Obszary kompetencyjne, w których chcą się rozwijać partnerzy S4E, to przede wszystkim wirtualizacja, bezpieczeństwo danych przetwarzanych w chmurze i łączenie na wielu poziomach rozwiązań pochodzących od różnych dostawców. Specjaliści dystrybutora obserwują przy tym coraz większe zainteresowanie szkoleniami, których ukończenie daje realną przewagę na rynku pracy.

Jednym z przykładów jest kompleksowa ścieżka certyfikacyjna SDN KungFu Expert Plan, przeznaczona dla administratorów sieci. Wstępujący na nią adepci mogą połączyć fachową wiedzę o działaniu infrastruktury z umiejętnościami programowania funkcji sieciowych. W efekcie będą w stanie wprowadzać ulepszenia zwiększające wydajność systemu informatycznego i zasięg oferowanych usług. Co ważne, w tym przypadku program szkoleniowy podąża za zmianami technologicznymi – rośnie bowiem popyt na specjalistów, którzy umieją programować sieci SDN i zarządzać urządzeniami pochodzącymi od różnych dostawców.

Im szybciej rozwijają się usługi cyfrowe, tym większe są oczekiwania wobec szeroko rozumianego zarządzania IT. Coraz większe wyzwanie stanowi zapewnienie oczekiwanego poziomu niezawodności i dostępności usług świadczonych przez centra danych, przy jednoczesnej dbałości o zachowanie akceptowalnych kosztów eksploatacyjnych. Dlatego programy szkoleniowe S4EDU mają za zadanie dostarczyć rzetelną wiedzę na temat projektowania, eksploatacji i konserwacji urządzeń data center. S4E współpracuje w tym zakresie z europejską firmą doradczą Enterprise Product Integration i proponuje szkolenia z zarządzania wydajnym i wysoko dostępnym centrum przetwarzania danych, zgodnym z normą ANSI/TIA942.

Stałą ofertę S4EDU wciąż rozszerza o specjalistyczne kursy z najróżniejszych dziedzin. Przykładowo w maju bieżącego roku dystrybutor wprowadzi certyfikowane szkolenia z zakresu bezpieczeństwa Hillstone. Również od maja dostępny będzie drugi już poziom certyfikacji Storage Huawei, a w przygotowaniu są szkolenia z nowych technologii Dell EMC, dotyczących obszarów Big Data, pamięci masowych All Flash czy cloud computingu.

 

Jak nie wypaść z biznesu w dobie cyfryzacji?

Do 2020 r. prawie połowa wszystkich pracowników to będą osoby z pokolenia milenialsów, czyli urodzone pomiędzy rokiem 1980 a 2000. W ciągu 10 lat będą oni stanowić ponad 75 proc. zatrudnionych. Nie sposób ignorować tych danych, bo milenialsi wychowali się na cyfryzacji – to taka grupa, która najszybciej przyswaja nowe technologie i nie potrafi bez nich żyć. Menedżerowie myślący strategicznie o rozwoju swojego biznesu muszą mieć to na uwadze – zarówno pod kątem usług, które świadczą, sprzedawanych rozwiązań, jak i wewnętrznych zmian w swoich firmach.

Potrzebę związanej z tym transformacji specjaliści S4EDU obserwują też u samych integratorów IT. Również sam dystrybutor dostosowuje się do nowych warunków, zmieniając kulturę pracy, proces, narzędzia i technologie. Wszystko po to, aby szybko reagować na zmiany, zapewniać bezpieczeństwo, a także dostarczać danych analitycznych „tu i teraz”, często z gotowymi wnioskami.

>>> Trzy  pytania do…

Arkadiusza Możdżenia, CTO i członka zarządu ds. rozwoju w S4E

 

CRN Czy specjaliści IT mogą obyć się dziś bez szkoleń i zaufać wyłącznie doświadczeniu zdobywanemu w codziennej pracy?

Arkadiusz Możdżeń Rynek IT należy do tych obszarów gospodarki, które rozwijają się bardzo dynamicznie. Umiejętności nabyte 10–15 lat temu dzisiaj mogą okazać się już niewystarczające. Przykładowo w sytuacji, z którą mamy do czynienia w sieciach IP (zmiany związane z wirtualizacją, przetwarzaniem w chmurze czy automatyzacją), klasyczne kształcenie administratora sieci w zakresie poleceń CLI czy nawet konsoli WWW jest dalece niewystarczające. Osoba odpowiedzialna za współczesne sieci musi stać się „człowiekiem renesansu”, doskonale znać podstawy sieci IP, ale również płynnie poruszać się w sferach pisania skryptów czy składowych data center.

 

CRN Dlaczego zdecydowaliście się szkolić także kadrę menedżerską?

