Bezpieczniej, łatwiej, energooszczędniej

W obecnej sytuacji geopolitycznej klienci muszą szczególną uwagę przykładać do mechanizmów zabezpieczeń, które stosują w swoich serwerowniach. I nie chodzi tylko o zabezpieczenia systemów operacyjnych lub aplikacji poprzez instalację aktualizacji, kontrolowanie dostępu bądź ruchu sieciowego. Nowe mechanizmy ataków na najniższym poziomie sprzętowym (np. naruszenie integralności BIOS serwera służące do załadowania złośliwego oprogramowania) powodują, że coraz większe znaczenie mają mechanizmy zabezpieczeń wbudowane w serwer.

– Ważne będzie upewnienie się, że dostarczone urządzenia w drodze z fabryki do klienta nie zostały w żaden sposób naruszone: otwarte, uruchomione lub zmienione pod kątem konfiguracji. Do takiej kontroli niezmienności klienci stosować mogą rozwiązania weryfikujące bezpieczeństwo komponentów, połączone z czujnikiem otwarcia obudowy. Niezmienna suma kontrolna zapisana w pamięci wewnętrznej serwera pozwoli określić, czy elementy serwera nie zostały zmienione, a czujnik działający nawet bez zasilania poinformuje o każdej próbie otwarcia sprzętu – tłumaczy Krzysztof Wilk, Senior System Engineer w Dell Technologies.

Kontrola poprawności i niezmienności to również odchodzenie od klasycznego BIOS-u na rzecz UEFI Secure Boot. Podczas startu maszyny obrazy oprogramowania wewnętrznego, systemów operacyjnych i sterowników urządzeń mogą być podpisane kluczami szyfrującymi wystawionymi przez klienta, a nie producenta sprzętu, w celu pełnej kontroli tego, co jest uruchamiane i z jakiego źródła.

Jeśli chodzi o optymalizację wydatków na utrzymanie infrastruktury serwerowej, to liczy się nie tylko cena zakupu samego serwera, ale również o koszty związane z jego codziennym zarządzaniem, zasilaniem i chłodzeniem.

– Zarządzanie infrastrukturą IT często sprowadza się do wykonywania powtarzalnych czynności, w rodzaju aktualizacji BIOS-u, oprogramowania karty zarządzającej, sterowników urządzeń lub konfiguracji wielu serwerów według ustalonego wzorca. Dlatego ważny jest również wybór platformy serwerowej, której wbudowane systemy zarządzania pozwalają na zdjęcie takich powtarzalnych czynności z głowy administratora – twierdzi Krzysztof Wilk.

Obecna sytuacja na rynku energii sprawia, że przetwarzanie danych staje się coraz droższe, więc będzie się dążyć do optymalizacji wykorzystania zasobów przy minimalnym wpływie na produktywność systemu informatycznego. Stąd coraz ważniejszym dla klientów czynnikiem wyboru nowych platform serwerowych powinny stać się wbudowane w serwery mechanizmy ograniczające pobór prądu.

Zdaniem specjalisty  

Krzysztof Wilk, Senior System Engineer, Dell Technologies Krzysztof Wilk, Senior System Engineer, Dell Technologies  

Żadne decyzje zakupowe nie powinny być podejmowane wyłącznie na podstawie kart katalogowych. Kluczowe staje się poznanie swojego środowiska i dopiero na podstawie tego określanie, co chcemy kupić. Pomiar obecnej infrastruktury da odpowiedź, jak powinno zostać wyskalowane nowe środowisko oraz jakich zasobów chmurowych będziemy potrzebować, jeśli będziemy chcieli przenieść się do chmury obliczeniowej. Przy czym chmura to nie jest miejsce, a raczej sposób przetwarzania. Dlatego wielu klientów jest zainteresowanych budowaniem własnych środowisk w centrach danych, wykorzystujących mechanizmy znane z platform usługodawców chmury publicznej. Stąd rosnąca popularność rozwiązań hiperkonwergentnych, które w oparciu o serwery x86 z odpowiednim oprogramowaniem umożliwiają klientom budowanie usługocentrycznych środowisk on-site.

  
Grzegorz Szurlej, Mid Market Sales Manager, Fujitsu Grzegorz Szurlej, Mid Market Sales Manager, Fujitsu  

Najważniejszymi kryteriami wyboru dostawcy infrastruktury serwerowej są obecnie dostępność i cena. Zerwane przez pandemię Covid-19 łańcuchy dostaw wymuszają na producentach sprzętu serwerowego większe zaangażowanie w planowanie zamawiania komponentów u poddostawców oraz budowanie lokalnych zapasów magazynowych gotowych rozwiązań serwerowych. Oczywiście istotna jest też ogólna opinia o jakości i niezawodności sprzętu. Na wybór dostawcy wpływ ma także już posiadany przez klienta sprzęt. Jeśli pierwszego zakupu dokonał on u określonego vendora, to raczej będzie rozszerzał swoją infrastrukturę o rozwiązania tej samej marki, chociażby ze względu na komfort użytkowania i kompatybilność środowiska. Gdy zaś chodzi o zakres oferowanego wsparcia, istotny jest dostęp do niego w całym procesie zakupowym: od momentu pojawienia się potrzeby, aż po pomoc we wdrożeniu i utrzymaniu infrastruktury.

  
Marcin Brzeziński, prezes zarządu, Eterio Marcin Brzeziński, prezes zarządu, Eterio  

Cena jest nadal istotna przy podejmowaniu decyzji zakupowych, ale klienci zaczęli zwracać uwagę na kilka innych czynników. Dla wielu firm, urzędów czy instytucji ogromne znaczenie ma czas realizacji zamówienia. Zwłaszcza dla tych organizacji, które wprowadziły w swojej pracy tryb zdalny lub hybrydowy, bądź potrzebują dużej mocy obliczeniowej i gromadzą coraz więcej danych. Wobec tej potrzeby kluczowe stają się elastyczność i możliwość budowy serwerów w oparciu o komponenty różnych dostawców. Sprzęt musi także sprostać coraz wyższym wymaganiom w zakresie oferowanej gwarancji. Obserwujemy, że klienci coraz częściej wymagają serwisu gwarancyjnego przez 5, a czasami nawet 7 lat. I choć wsparcie na każdym etapie zawsze było kluczowe, to szczególnie teraz widzimy, jak ważne staje się posiadanie zespołu inżynierów z wieloletnim doświadczeniem.

  
Paweł Wójcik, HV and Compute & Data Services Lead, HPE Paweł Wójcik, HV and Compute & Data Services Lead, HPE  

Turbulencje gospodarcze i inflacja mogą zmienić kontekst inwestycji technologicznych na świecie, zwiększając wydatki w niektórych obszarach i przyspieszając spadki w innych. W tak niestabilnej sytuacji, znacząca część klientów poszukuje rozwiązań zoptymalizowanych cenowo. Jednak nie jest to jedyny czynnik warunkujący zakupy klientów. Ogólnie rozumiane koszty użytkowania związane z zarządzaniem, wsparciem, serwisem sprzętu IT również mają znaczący wpływ na ich decyzje. Dodatkowym warunkiem ekonomicznym jest także sposób dostarczania infrastruktury – pozyskania i użytkowania sprzętu IT w dłuższym okresie. Klienci coraz częściej preferują korzystanie z infrastruktury w centrum obliczeniowym w modelu chmurowym – na platformie usługowej, która zapewnia prostotę i przejrzystość rozliczania w oparciu o zmierzony poziom wykorzystania zasobów, elastyczność i bezpieczeństwo.