Gotowa chmura publiczna – prosto od dystrybutora
Przez ostatnich 10 lat przeszło dwukrotnie wzrosła popularność rozwiązań IT oferowanych w modelu usług zarządzanych z chmur publicznych wielkich dostawców. Jeszcze kilka lat temu argumentem przeciwko stosowaniu tego sposobu przetwarzania danych były wątpliwości dotyczące ich ochrony. Obecnie klienci przenoszą swoje rozwiązania do tego typu środowiska właśnie po to, aby były bezpieczne.
Rosnąca dojrzałość, coraz bardziej atrakcyjne modele rozliczeniowe, a przede wszystkim elastyczność oraz bogactwo usług i technik to główne przyczyny sukcesu rynkowego platform chmurowych. Liderami rynku hiperskalowalnych chmur obliczeniowych dla przedsiębiorstw (wymienionymi w kolejności od najbardziej rozbudowanej infrastruktury) są następujące platformy: Microsoft Azure, Amazon AWS oraz IBM Bluemix. Wszystkie te rozwiązania znajdują się w ofercie Tech Data.
Jednak, paradoksalnie, to właśnie różnorodność dostępnych technik oraz łatwość skorzystania z nich może utrudniać rozmowę z klientem końcowym oraz przedstawienie mu odpowiedniego dla niego rozwiązania. Skoro niemal wszystko można zrobić na co najmniej trzy sposoby, to który jest najlepszy? I wreszcie – co właściwie można z tą chmurą zrobić?
Dlatego właśnie Tech Data udostępnia kompleksową dokumentację wszystkich oferowanych rozwiązań chmurowych – szczegółowy opis zarówno pod względem technicznym, jak i handlowym. Instrukcje krok po kroku objaśniają (i ilustrują), co należy zrobić, aby dostarczyć użytkownikowi kompletne, gotowe do wykorzystania usługi. Dzięki temu partnerowi łatwiej rozpocząć rozmowę z klientem i zweryfikować, czy dane rozwiązanie spełnia jego potrzeby. Do pakietu informacji – co najważniejsze w przypadku chmury publicznej – dołączona jest wstępna wycena, ułatwiająca złożenie oferty.
Po wybraniu właściwego dla klienta rozwiązania następuje złożenie zamówienia. Dla przykładu, w Tech Data środowisko firmy Microsoft jest w pełni zintegrowane z platformą StreamOne. Dzięki temu nie jest wymagane wcześniejsze uruchomienie subskrypcji Microsoft Azure dla klienta (nastąpi to w trakcie zakupu). Zamówienia dokonuje się przez wybór rozwiązania z listy i wypełnienie prostej ankiety umożliwiającej systemowi właściwe sparametryzowanie rozwiązania. Opisując maszynę wirtualną, wystarczy określić region, podać dane logowania administratora oraz wybrać z listy moc obliczeniową maszyny, rodzaj i pojemność dysków.
Podczas realizacji bardziej skomplikowanych projektów, takich jak farma serwerowa usług Pulpitu Zdalnego (Remote Desktop), oprócz wymienionych parametrów należy podać liczbę i moc obliczeniową serwerów przeznaczonych do konkretnych zastosowań (w systemie umieszczono podpowiedzi odnośnie do wymaganej liczby serwerów dla określonej liczby użytkowników). Wszystko przygotowane jest w taki sposób, aby można było zwymiarować rozwiązanie w czasie krótkiej rozmowy z klientem.
Po zaakceptowaniu zamówienia system utworzy subskrypcję i rozpocznie się programowe uruchamianie rozwiązania. Przygotowane skrypty, uruchamiane w odpowiedniej kolejności, spowodują uaktywnienie poszczególnych usług Azure, skonfigurują je i połączą. Serwery zostaną „wstawione” w odpowiednie sieci wirtualne, uruchomione zostaną usługi równoważenia obciążeń i połączenia VPN oraz magazyny danych, a następnie skonfigurowany dostęp do nich. Systemy operacyjne zostaną automatycznie zaktualizowane tak, aby nie musiał tego robić administrator. Prostsze rozwiązania uruchamiane są w ciągu 10–15 minut, na przygotowanie najbardziej skomplikowanych potrzeba ponad dwie godziny.
