W końcu minionego roku hamująca gospodarka nie zatrzymała projektów informatycznych w sektorze transportu i logistyki (TSL), a popyt okazał się nawet większy niż rok wcześniej. Specjalizujący się w tej dziedzinie integratorzy spodziewają się, że w tym roku zapotrzebowanie utrzyma się na wysokim poziomie. Motorem inwestycji będzie dążenie do poprawy efektywności operacyjnej, czego z kolei oczekują klienci, wymagając szybkich i niezawodnych wysyłek. Firmy z branży nieustannie potrzebują rozwiązań, które umożliwiają usprawnienie procesów i łańcucha dostaw, aby szybciej i taniej dostarczać odbiorcom żądane produkty. To nakręca zapotrzebowanie na nowe wdrożenia i aktualizacje, przy czym można spodziewać się coraz większego zapotrzebowania na rozwiązania telematyczne oraz systemy klasy TMS (Transport Management System).

– Według naszej wiedzy, rynek rozwiązań TMS w Polsce będzie rósł średnio od 10 do 20 proc. rocznie. Jednym z powodów jest stosunkowo niska penetracja. Jeszcze nie wszyscy przewoźnicy posiadają tego typu rozwiązanie – mówi Marcin Siech, wiceprezes zarządu w Grupie Inelo.

Producent i integrator rozwiązań dodaje, że zwłaszcza w średnich i dużych firmach integracja z rozwiązaniami telematycznymi i TMS stała się niezbędna. Dlatego Inelo prognozuje wzrost sprzedaży bez ryzyka wstrzymywania projektów.

Warto podkreślić, że wdrożenia w transporcie i logistyce to przejaw szerszego trendu poszukiwania rozwiązań zwiększających odporność, wydajność i konkurencyjność biznesu, a przy tym ograniczających koszty. W projektach duży nacisk kładzie się na efektywność operacji, stąd priorytetem dla klientów staje się automatyzacja.

– Widzimy wzrost popytu na rozwiązania umożliwiające automatyzację procesów, optymalizację dostaw i śledzenie towarów w czasie rzeczywistym. Z drugiej strony, coraz mniej firm korzysta z konwencjonalnych rozwiązań do zarządzania magazynem i procesami logistycznymi – mówi Marek Kuropieska, prezes Aspektu.

Rośnie też zainteresowanie rozwiązaniami zwiększającymi bezpieczeństwo i ciągłość działania oraz opartymi na chmurze. Dostawcy potwierdzają ponadto utrzymujące się zapotrzebowanie na systemy do automatycznej identyfikacji. Klienci z branży transportowej wymagają przede wszystkim urządzeń mobilnych z własnym zasilaniem, wygodnych w użyciu, a jednocześnie wytrzymałych (aby nie zawiodły swoich użytkowników w terenie).

Obserwowana jest również popularność skanerów mobilnych, używanych przez kierowców, co usprawnia obieg informacji i dokumentów. Z kolei do poprawy wewnętrznych procesów w firmach logistycznych i transportowych wdrażane są drukarki etykiet. W tym przypadku rośnie znaczenie energooszczędności urządzeń, niskie koszty eksploatacji i sprawny serwis zapewniający płynną pracę.

– Przy tak dynamicznych zmianach na rynku, kluczowa staje się integracja rozwiązań. Rolą producenta jest dostarczenie właściwych SDK do platformy developerskiej i zapewnienie wsparcia klientom i partnerom – podkreśla Paweł Wośko, Pre-Sales & Technical Service Manager w Brotherze.

Proste rozwiązania dla małych klientów  

Zwłaszcza duże firmy, zarządzające centrami magazynowymi i flotami pojazdów, nie szczędzą nakładów na rozwiązania dla sektora TSL. Takie podmioty są jak najbardziej skłonne do implementacji zaawansowanych rozwiązań, gdzie priorytetem jest funkcjonalność, a nie koszty. Z kolei mniejsze podmioty dopiero zaczynają interesować się systemami, które pomagają w zarządzaniu przedsiębiorstwem i generują oszczędności, co zresztą wskazuje na duże możliwości rozwoju w segmencie małych i średnich firm transportowych.

I chociaż niewielkie podmioty są zainteresowane łatwymi do wdrożenia i niedrogimi systemami, nierzadko webowymi, to czasem takie projekty rozrastają się poza pierwotny budżet.

– Firmy coraz częściej stawiają na jakość produktu i usługi ponad cenę rozwiązania. Co ważne, ten trend coraz częściej zauważamy również w mniejszych organizacjach – mówi Łukasz Penkala, Account Manager w Brotherze.

Abstrahując od wielkości poszczególnych firm, obecnie najbardziej zainteresowane szybką implementacją nowoczesnych rozwiązań są podmioty z dużym długiem technologicznym. Przy czym w porównaniu z sytuacją sprzed kilku lat, zmianie uległy przede wszystkim kryteria oceny projektu.

– Obecnie klienci częściej patrzą na inwestycje przez pryzmat długoterminowych korzyści biznesowych, podczas gdy wcześniej porównywali jedynie koszty – mówi Marcin Lebiecki, wiceprezes Asseco Cloud.

Zdaniem integratora

Marek Kuropieska, prezes, Aspekt  

Rozwiązania dla transportu i logistyki są najczęściej wdrażane przez duże firmy, które chcą skorzystać z większych możliwości automatyzacji. Chociaż małe podmioty również sięgają po tego rodzaju rozwiązania, to jednak duzi gracze są bardziej skłonni do inwestycji. Koniec roku jest zawsze bardzo intensywny, więc póki co nie odczuwamy spowolnienia zapotrzebowania na nasze usługi. Wręcz przeciwnie, klienci coraz częściej oczekują elastycznych rozwiązań dotyczących kosztów oraz optymalizacji łańcucha dostaw. Obecnie firmy z branży starają się poprawiać efektywność operacji logistycznych i magazynowych, decydując się na automatyzację procesów. Wiele z nich stosuje też nowoczesne technologie, aby zapewnić sobie wydajniejsze funkcjonowanie. Wierzymy, że automatyzacja będzie postępować, stanowiąc podstawę do dalszego rozwoju branży TSL.

  
Marcin Siech, wiceprezes, Grupa Inelo  

W ostatnich latach niewątpliwie największą trudnością w projektach dla branży transportu i logistyki była zmienność przepisów prawa, do których nasze rozwiązania adaptujemy. W 2021 roku jednym z wyzwań było dostosowanie na czas naszego systemu telematycznego do nowych wymogów systemu poboru opłat za przejazdy – eToll. Warto zaznaczyć, że sam system był przygotowywany do ostatniej chwili, a co za tym idzie, wydanie w porę nowego rozwiązania było sporym wyzwaniem i wielu dostawcom się to nie udało. Z kolei w 2022 roku wchodziła w życie największa zmiana prawna w transporcie europejskim – pakiet mobilności. Mimo że ogólne zasady były znane od dawna, to przepisy krajowe weszły w życie dosyć nieoczekiwanie, co również okazało się dużym problemem.