Sytuacja na rynku ochrony i zarządzania danymi jest wyjątkowo dynamiczna. Dostawcy systemów bezpieczeństwa muszą sprostać coraz bardziej wygórowanym oczekiwaniom klientów. Chodzi już nie tylko o ciągłe obniżanie wskaźników RTO czy RPO, ale również ochronę cyfrowych zasobów w różnych środowiskach. Zachodzące zmiany stanowią też wyzwanie dla integratorów. Dlatego takie firmy jak Veeam, które realizują swoją sprzedaż w 100 proc. przez kanał partnerski, z jednej strony muszą odpowiednio nagradzać partnerów za dobre wyniki, zaś z drugiej zachęcać, żeby podążali wyznaczonymi przez producenta ścieżkami.

Polityka licencyjna

Umowy licencyjne producentów oprogramowania nierzadko budzą kontrowersje wśród użytkowników końcowych, a czasami również integratorów. Zdarza się, że zapisy są mało zrozumiałe, a użytkownicy często wpadają w pułapki, wybierając niekorzystne dla siebie opcje. Sytuację dodatkowo komplikuje migracja części obciążeń do chmury publicznej. Wszak w środowisku chmurowym nie ma czegoś takiego jak licencja na fizyczne gniazda procesora, ponieważ wszystko opiera się na instancjach.

Dlatego też Veeam wprowadził Universal License – prostą, elastyczną licencję do ochrony wszystkich obciążeń w środowiskach lokalnych, hybrydowych i wielochmurowych. Ponadto producent namawia partnerów do korzystania z licencji odnawialnych zamiast perpetualnych. Jednym z mankamentów tych ostatnich jest przypisanie do określonego środowiska, co w obecnych czasach przestaje zdawać egzamin. Poza tym licencja odnawialna jest elastyczna i uniwersalna, dzięki czemu klient ma zapewnione stałe wsparcie serwisowe i możliwość płynnego zwiększania zakresu licencji w zależności od potrzeb i wprowadzanych innowacji. Natomiast w przypadku nieprzewidzianych utrudnień, takich jak chociażby pandemia, można zmniejszyć jej zasięg.

Kolejnym plusem tego modelu licencjonowania jest utrzymywanie stałych relacji z klientami oraz ciągły strumień zysku. Z perspektywy partnera taka długoterminowa współpraca wydaje się być bardziej opłacalna, ponieważ przy każdym odnowieniu marża ze sprzedaży może rosnąć. Zamiast jednorazowej prowizji od sprzedaży, partner zyskuje regularne przychody w dłuższym okresie czasu. Veeam pobiera opłatę za rok używania licencji, aczkolwiek klient kupując ją na dłuższy okres otrzymuje zniżki. Co więcej, w perspektywie czasu przekłada się to na możliwość dostarczania kompleksowych rozwiązań, nie tylko z zakresu rozwiązań do zarządzania i ochrony danych.

Istnieją dwa modele sprzedaży licencji subskrypcyjnych Veeam: klasyczny – płatność z góry, na określony, dłuższy czas; drugi model to płatności roczne – licencja wykupiona na 3 lata jest podzielona na 3 tury (użytkownik płaci roczną wartość co dwanaście miesięcy).

Nowe kwalifikacje i łatwiejsze awanse

Warto podkreślić, że Veeam udostępnia bazę wiedzy, narzędzia i zasoby, które pozwalają partnerom iść z duchem czasu i zarabiać przyzwoite pieniądze. Jednym z przykładów jest Veeam IQ – centrum szkoleniowe online zawierające materiały o nowych produktach, a także wskazówki dotyczące tego, jak skutecznie konkurować i wiele innych. Wszystko przedstawione jest w postaci prostych filmów instruktażowych. Dodatkowo Veeam organizuje szkolenia produktowe, sprzedażowe i usługowe dla partnerów, którzy nie tylko sprzedają produkty, ale również świadczą w oparciu o nie różne usługi.

– ProPartner jest żywym organizmem, który reaguje adekwatnie do zmieniających się warunków, takich jak pandemia. Przykładem tego jest rozwiązanie, które Veeam opracował wspólnie z dystrybutorem Veracomp, polegające na dobieraniu właściwych licencji. Narzędzie podpowiada partnerowi jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla określonych zasobów i potrzeb klienta – mówi Wojciech Cegliński, Channel Manager Poland and Baltics w Veeam Software.

Integratorzy, którzy chcą rozpocząć współpracę z kluczowym graczem w segmencie systemów do ochrony i zarządzania danymi, mogą to zrobić praktycznie od ręki, tworząc konto na stronie internetowej dla partnerów Veeam ProPartner. Program jest otwarty na wszystkie firmy z sektora IT, niezależnie od ich specjalizacji. Co ważne, Veeam w porównaniu do poprzedniej wersji programu skrócił drogę awansu partnerów. Wcześniej należało sprzedać jakiś produkt, zaś obecnie wystarczy ukończyć szkolenia, aby przejść z etapu początkowego do Silver. Oczywiście wyższy poziom niesie za sobą większe korzyści dla partnera – procent ze sprzedaży wzrasta wraz z poziomem (od Silver po Gold, aż do Platinum). Co ważne, rabaty i nagrody są tak skonstruowane, że już przy statusie Silver można konkurować cenowo z partnerami o wyższych statusach.