Konferencja Samsung Memory Summit odbyła się na początku czerwca w Łochowie. Sam producent oraz zaproszeni goście przedstawili najnowsze trendy rynkowe, a podczas uroczystej gali wyróżniono najlepszych partnerów.

Miniony rok był bardzo udany dla Samsung Semiconductor, działu odpowiedzialnego za produkcję chipów, mikroprocesorów, pamięci flash, matryc światłoczułych, a także LED-ów. W 2021 roku koreański producent powrócił na fotel globalnego lidera w segmencie półprzewodników. Warto dodać, że stało się to po trzech latach dominacji Intela.

Koreańska firma istnieje już 53 lata, a pierwsze kroki w biznesie stawiała handlując suszonymi rybami i alkoholem. Długą historią może pochwalić się dział Samsung Semiconductor, który powstał w 1974 roku, a w 1992 Samsung został światowym liderem pamięci DRAM. Swojego rodzaju fenomenem jest dominacja Samsunga w segmencie półprzewodnikowych kości pamięci, gdzie dzierży nieprzerwanie prymat od 2003 roku.

– W 2010 roku pojawił się w sprzedaży pierwszy dysk konsumencki SSD SATA – Samsung 470. To przyczyniło się do zmian na rynku, gdyż okazało się, że dane można zapisywać szybciej i bezpieczniej niż do tej pory. Poza tym otworzyły się zupełnie nowe możliwości w zakresie prostej modernizacji komputerów – mówi Maciej Kamiński, dyrektor Samsung Memory w Polsce i regionie CEE.

Krokiem milowym w rozwoju nośników flash było pojawienie się dysków NVMe. Samsung zaprezentował pierwszy konsumencki model NVMe 950 Pro w 2015 roku. NVMe jest nie tylko zdecydowanie mniejszy od SSD SATA, co wiąże się między innymi z mniejszym zużyciem energii, ale również bardziej wydajny. Pamięć SSD NVMe PCIe 4.0 może osiągać przepustowość do 7500 MB na sekundę, podczas gdy SSD SATA do 500 MB na sekundę (dane mogą się różnić w zależności od modelu). Specjaliści Samsunga podkreślają, że choć baza sprzedaży NVMe rośnie, to w Polsce większą popularnością cieszą się dyski Flash SATA, które jednak w skali globalnej tracą na znaczeniu. Menedżer duże nadzieje pokłada w zastosowaniu pamięci w obszarach, w których jak na razie przegrywają rywalizację z HDD. Jednym z przykładów jest segment dysków zewnętrznych.

– Samsung opracował półprzewodnikowy szybki i szyfrowany dysk zewnętrzny. Ten produkt znacznie zwiększa bezpieczeństwo danych. Oczywiście można wykonywać backup na dyskach twardych, ale istnieje duże ryzyko, że osoby niepowołane uzyskają dostęp do poufnych informacji. W przypadku użycia naszego nośnika SSD staje się to niemożliwe – podkreśla Maciej Kamiński.

Samsung na zielono

Korea Południowa jest krajem o małej powierzchni i gęstej zabudowie, co sprawia, że musi sięgać po rozwiązania, które pozwalają mieszkańcom żyć w zgodzie z otoczeniem i naturą. Oczywiście to dotyczy również biznesu i takich firm jak Samsung. Koreański koncern zapowiedział, że wszystkie powstające obecnie fabryki komponentów elektronicznych mają być do 2025 roku neutralne klimatycznie.

– Nie możemy być wiarygodnym producentem, nie dbając o ekologię. Dążymy do tego, aby każdy produkt był jak najbardziej energooszczędny, a jego produkcja jak najmniej oddziaływała na środowisko naturalne. To możliwe dzięki innowacjom, które ciągle wdrażamy w obszarze produkcji i projektowania półprzewodników – tłumaczy Maciej Kamiński.

Samsung jako pierwszy producent półprzewodników uzyskał certyfikat Carbon Trust, przyznawany przez niezależną firmę ekspercką o tej samej nazwie. Producent, aby go otrzymać, musi spełniać rygorystyczne normy w zakresie ilości dwutlenku węgla emitowanego podczas wytwarzania surowców pomocniczych, transportu produktu, wykorzystanej energii elektrycznej, wody i gazu.

W czasie Samsung Memory Summit polski oddział poinformował o rozpoczęciu współpracy z Martyną Zastawną – założycielką firmy WoshWosh. Wspólna długofalowa kampania pod nazwą Ekotechnologiczni ma przybliżyć konsumentom temat zrównoważonego i odpowiedzialnego podejścia do technologii. Martyna Zastawna jest propagatorką zrównoważonego rozwoju i jedną z najbardziej wpływowych kobiet w Polsce według magazynu Forbes. Swoją przygodę z biznesem rozpoczęła od… brudnych butów.

– Któregoś dnia wyciągnęłam z szafy przybrudzone buty i zaczęłam szukać firm zajmujących się czyszczeniem i renowacją obuwia. Okazało się, że takowe w ogóle nie istnieją. Zdecydowałam, że sama zacznę świadczyć takie usługi – wyjaśnia Martyna Zastawna.

Pomimo różnych perturbacji firma WoshWosh osiągnęła rynkowy sukces, o czym świadczy chociażby liczba ponad 20 punktów usługowych oraz ćwierć miliona odświeżonych butów.

– Chcemy wspólnie z Samsung Memory namawiać konsumentów, aby inwestowali w dyski zewnętrzne, stanowiące bardzo dobrą alternatywę dla chmury publicznej, która zostawia gigantyczny ślad węglowy. Poza tym zamierzamy zachęcać użytkowników, aby zbyt szybko nie pozbywali się komputerów, lecz je odnawiali, chociażby poprzez wymianę dysku – tłumaczy Zastawna.

Zdaniem uczestnika

Patrycja Gawarecka, dyrektor sprzedaży i marketingu, AB  

Konferencja Samsung Memory Summit była świetną okazją, aby w gronie partnerskim porozmawiać o przyszłości tego segmentu i dowiedzieć się, jak będzie się rozwijał w najbliższych latach. Cała branża technologiczna bardzo dynamicznie rośnie i cieszę się, że Samsung, jako lider, wyznacza trendy i konsekwentnie dąży do ich realizacji. Gratuluję zespołowi Samsung Memory organizacji wydarzenia, świetnych wyników i dziękuję za profesjonalną i owocną współpracę oraz okazane zaufanie.

  
Patrycja Marchlewska, Department Manager, Reseller Account Management, Komsa  

Podczas Samsung Memory Summit mogliśmy wysłuchać wielu inspirujących wystąpień. Stały się one zresztą pretekstem do nie mniej ciekawych rozmów kuluarowych. Tym bardziej, że tematyka technologii przechowywania i bezpieczeństwa danych, szczególnie w czasach pracy zdalnej i hybrydowej, a także gospodarki cyrkularnej wpisują się w filozofię działania całej Grupy Komsa. Dla nas, jako dystrybutora rozwiązań ICT, są to aspekty, które bierzemy mocno pod uwagę podczas tworzenia i rozwoju portfolio produktowego.