Start-upy od strony czysto technicznej to po prostu firmy, które rozpoczynają działalność. Ich celem jest – jak w przypadku większości firm, również tych zasłaniających się szczególną misją, generowanie zysku. W przeciwieństwie jednak do jednostek biznesowych zbudowanych w oparciu o reguły klasycznej ekonomii i bazujących na znanych od dawna strategiach prowadzenia biznesu, start-upy cechuje z jednej strony mniejszy nakład inwestycyjny wymagany do uruchomienia działalności, z drugiej znacznie większe ryzyko wynikające z nieszablonowego podejścia do prowadzonego biznesu. Start-up to firma z pomysłem, ważne tylko czy udanym.

 

Medallia

www.medallia.com

To jeden z najstarszych start-upów w niniejszym zestawieniu, firma powstała w 2001 r. i od początku działalności specjalizuje się w opracowywaniu i wdrażaniu specjalistycznego oprogramowania oferowanego w modelu SaaS. Są to głównie rozwiązania klasy CEM (Customer Experience Management), do analizy potrzeb klientów za pośrednictwem praktycznie dowolnego środka przekazu: stron internetowych, sieci społecznościowych, urządzeń mobilnych, a także istniejących kanałów komunikacji z klientami. W połowie ubiegłego roku start-up ten doczekał się dokapitalizowania ze strony funduszu Sequoia Capital, jednego z największych graczy na rynku funduszy venture capital.

 

Qualtrics

www.qualtrics.com

Ten start-up oferuje przede wszystkim specjalistyczne oprogramowanie przeznaczone do badania zachowań i reakcji klientów, prowadzenia analiz rynkowych, a także zarządzania zasobami ludzkimi w firmie. Qualtrics chwali się długą listą klientów korporacyjnych. Z jego usług korzystają np. Boening, Pfizer czy Microsoft, a także wiele renomowanych placówek edukacyjnych (m.in. Harvard University).

 

Pulsate

www.pulsatehq.com

Irlandzki podmiot oferujący usługi w chmurze polegające na zarządzaniu beaconami, czyli małymi nadajnikami umożliwiającymi świadczenie usług lokalizacyjnych wewnątrz budynków czy przekazywanie określonych informacji użytkownikom w danym miejscu. Pulsate to firma nastawiona przede wszystkim na zwiększenie efektywności wykorzystania beaconów w punktach sprzedaży. Pomaga w realizowaniu idei „marketingu w czasie rzeczywistym”.

 

SkyGiraffe

www.skygiraffe.com

Coraz więcej firm decyduje się na opracowanie własnej aplikacji mobilnej, np. w celu zwiększenia efektywności sprzedaży, zapewnienia lepszej komunikacji z klientami czy ciekawszej prezentacji oferty. Jednak nie każda firma dysponuje własnym zapleczem programistycznym, które umożliwia opracowanie mobilnej aplikacji. SkyGiraffe to założony w 2012 r. izraelski start-up specjalizujący się w usługach dla biznesu, a ściślej w tworzeniu spersonalizowanych aplikacji mobilnych na zlecenie, związanych z obsługą sprzedaży, zarządzaniem relacjami z klientami, kontrolą zamówień czy zarządzaniem zasobami ludzkimi. Pomysł SkyGiraffe znalazł uznanie wśród szefów funduszy venture capital takich jak Trilogy Equity Partners, Microsoft Ventures czy 500 Start-ups. Przedstawiciele SkyGiraffe podkreślają, że ich siłą jest szybkość działania, na co zwracają uwagę hasłem zamieszczonym w witrynie projektu: „We make enterprise mobility a reality… in a single day”. Aplikacja gotowa w jeden dzień, wobec jakże częstego rozwleczenia projektów informatycznych – to musi robić wrażenie.

 

Fieldbook

www.fieldbook.com

Najpopularniejszy na świecie arkusz kalkulacyjny – Excel – jest często wykorzystywany jako program do zarządzania danymi, a nie do wykonywania obliczeń. Twórcy założonego w San Francisco start-upu Fieldbook zauważyli ten paradoks i postanowili opracować narzędzie skierowane właśnie do osób używających arkusza kalkulacyjnego w celach, które powinny być realizowane za pomocą narzędzi do przetwarzania baz danych. Śledzenie przychodów ze sprzedaży czy też jakichkolwiek innych danych, które powinny być monitorowane, jest w Fieldbooku bardzo proste. Łatwość posługiwania się narzędziami dla biznesu zbudowanymi przez twórców Fieldbooka docenili również zarządzający funduszami venture capital, inwestując w ten start-up w ubiegłym roku 500 tys. dol.

 

Rain

www.rainlocal.com

Prowadzenie działalności handlowej bez reklamy jest cokolwiek trudne. Niełatwe okazuje się również dotarcie z przekazem reklamowym do właściwej grupy klientów. W przypadku mniejszych firm, działających na rynku lokalnym, jest to tym trudniejsze, że nie stać ich na kampanie proponowane przez duże media, a z kolei na rynku lokalnym może być zbyt mało nośników reklamy, by zapewnić odpowiednie rezultaty. Pomysł założycieli Rain polega na budowie sieci reklamowej, w której treści przekazywane są na urządzenia mobilne za pośrednictwem wielu serwisów i aplikacji mobilnych z jednoczesnym ograniczeniem terytorialnym ich emisji. Rain to kolejne przedsięwzięcie wspierane przez 500 Start-ups.

 

Deem

www.deem.com

Deem to start-up działający w chmurze, w modelu CaaS (Commerce-as-a-Service). Firma jest jednym z „jednorożców”, czyli start-upów o wartości przewyższającej miliard dolarów – aktualna wycena Deem wynosi ok. 1,4 mld dol. Głównym zadaniem realizowanym przez tę firmę jest dostarczanie usług dla biznesu pomocnych w analizie, a następnie zmniejszaniu kosztów działalności. Funkcjonalność rozwiązań proponowanych przez Deem obejmuje również narzędzia typu CRM (oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami).

 

InsideSales

www.insidesales.com

Największą siłą start-upu InsideSales jest Neuralytics – samouczący się, predykcyjny silnik analityczny zbudowany z wykorzystaniem sieci neuronowych. Jak zapewnia InsideSales, ich rozwiązanie umożliwia znaczne zwiększenie poziomu sprzedaży dzięki rekomendacjom wygenerowanym w wyniku szczegółowej analizy danych oraz dodatkowym usługom będącym również wynikiem zaawansowanej technologii analitycznej. Cała platforma „przyśpieszania sprzedaży”, jak ją nazywają przedstawiciele InsideSales, składa się z wielu modułów, m.in. do śledzenia i analizy komunikacji kanału sprzedaży, predykcyjnej analizy procesu rekrutacji do działów sprzedaży czy systemów motywacyjnych opartych na mechanice gier. Generalnie podejście InsideSales można wyrazić zdaniem: przez naukę i technologię do sukcesu w biznesie. Rozwiązanie współpracuje z wieloma popularnymi systemami CRM (m.in. SAP, SalesForce, Microsoft Dynamics, Oracle).