Tablety piórkowe bardzo efektywnie wykorzystywane są jako pomoc dydaktyczna w Zespole Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu. Jego nauczyciele są otwarci na nowości techniczne i chętnie stosują je w codziennej pracy. Mariusz Utkowski, nauczyciel przedmiotów informatycznych w ZST, chwali sobie wieloletnią pracę z tymi urządzeniami.

Tablety firmy Wacom zaczęliśmy stosować w naszej szkole dziesięć lat temu. Była to głównie inicjatywa Artura Rudnickiego, dyrektora naszej placówki. Dzięki aktywnej współpracy z przedstawicielami firmy Wacom, mamy możliwość testowania najnowszych modeli, wprowadzanych na rynek. Zaczynaliśmy od prostych urządzeń Bamboo Fun, a obecnie używamy modeli z rodziny Intuos. Od kilku lat na konferencji „Nowoczesne technologie informacyjne w służbie cyfrowej szkoły i administracji publicznej” demonstrujemy nauczycielom z Polski i zagranicy sposoby wykorzystania tabletów podczas zajęć dydaktycznych.

Nauczyciele ZST podkreślają, że możliwość użycia nowoczesnych narzędzi IT na lekcji sprawia, iż uczniowie są bardziej kreatywni i biorą czynny udział w zajęciach. Wynika to głównie z faktu, że urodzili się już w czasach, gdy laptop, tablet i smartfon stały się przedmiotami codziennego użytku, więc młodzi doskonale odnajdują się zarowno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym. Dla nich używanie tradycyjnej kredy na tablicy czy prowadzenie zajęć systemem pruskim jest nudne i archaiczne.

Narzędzie uniwersalne

Na zajęciach związanych z grafiką komputerową uczniowie ZST poznają możliwości tabletów w zakresie tworzenia prac rastrowych i wektorowych. Ale także nauczyciele ciągle korzystają z tych urządzeń.

Jako nauczyciel przedmiotów informatycznych nie rozstaję się z tabletem podczas pracy – podkreśla Mariusz Utkowski. – Używam go jako alternatywy tablicy interaktywnej. Wystarczy mi projektor i dostęp do internetu, a to dzisiaj standard w każdej sali lekcyjnej. Po zalogowaniu się do Office 365 i uruchomieniu OneNote mam tablicę w chmurze i moi uczniowie mogą korzystać z materiałów nawet wtedy, gdy są nieobecni na zajęciach.

Ta symbioza techniki z żywym słowem sprawia, że zajęcia są bardzo atrakcyjne dla uczniów. Są również efektywne dla nauczycieli, ponieważ dzięki prowadzeniu lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń aktywizują swoich podopiecznych i mobilizują ich do pracy. Wszystkie stworzone prace czy projekty mogą być zapisane na wirtualnym dysku w chmurze, do którego dostęp mają wszyscy zainteresowani uczniowie. Taką formę prowadzenia zajęć i sposób wykorzystania tabletu jako tablicy interaktywnej stosuja też inni nauczyciele w ZST.

Pewności w obsłudze tabletów szybko nabierają także nowi uczniowie.

Ci, którzy wezmą pierwszy raz piórko do ręki, nie wiedzą, gdzie mają skupić wzrok. Czy patrzeć na tablet, na którym nic nie widać i nie ma żadnych pozostawionych śladów, czy też na monitor – dodaje Mariusz Utkowski. – Tak jest dosłownie przez pierwsze dwa kwadranse pracy. Po tym czasie wszystko staje się jasne i klarowne. Uczniowie od razu wyłapują różnice między myszką a piórkiem i traktują tablet jak rozwiązanie hybrydowe.

Nauczyciele podkreślają także, że posługiwanie się tabletem jest znacznie bardziej ergonomiczne niż myszką. Samo trzymanie piórka jest bardziej naturalne, podobnie jak trzymanie ołówka lub długopisu. Oprócz zalet praktycznych ma to ogromny wpływ na zdrowie użytkownika, ponieważ długotrwałe korzystanie z myszki może powodować zespół cieśni nadgarstka.

Tablety Wacom znajdują się w dystrybucyjnej ofercie firmy Alstor.

Dodatkowe informacje:

Paweł Stolarski, Product Manager, Alstor, p.stolarski@alstor.com.pl