Eksperci działu Value+ świadczą usługi doradcze w zakresie rozwiązań do budowy infrastruktury centrum danych (serwerów, pamięci masowych, zasilania awaryjnego), sieci lokalnych i rozległych, oprogramowania (systemów operacyjnych, wirtualizacji, baz danych, backupu i archiwizacji), rozwiązań ochronnych, monitoringu wideo oraz zunifikowanej komunikacji.

Wsparcie oferowane przez dystrybutora jest realizowane w wielu obszarach. Przede wszystkim prowadzi on regularne webinaria, seminaria oraz warsztaty techniczne, dzięki którym mniej doświadczeni partnerzy mogą rozszerzyć swoje kompetencje. Inżynierowie Value+ pomagają także w doborze optymalnego rozwiązania do profilu działalności klienta oraz jego wymagań (w zakresie pozycjonowania i skali), a nawet udostępniają sprzęt bądź oprogramowanie do celów testowych (Proof of Concept) lub przeprowadzenia demonstracji.

 

Ochrona danych

Informacja należy obecnie do najcenniejszych zasobów, dlatego konieczne jest zapewnienie jej najskuteczniejszej ochrony. Dane muszą być przechowywane na odpowiednich nośnikach (np. bibliotekach taśmowych, dyskach serwerowych czy macierzach dyskowych), które zapewniają ochronę m.in. przez replikację danych pomiędzy urządzeniami, odpowiednio zastosowany poziom RAID, a przede wszystkim redundancję samych jednostek przechowujących te dane.

Równie ważne jest tworzenie kopii zapasowych za pomocą urządzeń i oprogramowania przystosowanego do pracy w środowiskach wirtualnych, fizycznych i mieszanych. W tej dziedzinie ABC Data oferuje pełne portfolio rozwiązań: macierze dyskowe dla dużych przedsiębiorstw (Fujitsu, NetApp) oraz mniejszych firm i użytkowników SOHO (Synology i QNAP), a także oprogramowanie do  backupu środowisk fizycznych i wirtualnych (Commvault, Dell Software, Veeam i Veritas).

 

– Firma może stracić możliwość korzystania z danych na wiele sposobów – ostrzega Damian Przygodzki, inżynier systemowy w ABC Data Value+. – Dostęp do nich może być zablokowany z powodów technicznych, katastrofy naturalnej, w efekcie działania wirusa szyfrującego dane i żądającego okupu, jak również w wyniku błędu ludzkiego czy ataku terrorystycznego. Przy tworzeniu strategii zabezpieczania danych trzeba wziąć pod uwagę prawdopodobieństwo wystąpienia każdej z tych możliwości.

Techniki wykorzystywane do wykradania danych nieustannie ewoluują, należy więc pamiętać o rozwiązaniach zabezpieczających, takich jak firewall, IPS, UTM oraz bramy e-mail/web. Istotna jest też aktualizacja systemów i zabezpieczenie stacji roboczych/serwerów przez stosowanie odpowiedniego programu antywirusowego oraz rozwiązań szyfrujących dyski, nośniki danych i pocztę. Ochrona informacji realizowana poprzez systemy DLP zapewnia blokadę wycieku danych kanałami takimi jak: chmura (cloud e-mail, cloud storage), urządzenia końcowe (nośniki pamięci, dyski twarde, urządzenia sieciowe, aplikacje), sieć (e-mail, web, FTP, komunikatory) i pamięci masowe (serwery plików/web/pocztowe/intranet, bazy danych).

 

Trzy pytania do…

 

Pawła Ryniewicza, dyrektora sprzedaży i marketingu ABC Data Value+

CRN Jakiego rodzaju wsparcie ABC Data Value+ może zaproponować swoim partnerom?

Paweł Ryniewicz Najwięcej jesteśmy w stanie pomóc resellerom, którzy dopiero nabywają kompetencje w sprzedaży danej grupy rozwiązań. Doradzamy im we wszelkiego typu projektach, których stopień zaawansowania jest większy niż zwykła instalacja sprzętu czy oprogramowania. Możemy pomóc w biznesowych konsultacjach u klienta, przeanalizować jego potrzeby i dobrać właściwe rozwiązanie z naszej bogatej oferty, a także współuczestniczyć w jego wdrożeniu. Na życzenie partnera nasz inżynier może razem z nim udać się do klienta końcowego i występować jako reprezentant jego firmy.

 

CRN Na ile groźną konkurencją dla działalności dystrybucyjnej, takiej jak prowadzona przez ABC Data Value+, są różnego typu usługi chmurowe?

