Zapotrzebowanie na dyski półprzewodnikowe na polskim rynku zwiększa się tak szybko, że w I poł. 2016 r. Samsung miał już tylu aktywnych partnerów sprzedających nośniki SSD, co w całym 2015 r. Według producenta takie dyski należą do urządzeń o największym potencjale wzrostu w najbliższych latach, a firmy IT nie powinny przegapić szansy, jaką stwarza dla nich ten trend. Dotyczy to zwłaszcza integratorów zarządzających infrastrukturą sprzętową w przedsiębiorstwach. Obecnie bowiem gros sprzedaży nośników stanowią wewnętrzne nośniki SSD, które klienci biznesowi zamawiają w ramach modernizacji sprzętu komputerowego.

– W wielu firmach komputery kupione kilka lat temu coraz słabiej radzą sobie z wymagającymi aplikacjami czy grafikami w dużej rozdzielczości albo nie spełniają wymagań mobilności. Wówczas przedsiębiorca zaczyna się zastanawiać, czy kupić całkiem nowe urządzenia, czy też wystarczy wymiana podzespołów – mówi Leon Szczegielniak, B2B Sales Manager w Samsungu.

Wymiana dysku HDD na SSD – zamiast wydatku na zupełnie nowy notebook czy desktop – to oczywiście o wiele tańsza opcja. Laptop z napędem SSD kosztuje 2,5 tys. zł, natomiast sam dysk można kupić za 500 zł (obecnie około 50 proc. sprzedawanych dysków to modele o pojemności 250 GB). Dla firm, w których pracują setki urządzeń, oznacza to spore oszczędności.

Obecnie największą i najbardziej świadomą grupą klientów zainteresowanych SSD są duże przedsiębiorstwa. Dzieje się tak chociażby z tego powodu, że mają własne działy IT, które są świadome korzyści płynących z wymiany dysków. Integrator nie musi więc ich do tego jakoś specjalnie przekonywać. Jeśli natomiast przedsiębiorca nie do końca zdaje sobie sprawę z zalet takiej wymiany, skutecznym sposobem, aby to zmienić, może być zainstalowanie na próbę nowych SSD w komputerach zarządu. Należy też zaznaczyć, że używanie takich napędów oznacza mniej pracy dla administratora. To efekt spadku liczby zgłoszeń dotyczących zbyt wolno działających pecetów. Poza tym nie trzeba będzie zajmować się fragmentacją dysków, a ponadto powinna zmaleć liczba awarii nośników. To jednak nie wszystkie profity dla klienta biznesowego płynące z wymiany dysków.

Na czym mogą zarobić resellerzy

>> sprzedaż dysków SSD,

>> wymiana nośników HDD na SSD,

>> migracja danych,

>> konfiguracja systemu,

>> audyt aplikacji i ich dostosowanie do nowego środowiska.

 
Taniej, szybciej, bezpieczniej

W rozmowach z przedsiębiorcami warto podkreślać, że korzystanie z nośników SSD oznacza wyraźną poprawę komfortu pracy. Dobrze skonfigurowany system w pececie załaduje się w kilka sekund, znacznie przyspieszy działanie aplikacji, zmniejszy się pobór mocy, przez co nie tylko zmaleją rachunki za prąd, lecz także zwiększy się mobilność użytkownika (laptop dłużej wytrzyma na baterii). Zarządy firm obecnie bardzo uważnie patrzą na koszty, więc nawet kilka kilowatogodzin mniej w przypadku dużej liczby urządzeń przekłada się na wymierne oszczędności. Wystarczy sprawdzić w specyfikacjach dane dotyczące poboru mocy przez dysk HDD oraz SSD i obliczyć różnicę zużycia prądu dla całego przedsiębiorstwa. Szef finansów firmy na pewno ucieszy się z takich wyliczeń.

Do istotnych korzyści należy również poprawa bezpieczeństwa danych, bo nośniki SSD są dużo bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne niż dyski talerzowe. A przecież aspekt bezpieczeństwa dla wielu przedsiębiorców jest kluczowy.

– Należy podkreślać, że Samsung jest wysoko ceniony, jeśli chodzi o niezawodność dysków twardych. Przodujemy w tego typu rankingach. Korporacje szukają bezpiecznych dostawców, wybierają więc znane i pewne marki – twierdzi Łukasz Kosuniak, B2B Marketing Manager w Samsungu.

