Kerio Connect, stworzony przez firmę Kerio serwer poczty elektronicznej, kalendarzy i komunikacji tekstowej współpracuje z każdym oprogramowaniem klienckim IMAP/POP3, CalDAV i CardDAV. Dzięki temu dotychczasowi użytkownicy poczty praktycznie nie zauważą zmiany i nadal będą mogli korzystać z takich aplikacji, jak Outlook, Thunderbird, Apple Mail czy innych narzędzi do obsługi kalendarza oraz kontaktów. W pełni funkcjonalny interfejs poczty elektronicznej jest dostępny także przez przeglądarkę oraz z urządzeń mobilnych. Interfejs całego środowiska jest w języku polskim. Rozwiązanie powstało w 2004 r. i od tego czasu jest systematycznie rozwijane.

Serwer Kerio Connect instaluje się bardzo szybko w dowolnym środowisku – na fizycznym lub wirtualnym serwerze, w firmowym albo zewnętrznym centrum danych. Administrowanie jest proste i może być prowadzone zdalnie, z dowolnego miejsca. Korespondencję elektroniczną zabezpiecza szyfrowanie SSL, S/MIME, przy czym opcjonalnie chroniona jest antywirusem, który wykorzystuje mechanizm i bazę firmy Sophos oraz narzędzia antyspamowe.

 

Jednolite środowisko z Kerio Connect

Ciekawe wdrożenie serwera poczty Kerio Connect miało miejsce w 2014 r. na Zamku Królewskim w Warszawie. Wcześniej wszyscy pracownicy zamku korzystali ze skrzynek POP3 i IMAP hostowanych przez różnych operatorów. Tym samym borykali się z klasycznymi dla tego modelu problemami – poczta trafiała na ich firmowe komputery i nie mieli do niej dostępu z domu ani z urządzeń mobilnych. Utrudnione było też administrowanie korespondencją elektroniczną i nie istniała możliwość jej archiwizowania. Pojawiła się też potrzeba korzystania ze współużytkowanych kalendarzy oraz grupowej wysyłki dużych plików do wielu pracowników.

 

Krzysztof Konieczny

prezes zarządu Sun Capital

Oprogramowanie firm Kerio i MailStore, którego Sun Capital jest dystrybutorem, świetnie nadaje się do wdrożeń w placówkach sektora publicznego. Już teraz korzystają z niego ministerstwa i inne bardzo poważne instytucje. Rozwiązania te cechują się wyjątkowym poziomem bezpieczeństwa, są też skalowalne, łatwo dostosować je do potrzeb użytkowników. W Polsce z największego zainstalowanego serwera Kerio Connect korzysta ponad 2 tys. użytkowników.

 

Dyrektor Działu IT Zamku Królewskiego zdecydował się na zastosowanie Kerio Connect i całkowitą rezygnację z hostowanych skrzynek. Wdrożenie przeprowadziła warszawska firma K2M Krzysztof Mazurek, która jest autoryzowanym partnerem producenta. Oprogramowanie zostało zainstalowane na lokalnym serwerze w części administracyjnej zamku. Korzysta z niego obecnie około 250 osób, a więc znaczna większość pracowników.

W ramach wdrożenia przeprowadzono integrację oprogramowania serwera z katalogiem Active Directory. W ten sposób uproszczono proces logowania do zasobów pocztowych. Następnie z powrotem przeniesiono zawartość skrzynek pocztowych ze służbowych komputerów na serwer, aby zapewnić zdalny dostęp do nich i archiwizację. Na serwerze uruchomiono także mechanizm antywirusowy i antyspamowy.

 

Archiwizacja odchudzi serwer poczty

Kolejnym etapem unowocześniania środowiska poczty elektronicznej Zamku Królewskiego będzie uruchomienie systemu archiwizacji. Dyrekcja IT planuje zrealizowanie tego projektu z wykorzystaniem oprogramowania niemieckiej firmy MailStore. Można je automatycznie zintegrować zarówno z serwerem Kerio Connect, jak i z konkurencyjnymi rozwiązaniami. Zapewni ono odciążenie podstawowego serwera poczty oraz zasobów macierzy dyskowej, na której przechowywana jest korespondencja.

Archiwizowana przez MailStore Server poczta jest przechowywana w oddzielnej bazie danych o praktycznie nieograniczonej pojemności. Podczas archiwizowania poddawana jest procesowi deduplikacji, co eliminuje powtarzające się załączniki. W efekcie zdecydowanie zmniejsza się baza danych e-maili i znacznie przyspiesza proces jej przeszukiwania. Możliwych jest wiele scenariuszy, w których będzie prowadzona archiwizacja, np. wykonywanie każdej nocy kopii korespondencji starszej niż rok.

Dodatkowe informacje:

Krzysztof Konieczny, 

prezes zarządu Sun Capital,

kkonieczny@suncapital.pl

Artykuł powstał we współpracy z firmami Kerio i MailStore oraz Sun Capital.