Trendy w Auto ID
Najważniejszym czynnikiem rozwoju rynku Auto ID jest mobilność.
Mobilność to słowo klucz w branży Auto ID. Z kolei
do intensywnego rozwoju mobilności przyczynia się przede wszystkim istnienie
powszechnie dostępnych bezpiecznych sieci, a także ciągłe unowocześnianie
technologii zdobywania i przetwarzania danych. W efekcie lawinowo
rośnie liczba aplikacji używanych w terenie, również dlatego, że dzięki
ich wykorzystywaniu łatwo uzyskać zwrot z inwestycji (ROI) oraz
zoptymalizować procesy biznesowe.
Mobilność zaspokaja też oczekiwania przedsiębiorców
dotyczące zwiększenia efektywności i poprawy jakości obsługi klientów, np.
dzięki możliwości wydrukowania faktury od ręki. – Korzystając
z komputera mobilnego, serwisant na miejscu, u klienta, może
sprawdzić, kiedy urządzenie zostało kupione, czy obejmuje je jeszcze gwarancja.
A po naprawie wydrukować klientowi raport (na przenośnej drukarce) –
tłumaczy Piotr Kalicki, Channel Development Specialist w Zebrze.
Średnie firmy też kupują
Mobilność może stać się wartością dodaną dla firmy, nic więc
dziwnego, że wzrost sprzedaży rozwiązań zwiększających ułatwiających działanie
pracowników w terenie należy do najważniejszych trendów w Auto ID
(zarówno globalnych, jak i lokalnych). Polski rynek automatycznej
identyfikacji wciąż rozwija się dynamicznie. – Dowodem może być fakt, że
coraz częściej na wyposażenie handlowców w terminale lub drukarki mobilne
decydują się również firmy średniej wielkości – zauważa Piotr Ponganis,
Country Representative Poland, Czech Republic and Slovakia w Intermec
Technologies.
Wykorzystywanie komputerów przenośnych stało się już
właściwie powszechne (np. w logistyce magazynowej, a także wśród
policjantów, leśników, kurierów), podobnie jak wydruk etykiet na
specjalistycznych urządzeniach, odczyt kodów np. za pomocą skanerów,
instalowanie weryfikatorów cen w sklepach oraz skanerów wielokierunkowych
i bezprzewodowych przy kasach.
Integratorzy i VAR-owie interesują się również sieciami
radiowymi klasy enterprise. Coraz częściej oferują też rozwiązania bazujące na
kodach dwuwymiarowych, dzięki którym można korzystać z mobilnych nośników
kodów, czyli smartphone’ów lub telefonów komórkowych.
Systemy do zarządzania, automatyzacja i samoobsługa
Kolejny trend to popyt na systemy do zarządzania
rozwiązaniami Auto ID. Dostawcy dostrzegają wzrost zainteresowania nie tylko
sprzętem, lecz także aplikacjami ze strony klientów z różnych sektorów
gospodarki, czego potwierdzeniem jest liczba zrealizowanych projektów. Nabywcy
są gotowi zapłacić za właściwe rozwiązanie i doradztwo. Chcą wiedzieć,
w co warto inwestować (np. w jakie metody przetwarzania danych
w systemie), aby w przyszłości
uzyskać przewagę nad konkurencją. –
Przedsiębiorstwa, chcąc usprawnić swoje procesy biznesowe, decydują się na
kompleksowe rozwiązania: oznaczanie produktów kodami, następnie ich
rejestrowanie i przesyłanie danych, a także odpowiednie narzędzia
software’owe, które zapewnią przepływ informacji w trybie rzeczywistym
i zminimalizują błędy – wyjaśnia Olga Krystkiewicz, Chanel Manager
w Motorola Solutions Polska.
Zauważalną tendencją jest także dążenie do automatyzacji
i samoobsługi. – Pojawiają się nowe urządzenia, takie jak infokioski,
biletomaty, kasy samoobsługowe w sklepach, urządzenia do mobilnego wydruku
biletów i mandatów, a partnerzy, którzy dostrzegą tkwiący w tej
niszy potencjał, zyskają szansę na rozwój – podkreśla Piotr Kalicki
z Zebry.
Auto ID oczami czytelników CRN Polska
67 proc. resellerów sprzedaje rozwiązania Auto ID,
a 11 proc. ma zamiar – wynika z barometru CRN Polska.
78 proc. ankietowanych jest zdania, że polski rynek tych systemów wciąż
się rozwija, natomiast 22 proc. uważa, że stoi w miejscu.
Według respondentów rozwiązania automatycznej identyfikacji
obecnie kupują przede wszystkim duże przedsiębiorstwa (tak twierdzi
44 proc. osób), instytucje państwowe (31 proc.) i MSP
(25 proc.). W niedalekiej przyszłości będą je nabywać głównie: małe
i średnie przedsiębiorstwa (według 40 proc. odpowiadających), duże
firmy (33 proc.) i instytucje państwowe (27 proc.).
Resellerzy ocenili także obecny potencjał rynkowy
w Polsce różnych technik Auto ID (w skali do 1 do 10). Ich
zdaniem najlepiej rokują: kodowanie kreskowe (drukarki etykiet, czytniki kodów
kreskowych, terminale mobilne, akcesoria), technologie kart inteligentnych
(karty pamięciowe, karty mikroprocesorowe), urządzenia pomiarowe
i oprogramowanie. Wspomniane techniki otrzymały od odpowiadających po
4 punkty w dziesięciostopniowej skali. Po 3 punkty natomiast
przyznano: optycznej identyfikacji znaków (OCR, OMR), optycznej identyfikacji
znaczników (ankiet, kuponów, formularzy), identyfikacji radiowej (RFID) oraz
identyfikacji cech biometrycznych (linii papilarnych, sieci naczyń krwionośnych,
tęczówki oka, budowy twarzy).
Raport specjalny o rynku Auto ID – patrz 'Polski rynek rozwiązań Auto ID’
Podobne artykuły
Brother: nowe możliwości dla partnerów
Podczas Brother Dealer Day, dorocznego spotkania z partnerami, producent poczynił szereg istotnych zapowiedzi, obejmujących poszerzenie portfolio urządzeń, a także inwestycje w łańcuch dostaw.
Puls branży IT
Istotne trendy rynkowe – produktowe, technologiczne, biznesowe – w oparciu o dane pochodzące z renomowanych agencji analitycznych, organizacji branżowych i globalnych mediów, dotyczące przede wszystkim Europy i Polski.
Auto ID: brama do cyfrowego świata
Efektywność wykorzystania systemów Auto ID rośnie wraz z umiejętnością zintegrowania ich z coraz bardziej cyfrowym otoczeniem. To wymusza również kompleksowe podejście do sprzedaży tych rozwiązań.