sklepów. Mimo że serwis współpracuje
z największą ich liczbą – w porównaniu z pozostałymi pięcioma
wymienionymi w raporcie – nie przekłada się to na jego zasięg.
Z trójki liderów rynku (Ceneo, Nokaut, Skąpiec) najwięcej sklepów ma
Skąpiec (ok. 5 tys.), drugi jest Nokaut (3500), trzeci Ceneo (3
tys.).

Pod względem liczby
porównywanych produktów na pierwszym miejscu jest Nokaut.pl (12 mln),
następnie Tanio.pl (5,5 mln) i Ceneo.pl (5 mln). Biorąc
natomiast pod uwagę liczbę rzeczywistych użytkowników odwiedzających serwis
w miesiącu liderem jest Ceneo (ok. 4,7 mln według standardu
Megapanel), drugie miejsce zajmuje Nokaut (3,9 mln w standardzie
GemiusTraffic; 2,7 mln – Megapanel), trzecie Skąpiec (prawie
2,9 mln). Ceneo wyprzedza również znacząco konkurencję, jeśli chodzi
liczbę odsłon w okresie miesiąca – 86?871 477, według standardu Megapanel. Kolejną
porównywarką w rankingu jest Skąpiec (prawie 26,642 mln odsłon),
a za nim Okazje.info.pl, z miesięcznym wynikiem 15 mln.

Obecność obowiązkowa?

Autorzy raportu uważają,
że e-sklepy powinny korzystać z porównywarek cen. Twierdzą, że obecność
przedsiębiorstwa na tego typu stronach wpływa na zwiększenie przychodów,
bez względu na jego wielkość. Według opracowania Webhosting.pl serwisy
porównujące ceny kształtują rynek, są jednym z najważniejszych kanałów
dotarcia do klienta. Samo pozycjonowanie sklepu w Google nie wystarczy,
piszą autorzy raportu, ponieważ wielu kupujących i tak rozpoczyna
poszukiwania najtańszej oferty w serwisach prezentujących ceny danego
produktu w róznych sklepach. W efekcie porównywarki skutecznie
konkurują z tradycyjnymi wyszukiwarkami internetowymi i portalami
aukcyjnymi.

Sklepy współpracujące
z serwisami zestawiającymi ceny, podkreślają specjaliści
z Webhosting.pl, budują swoją pozycję również na podstawie opinii klientów
i na bazie mechanizmów zwiększających bezpieczeństwo transakcji. Podobnie
jak w przypadku aukcji, kilka negatywnych komentarzy może spowodować
spadek popytu. Porównywarki są także źródłem opinii o produktach,
z czego chętnie korzystają kupujący (tej funkcji nie udostępnia wiele
e-sklepów, w obawie przed niepochlebnymi wypowiedziami enduserów na temat
niektórych składników oferty). Zdaniem przedstawicieli Webhosting.pl to dla
właścicieli e-sklepów dobra podstawa do budowania własnego asortymentu.