Trzy pytania do…
Ryszarda Dałkowskiego, Cloud Business Development Managera, Tech Data
Jaka jest rola dystrybutora w procesie sprzedaży usług chmurowych?
Rozwiązania tego typu stały się na tyle popularne, że najważniejsi usługodawcy zaczęli szukać metody ułatwiającej sprzedaż większej mocy obliczeniowej przy mniejszym zaangażowaniu zasobów. W odpowiedzi na potrzeby rynku powstał model Cloud Solution Provider, w którym między producentem czy usługodawcą a klientem końcowym lub mniejszym partnerem, odsprzedającym klientowi swoje rozwiązanie uruchomione w chmurze, pojawia się pośrednik, czyli dystrybutor. Jego rola uległa znacznej zmianie, bo nie polega już tylko na „przesuwaniu pudełek”. Dostawcy usług w chmurze, chcąc skupić się na ich budowaniu i rozwijaniu, oddają w ręce dystrybucji szereg zadań. Przede wszystkim jest to pierwsza i druga linia wsparcia technicznego dla klienta końcowego. Zespoły inżynierskie dostawcy wspierają partnerów, najczęściej zresztą odpłatnie, dopiero gdy wystąpią naprawdę poważne i skomplikowane problemy. Dlatego rolę pierwszej linii wsparcia pełni firma sprzedająca klientowi końcowemu usługi, rolę drugiej linii przejmuje dystrybutor.
Czy nie obawiacie się, że wiele firm partnerskich rozpocznie współpracę bezpośrednio z dostawcami usług?
Na pewno tak się nie stanie w przypadku mniejszych graczy w kanale dystrybucyjnym. Duzi dostawcy usług nie są w stanie docierać do małych firm świadczących usługi IT w swoich niszach rynkowych – geograficznych lub branżowych. Co więcej, bezpośrednia współpraca z partnerami jest dla nich nieopłacalna. I tu znów wkracza dystrybutor współpracujący z małymi firmami na masową skalę. Przygotowuje specjalne programy promocyjne dla takich sprzedawców i wspiera ich za pomocą programów szkoleniowych, a nawet deleguje swoich specjalistów do pracy u klienta końcowego – ramię w ramię z początkującym partnerem. W polskim biurze Tech Data są już trzy takie osoby, do dyspozycji jest też zespół kompetencyjny działający na terenie Europy z centrali w Hiszpanii.
Czy przy tak dużym rozdrobnieniu potencjalnych odbiorców możliwe jest zachowanie wysokiej jakości usług?
Zdecydowanie tak. Wysoka jakość przejawia się zresztą w wielu obszarach. Zaczynamy od oferowania wstępnie wycenionych, oprogramowanych, przetestowanych i zautomatyzowanych rozwiązań, zaspokajających konkretne potrzeby klientów. Z punktu widzenia firmy IT najlepiej, gdy są zintegrowane z platformą sprzedaży, by można je było zamówić i uruchomić w trakcie jednej rozmowy z klientem końcowym. I takie właśnie produkty partnerzy mogą znaleźć w Tech Data. Obecnie oferujemy już 20 gotowych rozwiązań dla środowiska Microsoft Azure, a liczba ta w ciągu kolejnych dwóch lat przekroczy 80.
Chmurowa hybryda
Przygotowując tę swoistą „fabrykę rozwiązań chmurowych”, inżynierowie firmy Tech Data dokonali podziału oferowanych rozwiązań: „poziomego” (zależnie od tego, czy przeznaczone są dla odbiorców biznesowych, czy dla działów IT) oraz „pionowego”, w przypadku którego istotny jest stopień skomplikowania technicznego projektów. Na schemacie na stronie obok przedstawiony jest ten podział i przykłady korzyści zapewnianych przez poszczególne rozwiązania.
