Centrum Operacyjne jest jednostką funkcjonującą przy Komendzie Miejskiej Policji w Częstochowie. Zostało oficjalnie otwarte w lipcu 2016 r., a jego pierwszym zadaniem było zabezpieczenie wydarzeń odbywających się w Częstochowie i na Jasnej Górze, będących częścią programu Światowych Dni Młodzieży. Rolą centrum było dowodzenie podoperacją katowicko-częstochowską ŚDM i koordynowanie pracy kilkunastu różnych służb podczas wizyty papieża Franciszka w Częstochowie. Do zadań jednostki należało także wykrywanie zagrożeń i reagowanie na nie oraz dowodzenie pracą ponad 8 tys. policjantów.

By sprostać wyzwaniu, przed którym stanęło Centrum Operacyjne KMP, niezbędne okazało się zbudowanie wielomonitorowej ściany wideo. Jej funkcją było zapewnienie sprawnego przepływu informacji poprzez prezentowanie materiałów z wielu różnych źródeł w tym samym czasie: sygnału telewizyjnego, monitoringu miejskiego z Częstochowy i Jasnej Góry, helikoptera patrolowego oraz stanowisk dowodzenia służb odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa.

– W związku z wizytą Ojca Świętego w Częstochowie zaistniała potrzeba koordynacji pracy wszystkich służb. Aby mogło do tego dojść, należało zapewnić zaplecze techniczne. W tym celu powstało Centrum Operacyjne Komendy Miejskiej Policji – wyjaśnia mł. insp. Sławomir Litwin, komendant miejski policji w Częstochowie.

Jak mówi, wielomonitorowa ściana wideo w trakcie Światowych Dni Młodzieży służyła do sprawnego zarządzania danymi spływającymi z różnych źródeł: od sygnału TV przekazywanego przez media publiczne po informacje z jednostek, które razem z częstochowską policją brały udział w zabezpieczeniu wydarzenia i przekazywały obraz z ruchomych stanowisk – mobilnych i latających.

 

Opis wdrożenia

Pierwotnym zamysłem było zainstalowanie projektora multimedialnego oraz ekranu projekcyjnego. Po wnikliwej analizie potrzeb Centrum Operacyjnego oraz zalet i wad takiego rozwiązania, przeprowadzonej przez specjalistów z ITSC Professional IT Consulting oraz Veracompu, podjęto jednak decyzję o zastosowaniu wielomonitorowej ściany.

– Projekt, który udało nam się zrealizować wspólnie z Komendą Miejską Policji w Częstochowie przy współpracy z firmą Veracomp, jest w skali kraju unikalny pod względem możliwości oraz innowacyjności. Oprócz ściany wideo złożonej z monitorów o wysokiej rozdzielczości zastosowano tutaj nowoczesny system nagłaśniający, bezprzewodowy system prezentacyjny umożliwiający transmisję obrazu z dowolnego urządzenia mobilnego, jak smartfon, tablet czy notebook, oraz bezprzewodowy system sterujący nie tylko wielomonitorową ścianą wideo, ale również nagłośnieniem i oświetleniem – wyjaśnia Krzysztof Gumula, właściciel ITSC Professional IT Consulting.

Zdaniem użytkownika

mł. insp. mgr inż. Sławomir Litwin, komendant miejski policji w Częstochowie

Wielofunkcyjna sala multimedialna spełniła swoją rolę podczas realizowania zadań związanych z zabezpieczeniem Światowych Dni Młodzieży w Częstochowie. Obecnie znajduje wiele zastosowań w koordynacji pracy służb zabezpieczających pielgrzymów udających się na Jasną Górę, a także w innych sytuacjach, jak odprawy, szkolenia dla pracowników policji czy konferencje prasowe.

 

Ściana została zbudowana z 16 monitorów profesjonalnych Panasonic – model TH-49LF8W o przekątnej 49 cali każdy. Konfiguracja 4×4 umożliwiła zachowanie prawidłowych proporcji wyświetlanych treści. Co ważne, wykorzystane monitory są przystosowane do pracy nawet przez 24 godziny na dobę. Wszystkie zostały zamontowane na uchwytach firmy CHIEF typu pull-out, co ułatwia dostęp do nich i serwis.

Za wyświetlanie obrazu odpowiada procesor graficzny DigiBird, wyposażony w 8 wejść wideo oraz 16 wyjść. System ten jest modularny i umożliwia rozbudowę – do 32 wejść sygnału. Urządzenie nie zawiera systemu operacyjnego ani pamięci masowej, co przekłada się na szybkość działania, a także bezpieczeństwo (brak zdalnego dostępu do wyświetlanych treści).

Specjalistyczne oprogramowanie przewiduje wiele scenariuszy wyświetlania – od pojedynczego obrazu na wszystkich 16 ekranach aż po 16 różnych materiałów. Dzięki opcji rozbudowy procesora możliwe jest wyświetlanie do 32 materiałów. Cztery monitory NEC AccuSync 22” AS222WM umieszczone w stole prezydialnym zapewniają podgląd obrazu dowodzącym, którzy są obróceni tyłem do wielomonitorowej ściany. Piąty monitor został zainstalowany w reżyserce. Przydatne jest rozwiązanie ClickShare firmy Barco, służące do bezprzewodowej transmisji. Urządzenie CSE-200 umożliwia przesyłanie sygnału wideo i audio bezpośrednio z notebooka, tabletu lub smartfona wyposażonego w system Android lub iOS.

Oprócz wielomonitorowej ściany wyposażenie sali multimedialnej stanowi także nagłośnienie złożone z zestawu głośników frontowych, bocznych i odsłuchowych Ecler oraz przewodowych i bezprzewodowych mikrofonów Shure. Przewidziano również możliwość nagrywania i archiwizacji ścieżki audio za pomocą rejestratora Tascam. Istotnym elementem całego systemu jest pomieszczenie dla operatora, tzw. reżyserka, wyposażona w monitor podglądowy oraz głośniki odsłuchowe.

Wybór sposobu wyświetlania treści odbywa się za pomocą rozwiązania firmy AMX. Jednostka zarządza wielomonitorową ścianą wideo, ale również umożliwia obsługę systemu nagłośnienia oraz oświetlenia sali multimedialnej. Służą do tego: panel naścienny AMX, tablet z intuicyjnym interfejsem przeznaczonym do obsługi wszystkich funkcji sali, a także moduł wirtualnego pulpitu dostępny dla dowolnego komputera z tej samej sieci LAN.

Po wyborze odpowiednich rozwiązań sprzętowych i programowych rozpoczęła się faktyczna instalacja systemu. W pierwszym kroku, zanim jeszcze na salę wkroczyli pracownicy budowlani wykańczający wnętrze, zostały wyznaczone i przygotowane trasy kablowe. Kolejnym etapem był montaż konstrukcji wielomonitorowej ściany. Po zakończeniu prac wykończeniowych na sali, w reżyserce oraz szafach rackowych zainstalowano urządzenia. W międzyczasie trwały prace nad dostosowaniem oprogramowania do potrzeb Centrum Operacyjnego. W momencie zakończenia prac nad fizyczną instalacją sprzętu oprogramowanie było już gotowe, więc należało jedynie skonfigurować i przetestować system – podsumowuje Grzegorz Gęślak, Product Manager w Veracompie.

Dostawcą rozwiązań był Veracomp, natomiast wdrożeniem zajęli się specjaliści ITSC Professional IT Consulting oraz Veracomp.