Okazuje się, że tylko 18 proc. przedsiębiorców zapytanych przez PwC Polska uważa, że przy przeprowadzaniu cyfrowej transformacji należy przede wszystkim skupić się na danych. Najważniejsze, zdaniem badanych, jest skupienie się na klientach – taką opcję wybrała ponad połowa respondentów. Tymczasem, jak pokazują wyniki globalnego badania zrealizowanego na zlecenie Snowflake przez The Economist Intelligence Unit, już jedna na trzy firmy uważa, że dane mogą stanowić ich najważniejszą przewagę konkurencyjną na rynku.

– Wiele przedsiębiorstw postrzega digitalizację jako proces pozyskiwania większej ilości informacji. Często firmy te mają do dyspozycji ogromne zasoby, z których jednak nie korzystają w optymalny sposób. Takie podejście rodzi frustrację: wydajemy pieniądze, nie mamy efektów. Kluczem jest jednak nie tylko zbieranie, ale również odpowiednie przetwarzanie i analizowanie tego, czym już teraz firma dysponuje, a także ewentualne uzupełnianie własnych danych tymi pochodzącymi ze zweryfikowanych źródeł zewnętrznych – mówi Grzegorz Kapusta, szef warszawskiego centrum programistycznego Snowflake.

Takie podejście to nie teoria, a praktyka, z którą spotykają się eksperci Snowflake. Współpracujące z nimi firmy, korzystające z Chmury Danych Snowflake, już doświadczyły skali zmian. Globalna sieć, w której tysiące podmiotów mogą przechowywać i przetwarzać dane w niemal nieograniczonej skali, jest nie tylko bezpieczna, ale i znacząco wpływa na optymalizację codziennej pracy.

Żabka rośnie dzięki danym

Największa polska sieć sklepów typu convenience w ostatnich latach zmieniła się na naszych oczach. Bazą tego procesu były trzy filary: ekspansja, nowoczesna wygoda i cyfrowa transformacja. Skuteczność wdrożenia ostatniego filaru przełożyła się na możliwość efektywnego działania w ramach pozostałych dwóch. Obecnie firma jest silnie zaangażowana w proces digitalizacji, a dzięki obecności czterech dużych działów cyfrowych w strukturach firmy, klienci Żabki mogą co kilka miesięcy korzystać z coraz to nowych rozwiązań, dostosowanych do ich potrzeb.

Na proces cyfrowej transformacji składa się wiele elementów. Ich efektem jest między innymi skuteczne analizowanie w czasie rzeczywistym terabajtów danych i wyciąganie z nich odpowiednich wniosków, aby następnie przekształcać je w realne działania. Przykładowym procesem, który wymaga ogromnej mocy obliczeniowej i odpowiedniej syntezy wszystkich źródeł danych jest planowanie nowych lokalizacji sklepów Żabka za pomocą modelu obliczeniowego, który przetwarza dane dla każdego z 8,5 milionów adresów w Polsce. Efekty obliczeń, które wymagają potężnej mocy, są dostępne w relatywnie krótkim czasie. W ten sposób decyzja o otworzeniu nowego sklepu jest bazowana na obiektywnych rekomendacjach algorytmu, co znacząco odciąża ludzi, którzy musieliby ręcznie zbierać, analizować i przetwarzać ogrom danych.

– To właśnie dzięki współpracy ze Snowflake możliwe było nie tylko przeprowadzenie efektywnej migracji istniejących i w pełni działających systemów, ale również wdrożenie procesów na skalę odpowiednią dla tempa ekspansji Żabki. To, co widzimy jako klienci w sklepie, jest efektem długofalowych strategii, analiz i odpowiedniego wykorzystania narzędzi, w tym tych dostępnych na naszej platformie – podkreśla Grzegorz Kapusta.

Niezwykły wzrost wydajności w Sainsbury’s

Kolejnym przykładem sieci handlowej, która skorzystała z transformacji cyfrowej dzięki platformie Snowflake, jest Sainsbury’s – największy brytyjski detalista z 2200 sklepami i silną obecnością w sieci. Jedną z usług oferowanych przez sieć jest Sainsbury’s Online Grocery, który codziennie przetwarza około 30–40 milionów rekordów, zaś podczas sezonu świątecznego liczba ta wręcz się podwaja.

Niedawno zarząd postanowił przestawić firmę na nowe tory cyfryzacji poprzez zunifikowanie wszystkich usług w ramach wielobrandowego i wielokanałowego biznesu. Celem było pozbycie się silosów danych i udostępnienie zasobów firmy każdemu pracownikowi. Jako fundament tej transformacji wybrano rozwiązanie Snowflake, bazujące na chmurze AWS. Wysiłek włożony w całość przeprowadzonych zmian opłacił się – przedstawiciele Sainsbury’s sami przyznali, że robią rzeczy, które wcześniej byłyby niemożliwe, a dodatkowo skracają czas potrzebny na wykonanie dotychczasowych zadań nawet o 72 proc.

