Backup realizowany z wykorzystaniem wbudowanego w serwery Synology systemu DiskStation Manager można przeprowadzić na kilka sposobów. Dostępne są narzędzia do backupu różnych usług chmurowych na lokalne zasoby oraz z lokalnych do chmury. Oczywiście uzupełniają one oferowany od początku klasyczny backup stacji roboczych i serwerów na dyski w NAS-ie oraz możliwość dodatkowego skopiowania danych na dysk zewnętrzny, podłączony przez port USB.

Jeden z przykładów tego typu funkcji to pakiet Active Backup for Server. Umożliwia tworzenie kopii zapasowych plików — zarówno w systemie Windows (protokół SMB), jak i Linux (protokół Rsync) — bez instalowania na serwerach źródłowych agentów, które mogłyby wpłynąć na wydajność tych urządzeń. Dzięki temu uproszczony zostaje proces konfiguracji, a także zredukowane koszty obsługi całego środowiska. Wszystkie zadania tworzenia kopii zapasowych w sieci mogą być monitorowane z jednego miejsca, bez zmiany programów i interfejsów.

 

Backup dla G Suite i Office 365

Nowością Synology jest funkcja wykonywania backupu z i do usług Google G Suite oraz Microsoft Office 365. Korzysta z nich coraz więcej firm, więc konieczne stało się zagwarantowanie wykonywania kopii zapasowej w celu ochrony przed atakami i przypadkowym usunięciem danych. W ten sposób wyeliminowana została konieczność korzystania z kosztownych rozwiązań do przechowywania kopii zapasowych w chmurze.

Możliwe jest utworzenie kopii zapasowych przechowywanych w zasobach dyskowych plików, uprawnień udostępniania plików i ich metadanych (takich jak czas ostatniej modyfikacji, kolor folderu i opis pliku), a także aplikacji internetowych Google (Dokumenty Google, Arkusze Google, Prezentacje Google i Rysunki Google) lub wirtualnych dysków OneDrive for Business.

 

Pakiety Active Backup for G Suite oraz Active Backup for Office 365 zapewniają tworzenie kopii zapasowych danych z wielu domen oraz ich kontrolowanie dzięki wszechstronnym funkcjom, co podnosi skuteczność administratorów działów IT w zakresie zarządzania. Centralny pulpit udostępnia im takie informacje jak stan kopii zapasowej, zużycie pamięci oraz historia transmisji. Natomiast narzędzie Account Discovery zapewnia, że nowo utworzone konta użytkowników są automatycznie wykrywane i dodawane do kopii zapasowej, co minimalizuje prawdopodobieństwo pozostawienia ich bez backupu danych. Dzięki niemu pracownicy sami łatwo odzyskają pliki lub foldery przy użyciu intuicyjnego portalu.

 

Chmura także od Synology

By spełnić oczekiwania klientów, producent sam stworzył usługę chmurową Synology Cloud² (Synology C2) przeznaczoną zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla użytkowników domowych. Dzięki niej możliwe jest wysyłanie do chmury dodatkowych kopii ważnych plików i zapewnienie ich dostępności w przypadku awarii. Usługi C2 są znacznie tańsze niż samodzielny wynajem przez klienta przestrzeni dyskowej w profesjonalnym centrum danych oraz zakup sprzętu i szkolenie administratorów. Wszystkie przechowywane dane są szyfrowane, a klucz prywatny zna tylko ich właściciel. Bez niego nikt nie odszyfruje danych przechowywanych w chmurze C2, nawet specjaliści Synology.

W ofercie C2 są dwie usługi: C2 Backup C2 DisasterRecovery. Pierwsza zapewnia mechanizm tworzenia kopii zapasowych plików podobny do tego w systemie DSM. Możliwe jest automatyczne uruchamianie tworzenia kopii zapasowych w określonym czasie lub powtarzanie tego procesu zgodnie z harmonogramem. Natomiast usługa C2 Disaster Recovery maksymalizuje czas nieprzerwanej pracy usług przez replikację lokalnych serwerów DSM do Synology C2. Jeżeli serwer Synology NAS przejdzie w tryb offline z powodu awarii, można płynnie przełączyć usługi do wirtualnego DSM na Synology C2.

Dodatkowe informacje:

Magdalena O’Dwyer, Product Manager, Synology,

magdalenad@synology.com

Artykuł powstał we współpracy z firmą SYNOLOGY.