Paweł Ryniewicz Część usługodawców, szczególnie lokalnych, rzeczywiście nie jest zainteresowanych współpracą z dystrybutorami. Mimo to nie widzę tu dużego zagrożenia dla dystrybutorów. Vendorzy nie są gotowi do obsługi dużej liczby indywidualnych klientów. Bezpośredni model sprzedaży sprawdza się wyłącznie w przypadku dostawców rozwiązań niszowych. Firmy, które chcą dotrzeć do szerokiego kanału sprzedaży w naturalny sposób, będą korzystać z usług dystrybutorów. W ABC Data intensywnie pracujemy nad stworzeniem autorskiej platformy sprzedaży usług i produktów chmurowych. Dla wielu klientów, jeżeli pozwala im na to polityka bezpieczeństwa, skorzystanie z takiej usługi to jedyna szansa na szybkie wdrożenie u siebie profesjonalnego rozwiązania – farmy serwerów dla nowego projektu czy nieskończenie skalowalnego backupu. Dzięki chmurze nie muszą ponosić kosztów zakupu danego rozwiązania, jak też związanych z funkcjonowaniem serwerowni, jej zabezpieczeniem, zasilaniem, chłodzeniem itd.

 

CRN Sprzedaż usług w chmurze, ale też tradycyjnych rozwiązań, wymaga obecnie umiejętności negocjacyjnych, znajomości aspektów prawnych itd. Czy w tym zakresie też wspomagacie partnerów?

Paweł Ryniewicz Częściowo tak, chociaż tę ofertę cały czas rozbudowujemy. Widzimy przede wszystkim potrzebę wsparcia ich w zakresie doradztwa prawnego dotyczącego przechowywania i bezpieczeństwa danych. Prawo dotyczące elektronicznego przetwarzania informacji szybko się zmienia w takich dziedzinach jak bankowość, ubezpieczenia czy medycyna, a także obowiązująca chyba w każdej branży ochrona danych osobowych. Na razie radzimy sobie zasobami naszego działu prawnego i współpracując z zewnętrznymi firmami, ale planujemy przygotowanie serii szkoleń dla naszych partnerów w postaci webinariów.

 
Wirtualizacja i chmura

Jednym z priorytetów dzisiejszych przedsiębiorstw jest maksymalizacja wykorzystania posiadanych zasobów (przede wszystkim serwerów i pamięci masowych) oraz uproszczenie zarządzania tym skomplikowanym środowiskiem, w którym ilość przetwarzanych danych rośnie lawinowo. Spełnienie obu tych celów ułatwia wirtualizacja.

Dział ABC Data Value+ ma wieloletnie doświadczenie w budowie zaawansowanych środowisk zwirtualizowanych. Inżynierowie dystrybutora potrafią zarekomendować zarówno sprzęt do ich budowy (serwery i rozwiązania hyperkonwergentne Cisco, Dell, Fujitsu i Lenovo oraz macierze Fujitsu i NetApp), jak i szeroki wybór oprogramowania. Do budowy środowiska zwirtualizowanego lub kontenerowego mogą posłużyć rozwiązania firm Microsoft, RedHat, SUSE i VMware. Specjaliści dystrybutora pomagają także w optymalizacji wykorzystania zasobów dyskowych w ramach koncepcji SDS (Software Defined Storage). W tym zakresie Value+ rekomenduje rozwiązania m.in. ScaleIO firmy EMC.

– Finalnym etapem budowy środowiska zwirtualizowanego jest automatyzacja zarządzania – mówi Wojciech Kotkiewicz, inżynier systemowy i kierownik Działu Wsparcia Technicznego, ABC Data Value+. – Ma to znaczenie szczególnie wtedy, gdy klient potrzebuje zwiększyć niezawodność i wydajność, eliminując czasochłonne i powtarzalne zadania, co pozwala jednocześnie zaoszczędzić czas i pieniądze. Odpowiednie zarządzanie jest też kluczowym elementem chmur prywatnych. Ich budowę rekomendujemy wszystkim przedsiębiorstwom, które potrzebują elastyczności podobnej jak w przypadku chmury publicznej, lecz ograniczone są polityką bezpieczeństwa dotyczącą transferu wrażliwych danych poza firmę.

Także w tym zakresie ABC Data Value+ ma wiele do zaoferowania swoim partnerom. Po zbudowaniu infrastruktury w centrum danych inżynierowie spółki sugerują wprowadzenie warstwy automatyzującej procesy zarządzania nią i zabezpieczającej dane. W celu wdrożenia koncepcji SDS, dział Value+ proponuje np. zastosowanie oprogramowania EMC ScaleIO, StoreMagic lub Vmware Virtual SAN. Aby zapewnić ciągłość pracy danego środowiska w przypadku utraty danych, konieczne jest też zapewnienie odpowiednich kopii zapasowych serwerów wirtualnych i – co równie ważne – ich sprawne odtwarzanie. Tutaj dobrze sprawdzą się rozwiązania firm Commvault i Veeam. Istotne jest także stworzenie wydajnej i łatwej w zarządzaniu infrastruktury sieciowej. Inżynierowie Value+ rekomendują w tym zakresie przełączniki Cisco Nexus.

Dodatkowe informacje:

ABC Data Value+, ul. Daniszewska 14, 03-230 Warszawa,

ABCData-ValuePlus@abcdata.eu,

tel. (22) 676-09-00

Artykuł powstał we współpracy z firmą ABC Data.