CRN Polska Tytuł Handlowca Roku otrzymuje pani  drugi raz  z rzędu. Czym jest dla pani to podwójne wyróżnienie?

Beata Lewandowska Przede wszystkim niesamowitą niespodzianką! Nie liczyłam na wyróżnienie i to drugi raz z rzędu, a tu takie zaskoczenie. Sama nagroda jest niezwykle motywująca, nie pozwala obniżać lotów, tylko nakazuje piąć się w górę i udoskonalać swoje umiejętności. Gdy dowiedziałam się, że nagroda po raz drugi wędruje w moje ręce, poczułam, że nie zmarnowałam czasu ani nie spoczęłam na laurach zeszłorocznego plebiscytu, ale ponownie dałam z siebie wszystko.

CRN Polska Rok temu w wywiadzie dla CRN mówiła pani, że „klient kupi tam, gdzie jest towar, dobra cena, i od tego handlowca, którego lubi”. Czy po kryzysowym 2009 r. dodałaby pani coś do tych kryteriów współpracy z resellerami?

Beata Lewandowska Raczej nie, w mojej ocenie wielka trójka: dostępność, cena, handlowiec, nadal stanowi podstawę sukcesu. Jednak niekoniecznie w tej kolejności

CRN Polska Czy rok 2009 w porównaniu z 2008 wymagał od handlowca dużo więcej pracy?

Beata Lewandowska Zdecydowanie tak. Zeszły rok był chyba najtrudniejszy, odkąd jestem w branży. Sprawiły to według mnie dwa zjawiska: kryzys i nasycenie rynku. Groźba recesji, zwolnień, strach ludzi przed tak powszechnym wcześniej zakupem na raty bardzo spowolniły sprzedaż. To oczywiste. Ale nasycenie rynku wydaje się groźniejszym zjawiskiem. Minęły już czasy, kiedy całe rodziny organizowały wyprawę do sklepu po pierwszy komputer stacjonarny. Można dojść do wniosku, że już przed kryzysem konsumenci kupili wszystko, co było im potrzebne. Zdałam sobie z tego sprawę, gdy w jednym ze sklepów komputerowych dwóch młodych ludzi rozmawiało o zakupie „czegokolwiek”. Z rozmowy wynikało, że przyszli kupić coś, czego nie mają. Okazało się, że mają notebooka, komputer stacjonarny z całkiem dobrym monitorem, router bezprzewodowy, dysk sieciowy i dysk przenośny 160 GB, głośniki, drukarkę, niezły zestaw bezprzewodowy. Wyszli z pustymi rękami… Wnioski? Na rynek wprowadzane są urządzenia, komponenty wyprodukowane w coraz nowszych technologiach. Tylko czy przeciętnemu Kowalskiemu, który ma całkiem dobry zeszłoroczny sprzęt, potrzebna jest kolejna modernizacja? Branża IT czeka chyba na jakiś kolejny skok technologiczny, na coś, co zrewolucjonizowałoby cały sektor.

CRN Polska Czy nastroje resellerów, z którymi pani współpracowała, bardzo się zmieniły w zeszłym roku w porównaniu z czasami koniunktury?

Beata Lewandowska Powiedziałabym nawet, że zmieniły się radykalnie. Dwa lata temu, gdy rozmawiało się z klientem o dysku w obniżonej cenie, od razu przechodziło się do liczby urządzeń, które chce zamówić. Nie trzeba było przekonywać do zakupu w ogóle. Natomiast dzisiaj ludzie dwa razy oglądają każdą wydawaną złotówkę. Działa doświadczenie z ostatniego roku, kiedy nagłe zmiany kursu złotego sprawiały, że bardzo atrakcyjna cena z dnia na dzień stawała się tak wysoka, że resellerzy czuli się oszukani lub nawet nie odbierali paczek, tłumacząc, że dzisiaj kupią to samo taniej bez żadnych promocji. Ostatnio na szczęście, dzięki względnemu spokojowi gospodarczemu, to twarde nastawienie znika, a klienci odczuwają powrót stabilności. Oby to wrażenie nie było złudne…

CRN Polska Na jakich produktach  można było najlepiej zarobić?

Beata Lewandowska Tutaj wielkich zmian chyba nie było: notebooki, oprogramowanie, monitory oraz gotowe zestawy komputerowe.

CRN Polska Jak w firmie odebrano fakt, że otrzymała pani nagrodę dla Handlowca Roku po raz drugi?

Beata Lewandowska Usłyszałam wiele miłych słów od kolegów i koleżanek z pracy. Ale, podobnie jak w zeszłym roku, nie było z tego powodu jakiegoś wielkiego poruszenia. Chyba bardziej ucieszył ten fakt klientów, z którymi współpracuję, gdyż wybrali nie tylko Handlowca Roku, ale i firmę, z którą dobrze im się współpracuje. Bo czymże byłby handlowiec, gdyby nie miał wsparcia innych działów, których konkurs nie obejmował – serwisu, logistyki czy księgowości.