SD-WAN zastępuje tradycyjne firmowe sieci rozległe z łączami MPLS. Zapewnia dynamiczny, oparty na różnych politykach wybór połączeń dla aplikacji, zapewniając przy tym użytkownikom dostęp do dodatkowych usług, takich jak optymalizacja WAN czy ochrona zapory sieciowej. 

– SD-WAN jest rozwiązaniem, które umożliwia automatyczne, łatwe i bezpieczne dołączenie placówek do rozległej sieci wewnętrznej, żeby zbudować komunikację w ramach danej organizacji. Pozwala wykorzystać każde możliwe łącze komunikacyjne: stałe lub dzierżawione od operatora czy po prostu modem sieci komórkowej, wbudowany w urządzenie. Wykorzystuje je w sposób automatyczny, wybierając typ i trasę łącza, które w danym czasie będzie dla danego typu komunikacji najlepsze – tłumaczy Grzegorz Dobrowolski, dyrektor sprzedaży rozwiązań dla Data Center i Wirtualizacji w Cisco.

Wychodząc do klientów z ofertą SD-WAN, integratorzy mogą zaoferować im rozwiązanie, które przy użyciu różnego rodzaju łączy umożliwia zwiększanie poziomu obsługi użytkowników w zakresie komunikacji sieciowej. Dzięki niemu klient może zwiększać produktywność i satysfakcję swoich pracowników, co ostatecznie przełoży się na jego przychody. Dokładając do lepszej obsługi użytkownika większe bezpieczeństwo i efektywność operacyjną (wynikającą z automatyzacji wdrożenia i działania), SD-WAN stanowi rozwiązanie wielu problemów biznesowych, z którymi obecnie boryka się szereg firm.

– W tym kontekście ważne będzie umożliwienie im zmiany sposobu wykorzystania chmury. Coraz więcej firm w coraz szerszym zakresie korzysta z chmury obliczeniowej jako sposobu dostarczania aplikacji. SD-WAN zmienia sposób dostępu do chmury obliczeniowej na bezpośredni, który – co istotne – chociaż omija centralny punkt styku z internetem, to nadal jest bezpieczny – podkreśla Grzegorz Dobrowolski.

Oferując klientom rozwiązanie ułatwiające coraz bardziej powszechną pracę z dowolnego miejsca, integratorzy mają również szansę na wzmocnienie relacji z klientami i zbudowanie podstawy do zaoferowania im platformy SASE (Secure Access Service Edge). Architektura „bezpiecznego dostępu do usług brzegowych” obejmuje oprócz SD-WAN wiele innych technologii, a tym samym jest bardziej dochodowa dla integratora.

Co powinno skusić klienta?

Na rynku można spotkać wiele wariantów SD-WAN, w tym rozwiązania sprzętowe i chmurowe, także w formie usługi zarządzanej i dostarczanej przez dostawcę. Zasadne w tym kontekście wydaje się pytanie o to, co pokazują doświadczenia dostawców i integratorów, jeśli chodzi o najbardziej przekonujące argumenty sprzedażowe przy SD-WAN.

– Mówiąc o SD-WAN, możemy wyróżnić trzy kluczowe argumenty za inwestycją w to rozwiązanie. Pierwszym będzie dobry zwrot z inwestycji w czasie, czyli ROI. Drugim elastyczność rozwiązania, jaką daje sama technologia. Trzecim realne usprawnienie procesów w operacjach IT, a w konsekwencji podniesienie jakości usług i zadowolenia klienta – wylicza Marcin Biały, prezes Grandmetric.