Grzegorz Kapusta, dyrektor ds. inżynierii i szef warszawskiego oddziału Snowflake Grzegorz Kapusta, dyrektor ds. inżynierii i szef warszawskiego oddziału Snowflake  

Obecnie firmy IT mogą świadczyć użytkownikom technologii usługi o wysokim standardzie, co w dużej mierze jest zasługą odpowiednio dobranych narzędzi. Wspierają klientów zarówno przy codziennych sprawach operacyjnych, jak i w realizacji długofalowych wizji strategicznych, poprzez zwiększenie możliwości i zakresu świadczonych usług. W wielu przypadkach okazało się, że przemyślane skorzystanie z chmury umożliwiło firmom wypracowanie przewagi konkurencyjnej na skalę, która nie była wcześniej osiągalna. W 2020 roku setkom z nich udało się przynajmniej częściowo wdrożyć plany cyfrowej transformacji, także za sprawą pandemii, która wymusiła przyspieszenie zmian technologicznych. Najczęściej polegały one na zapewnieniu większego bezpieczeństwa infrastrukturze teleinformatycznej oraz wsparciu pracy zdalnej. Jednak cyfrowa transformacja daje o wiele większe możliwości, kryjące się między innymi za potęgą dostępnych w bezpiecznym środowisku i łatwo przetwarzalnych danych. Pytanie, czy w pełni z nich skorzystają.

  

Więcej możliwości dla klientów Square

Square projektuje i buduje narzędzia, które wspierają sprzedawców w zakładaniu biznesu, nadzorowaniu codziennej działalności i jej skalowaniu. Misją firmy jest uproszczenie e-commerce’u dla osób, które chcą dotrzeć do nowych klientów w sieci. Jednak, aby realnie wesprzeć merchantów i zapewnić im bezpieczeństwo, Square musi przetwarzać i analizować ogromne ilości danych – zarówno całkowicie ustrukturyzowanych, jak i częściowo.

Jest to możliwe dzięki wieloklastrowej architekturze współużytkowanych danych, którą można skalować praktycznie w nieskończoność w celu analizy ponad peta-bajta danych zgromadzonych w Snowflake. Square może szybko identyfikować możliwości związane z produktami sprzedawanymi przez ich partnerów, a także chronić ich przed ryzykiem związanym z oszustwami. W ten sposób zapewnia biznesom z całego świata realną wartość, która była przydatna chociażby w momencie, gdy pojawiła się konieczność adaptacji do sytuacji pandemicznej.

Co więcej, Snowflake dostosowuje się do narzędzi, które już istnieją w strukturze danej firmy. Dzięki temu Square, które korzysta z wielu publicznych chmur, nie musiało tego zmieniać –pracownicy nadal mają dostęp do danych zgromadzonych u różnych dostawców, tak jakby wszystkie znajdowały się w jednym miejscu.

Kount analizuje miliardy interakcji

Kount, spółka córka Equifax, stawia sobie za misję ochronę cyfrowych tożsamości. Platforma Identity Trust co roku analizuje sygnały z około 32 miliardów interakcji klientów z firmami. Robi to dzięki modelom uczenia maszynowego, które umożliwiają zapewnienie bezpieczeństwa klientom ponad dziewięciu tysięcy marek. To wymaga zbierania i analizy ogromnej ilości danych, związanych z tworzonymi kontami, informacjami dostępowymi do nich czy transakcjami płatniczymi.

W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, firma wdrożyła na bazie rozwiązania Snowflake oddzielną pamięć masową przeznaczoną do skomplikowanych obliczeń. Dzięki temu specjaliści analizujący dane mogą sprawnie skalować ogromne zasoby obliczeniowe, aby przetwarzać złożone zapytania, bez wpływu na koszty związane z przechowywaniem danych. Przekłada się to na jeszcze lepszą ochronę zarówno dla klientów, jak i biznesu.

Przydatny okazał się także dostęp do usługi Snowflake Data Marketplace, która umożliwia uzyskanie dostępu do zewnętrznych danych, na przykład z firm zajmujących się tworzeniem raportów, czy wewnętrznych danych udostępnianych przez dostawców SaaS, z którymi współpracuje Kount. Odpowiednio dobrane i wyselekcjonowane informacje pojawiają się bezpośrednio na koncie Snowflake, co skraca czas poświęcony na ich szukanie – zadaniem klienta jest tylko je przeanalizować i wyciągnąć z nich wnioski.

Dodatkowe informacje: Grzegorz Kapusta, dyrektor ds. inżynierii i szef warszawskiego oddziału Snowflake, www.linkedin.com/in/gkapusta