W innych krajach SBS zajmuje się outsourcingiem SAP-a od lat. U nas przygotowania do wprowadzenia tej usługi do oferty trwały blisko pół roku. Jest przeznaczona głównie dla klientów, którzy mają już system SAP albo podjęli decyzję o jego wdrożeniu, ale brakuje im niezbędnej infrastruktury (serwerów o wymaganej pojemności), aby wprowadzić system ERP. Tym klientom SBS oferuje utrzymanie systemu na serwerach, które pracują w Siemensie.

SBS świadczy również usługę help desku, czyli całodobowego monitorowania systemu SAP, oraz pomoc techniczną dla użytkowników. Klienci mogą śledzić przebieg zgłoszenia serwisowego i są automatycznie powiadamiani o rozwiązaniu problemu. Koszt outsourcingu SAP-a zależy od zakresu świadczonych usług, w tym od liczby wdrożonych modułów oraz liczby użytkowników i lokalizacji serwerów (zależy od tego, czy SAP działa na serwerach klienta, czy na serwerach SBS). Siemens nie podaje cen, zasłaniając się tajemnicą handlową.

SBS podpisał pierwszy kontrakt dotyczący outsourcingu systemu SAP R/3 ze ZWUT w czerwcu br. (od października ZWUT jest częścią Siemensa). Wdrożenie SAP R/3 w ZWUT-cie nastąpiło dwa lata wcześniej i przeprowadził je SBS. Przejął system eksploatowany przez ZWUT, łącznie z całą niezbędną do jego funkcjonowania infrastrukturą techniczną, zawierającą siedem serwerów aplikacyjno-bazodanowych i połączenia sieciowe (na nich właśnie SBS opiera usługę outsourcingu SAP-a). SBS przejął też wszystkich pracowników działu informatyki, zajmujących się dotychczas administracją i rozwojem systemu. Na mocy kontraktu ze ZWUT-em 312 użytkowników końcowych zostało objętych całodobową opieką help desku SBS, który zarządza systemem i na bieżąco monitoruje jego pracę, odpowiada na pytania użytkowników, usuwa błędy oraz dokonuje niezbędnych modyfikacji.

Outsourcing jest dla nas strategicznie ważny i nadal będziemy inwestować w jego rozwój – powiedział Paweł Żak, dyrektor Siemens Business Services w Polsce. – W ciągu najbliższych lat nastąpi w Polsce wzrost popytu na outsourcing procesów gospodarczych wspieranych informatyką.

Według Pawła Żaka przyczyna upowszechnienia się outsourcingu systemów do zarządzania jest prosta: jest tańszy niż wdrożenia i utrzymywanie systemu własnymi siłami.