W ocenie Samsunga wobec oczywistych korzyści z wymiany dysków i z powodu spadających cen nośników flash coraz więcej firm będzie decydować się na taką operację. Ofertą producenta powinny być zainteresowane zwłaszcza przedsiębiorstwa, w których zamortyzował się już kupiony wcześniej sprzęt – co następuje zwykle po trzech latach. Dlatego resellerzy powinni przypominać klientom, którym wcześniej sprzedali laptopy, że to dobry czas na taką wymianę. Kilkuletni sprzęt okazuje się przy tym na tyle sprawny, że zainstalowanie dysku SSD wyraźnie zwiększa szybkość jego pracy.

Leon Szczegielniak

B2B Sales Manager w Samsung Electronics

Przygotowujemy program certyfikacji dla partnerów oferujących dyski SSD. Powinien ruszyć w IV kwartale br. Resellerzy z potwierdzonymi kompetencjami będą mieli większe możliwości działania na tym rynku. Zwłaszcza że będziemy ich usługi polecać ważnym klientom końcowym.

Dzięki certyfikacji uzyskamy pewność, że reseller fachowo obsłuży takiego klienta. Ponadto certyfikacja jest potrzebna, bo nasza oferta dysków SSD stale się poszerza, dlatego będziemy oczekiwać od partnerów coraz większej specjalizacji.

 
 

Warto uświadamiać użytkownikom, że w przypadku kilkuletnich urządzeń to HDD jest głównym „hamulcowym”, gdy mowa o wydajności komputera. Modernizacja innych podzespołów – czyli także całkowita wymiana sprzętu – nie zmienia tak wiele. Rozmawiając z klientem, najlepiej powoływać się na benchmarki, które porównują działanie tych samych modeli komputerów wyposażonych w HDD i SSD. Różnica na korzyść maszyn z nośnikami flash jest ewidentna.

Kreatywnie z SSD

Obok dużych przedsiębiorstw z różnych sektorów wymianą HDD na SSD w komputerach powinny być zainteresowane branże, w których kluczowe znaczenie ma szybkość dostępu do danych, mobilność i niezawodność sprzętu. Integrator powinien więc wziąć pod uwagę firmy, które mają mobilnych pracowników – wydłużenie czasu pracy na baterii i większa odporność dysku na wstrząsy są bowiem dla nich niezwykle istotne. Warto zainteresować się sektorem finansowym, gdzie doradcy finansowi czy agenci ubezpieczeniowi często pracują w terenie. Dysków flash powinni potrzebować w swoich komputerach także profesjonalni graficy i przedstawiciele branży kreatywnej, np. pracownicy agencji reklamowych, studiów produkcyjnych i projektowych. Coraz bardziej powszechna jest praca z materiałami w rozdzielczości 4 K. Generalnie branża kreatywna ma do czynienia z coraz „cięższymi” grafikami i filmami. Jeśli związani z nią specjaliści prezentują klientom filmy czy projekty na laptopie, ważne jest, by komputer działał wówczas płynnie. Nośników SSD potrzebują także użytkownicy z sektora konsumenckiego, jak chociażby zaawansowani gracze do uruchamiania aplikacji, nawet gdy przechowują je na nośnikach HDD.

Kolejną grupę stanowią profesjonalni fotograficy. Mogą być zainteresowani zewnętrznymi nośnikami SSD, który służą do zgrywania zdjęć z aparatu podczas pracy w terenie. Ponieważ profesjonalne zdjęcia to pliki o dużej objętości, ważne jest, by taki transfer przebiegał szybko. Również osoby, które często przenoszą zdjęcia ze smartfonu na dysk twardy, potrzebują szybkich zewnętrznych nośników. Samsung przewiduje, że w najbliższym czasie wyraźnie zwiększy się zapotrzebowanie na zewnętrzne nośniki SSD. Z kolei wymianą wewnętrznych nośników jest coraz bardziej zainteresowany sektor publiczny. Ten wielki rynek powoli zaczyna otwierać się na dyski flash.

Komu warto zaoferować dyski SSD

>> dużym przedsiębiorstwom,

>> firmom zatrudniającym mobilnych pracowników,

>> organizacjom korzystającym z zasobów w chmurze (nie potrzebują pojemnych nośników HDD),

>> branży kreatywnej, m.in. profesjonalnym grafikom, fotografom, agencjom reklamowym, studiom zajmującym się obróbką filmów,

>> sektorowi finansowemu (np. analitykom, agentom ubezpieczeniowym),

>> branży handlowej,

>> graczom,

>> osobom, które często muszą zgrywać zdjęcia ze smartfonu na dysk twardy.