– Dodaje, że wskaźnik ROI liczony w odniesieniu do wynegocjowanych i zoptymalizowanych umów na łącza dostępowe w firmowych oddziałach jest kluczowym elementem obliczania zwrotu z inwestycji w czasie. Dzięki SD-WAN i mechanizmom automatycznego monitoringu i poprawy jakości transmisji w sieci rozległej można wykorzystać wszelkie dostępne zasoby transmisji danych (łącza), zachowując zakładany przez biznes poziom KPI, a tym samym optymalizując koszty dotychczasowych usług WAN od operatora. Z kolei elastyczność z jaką SD-WAN transportuje ruch w sieci rozległej bazując na rozpoznaniu rodzaju aplikacji i natywnie współpracując z chmurami publicznymi pozwala na szybszą implementację niezawodnych rozwiązań, a tym samym jeszcze lepszą odpowiedź na potrzeby użytkowników biznesowych. Architektura i automatyzacja w rozwiązaniach SD-WAN pomaga wreszcie proaktywnie działać zespołom IT i natychmiast reagować na zmiany i potencjalne awarie.

Specjaliści zwracają przy tym uwagę na elastyczność w sterowaniu ruchem (np. różne reguły SD-WAN dla poszczególnych aplikacji i spriorytetyzowania wybranych), a także bogate możliwości monitorowania stanu sieci oraz optymalizację kosztową. W rezultacie są klienci, którzy decydują się na przejście z droższych łączy MPLS na tańsze łącza internetowe, na których o zapewnienie odpowiedniej jakości zadba właśnie SD-WAN.

– Klientów do SD-WAN przekonują przede wszystkim zaawansowane mechanizmy zapewniające niezawodność i jakość sieci rozległej, bez względu na ewentualne problemy po stronie któregoś z operatorów dostarczających łącza WAN do danej jednostki organizacyjnej – podkreśla Piotr Bienias, Principal Systems Engineer w polskim oddziale Fortinetu.

Zdaniem specjalisty

Grzegorz Dobrowolski, dyrektor sprzedaży rozwiązań dla Data Center i Wirtualizacji, Cisco Grzegorz Dobrowolski, dyrektor sprzedaży rozwiązań dla Data Center i Wirtualizacji, Cisco  

SD-WAN jest uniwersalnym rozwiązaniem, które wspiera środowiska chmurowe bez względu na branżę, w jakiej działa klient. Najwięcej zyskują zespoły, które chociaż częściowo pracują hybrydowo, a potrzebują dostępu do danych poufnych. SD-WAN zmienia routery w zaawansowane, wielowarstwowe urządzenia zabezpieczające komunikację inteligentną zaporą sieciową, IPS, filtrem URL i ciągłym monitorowaniem DNS. W rezultacie użytkownicy końcowi – w centrum danych, oddziale, kampusie lub lokalizacjach zdalnych – już teraz mają zapewnione bezpieczeństwo w zgodzie z normami unijnymi. Wdrożenie SD-WAN nie powinno wymagać pozyskania jakichś specjalnych, nowych kompetencji. O ile bowiem duże firmy byłoby na to stać i powstają tam zespoły do kompetencji chmurowych, sieciowych i bezpieczeństwa, o tyle w mniejszych firmach odpowiednich osób brakuje. Dlatego takie rozwiązanie musi być po prostu łatwe w implementacji i zarządzaniu.

  
Piotr Bienias, Principal Systems Engineer, Fortinet Piotr Bienias, Principal Systems Engineer, Fortinet  

Mamy w Polsce dużych partnerów MSSP, którzy świadczą usługę SD-WAN na bazie naszych urządzeń. Tymi partnerami są operatorzy telekomunikacyjni, którzy w ramach usługi mogą dostarczyć zarówno łącza WAN/internetowe, jak i urządzania SD-WAN, a także usługę zarządzania całym rozwiązaniem, ewentualnie pozostawić to użytkownikowi. Często nawet duzi klienci, dysponujący rozbudowanym działem IT, decydują się na taką usługę w modelu MSSP, ale generalnie jest to bardzo indywidualny wybór zależny od specyfiki danego klienta, w tym kwestii finansowych i formalnych. Z naszych obserwacji wynika jednak, że klienci w Polsce częściej decydują się na zakup urządzeń we własnym zakresie, natomiast usługą świadczoną przez integratorów lub operatorów jest najczęściej wdrożenie SD-WAN oraz wsparcie w jego utrzymaniu, w ramach serwisu czy godzin konsultacyjnych.