Arkadiusz Możdżeń Działamy na rynku ponad 16 lat i to głównie w obszarze projektowym, starając się rozumieć potrzeby klientów i znajdować dla nich właściwe rozwiązania biznesowe. W ten sposób zdobyliśmy ogromne doświadczenie. Obserwujemy obecnie, że w obliczu dużej zmienności rynkowej i wzrostu konkurencyjności partnerzy poszukują u nas nie tylko doradztwa technologicznego, ale również pomocy z zakresu sprzedaży czy też marketingu.

 

CRN Ostatecznie o sukcesie każdej firmy decyduje skuteczna sprzedaż rozwiązań i usług. Jak ważne dla handlowca są umiejętności miękkie?

Arkadiusz Możdżeń Przygotowujemy handlowca korzystającego z naszej Sales Academy do bycia partnerem klienta w różnych obszarach: począwszy od podstawowego doradztwa technicznego, a skończywszy na roli zaufanego doradcy, posługującego się językiem korzyści biznesowych. Droga kształcenia takiej osoby jest złożona i wymaga nie tylko nabycia wiedzy technologicznej, ale również kompetencji miękkich, w postaci umiejętności budowania relacji czy autoprezentacji. To wszystko w połączeniu z wiedzą rynkową dotyczącą konkurencji i umiejętnością przełożenia trendów światowych na polskie realia decyduje o zakończonym sukcesem projekcie i długofalowym zaufaniu klienta.

 

Co istotne, transformacja w firmach odbywa się nie tylko w obszarze technologicznym, ale także mentalnym. Menedżerowie muszą być przygotowani na odchodzenie od długofalowego zarządzania na rzecz planów krótkoterminowych. Zmienia się podejście do realizacji projektów: „ciężkie” i wymagające przewidywalności metodyki typu PRINCE są zastępowane przez „zwinne” i elastyczne metodyki LEAN i AGILE, które umożliwiają częste zmiany. To wymaga porzucenia dotychczasowych przyzwyczajeń, nawyków, schematów myślenia, a nierzadko całkowitej zmiany podejścia do prowadzenia biznesu.

Dlatego przygotowujemy cykl edukacyjny i program doradczy dla menedżerów, który wyrasta z naszych doświadczeń – mówi Arkadiusz Możdżeń, CTO i członek zarządu ds. rozwoju w S4E. – To projekt, w którym pokażemy partnerom i współpracującym firmom naszą drogę, podzielimy się błędami i podpowiemy, co przynosi efekty. Zaprezentujemy sprawdzone narzędzia i strategie w takich obszarach jak marketing i sprzedaż. Opowiemy o zmianach organizacyjnych w S4E i w świadomości naszego zespołu.

 

Wsparcie sprzedaży

Transformacja cyfrowa to także duże wyzwanie dla działów handlowych. Od sprzedawców IT wymaga się dzisiaj, by byli architektami projektów i doradcami. Ważna jest kompleksowość rozwiązania, jego skalowalność, możliwość rozbudowy, koszty wdrożenia i eksploatacji. Z takiej perspektywy handlowca postrzega się jako kierownika projektu, który umie połączyć ze sobą wszystkie elementy i kompetencje różnych działów. Tak, aby klient na koniec otrzymał nie tylko sam produkt, ale też wszystko, co może być z nim związane.

Jak już wspomniano, handlowcy potrzebują nie tylko doskonałej wiedzy na temat produktów, ale także całego szeregu kompetencji miękkich: tych związanych z budowaniem relacji z klientem i autoprezentacją, ale także z opowiadaniem o skomplikowanych rozwiązaniach językiem korzyści biznesowych, z prowadzeniem projektów wewnątrz firmy i dopilnowaniem, by właściwe informacje zostały dostarczone przez właściwe osoby we właściwym czasie. Dział handlowy musi również umieć analizować zachowania klientów, śledzić trendy, konkurencję i na tej podstawie wyciągać wnioski i budować strategie sprzedażowe.

Odpowiedzią S4EDU na te potrzeby są programy szkoleniowe Sales Academy,przeznaczone dla działów sprzedaży integratorów. W tym przypadku specjaliści S4EDU wspólnie z producentami przekazują wiedzę na temat produktów w połączeniu z treningiem umiejętności miękkich. Firmy zainteresowane dalszym rozwojem mają do dyspozycji Akademię Sprzedawcy IT, w ramach której prowadzone są szkolenia sprzedażowe, coaching i mentoring, a także doradztwo w zakresie efektywności zespołów.

Więcej informacji:

Magdalena Włodarczyk, Team Leader S4EDU,

tel. 661 800 074, magdalena.wlodarczyk@s4e.pl, www.s4edu.pl