Tech Data dostarcza rozwiązania hybrydowe, zbudowane z produktów od różnych swoich dostawców. Umożliwiają m.in. tworzenie kopii zapasowych w środowisku zbudowanym w 100 proc. z usług Microsoft Azure, ale także ułatwiają skorzystanie z rozwiązań firm trzecich, np. gotowych środowisk backupu na bazie Azure, przystosowanych do pracy z aplikacjami takich firm, jak Veeam czy Veritas. Dystrybutor ma w ofercie mechanizmy synchronizacji plików między serwerami korzystające z usługi Azure File Share, ale też gotowe do współpracy z aplikacjami firmy NetApp. Podobnie rzecz ma się z bazami danych oraz środowiskami programistycznymi – niektóre w 100 proc. bazują na usługach Microsoft, ale są również takie, które wykorzystują komplementarne oprogramowanie i usługi firm trzecich (Red Hat, SAP). Zwykle są one oferowane w modelu BYOL (Bring Your Own License), co umożliwia klientowi użycie licencji już posiadanych albo stwarza partnerowi szansę sprzedaży licencji w dowolnie wybrany sposób.
Gotowe są też kompleksowe rozwiązania, m.in. zaawansowane systemy ochrony danych. Przykładem jest projekt uruchamiający pełne środowisko kopii zapasowych usług Office 365 w chmurze Azure z użyciem usług firmy NetApp. To nowa generacja rozwiązań pokazująca sposób, w jaki dystrybutor może wykorzystywać produkty od różnych swoich dostawców.
Ile to kosztuje?
Tech Data nie pobiera żadnych opłat za używanie tych rozwiązań, i to pomimo zaangażowania inżynierskiego, udostępnienia w dużym zakresie własności intelektualnej w postaci skryptów, instrukcji, opisów i scenariuszy rozmowy z klientem. Warunkiem skorzystania z nich jest podpisanie umowy Cloud Solution Provider i zamawianie subskrypcji dla klientów z użyciem platformy StreamOne, przez którą rozwiązania są dostarczane i uruchamiane.
O ile rozwiązania są oferowane bezpłatnie, o tyle efekt ich działania już nie. Uruchomienie wiąże się z powstaniem kosztów związanych z subskrypcją usługi. Z uruchomionego rozwiązania użytkownik może korzystać praktycznie natychmiast, a integrator otrzymuje stosowną prowizję.
Dodatkowe informacje: Ryszard Dałkowski, Cloud Business Development Manager, Tech Data, ryszard.dalkowski@techdata.com
Podobne artykuły
Alternatywa dla chmury publicznej
Niektórzy analitycy zapowiadali, że 2023 będzie rokiem repatriacji z chmury publicznej. Tak się nie stało, co nie zmienia faktu, iż wiele firm przechowuje i przetwarza swoje dane w środowisku lokalnym.
Infrastruktura w modelu usługowym: czy i kiedy?
Kolejną rewolucją w branży IT – niemalże na miarę chmury – miała być dostępność zaawansowanych rozwiązań infrastrukturalnych w formie usługi rozliczanej abonamentowo. Oferta ta w niektórych krajach została przyjęta nadspodziewanie dobrze, ale wygląda na to, że w Polsce jeszcze na nią za wcześnie.
Produkty Roku 2022
Amerykańska redakcja CRN zwróciła się do tamtejszych resellerów i integratorów o wskazanie najlepszych produktów minionego roku. Oceniali je według trzech kryteriów: możliwości technologicznych, zaspokajania potrzeb klienta oraz uzyskiwanych ze sprzedaży przychodów i zysków. Na podstawie zebranych w ten sposób głosów przyznano nagrody za ubiegły rok.